گزارش ایکنا از وضعیت نامناسب واحدهای تجاری ارومیه در محرم
کد خبر: 3536559
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

گزارش ایکنا از وضعیت نامناسب واحدهای تجاری ارومیه در محرم

گروه اجتماعی: با توجه به اینکه حفظ حرمت ماه محرم امری ضروری در جامعه اسلامی است اما متاسفانه برخی از واحدهای تجاری ارومیه با پخش موسیقی نامناسب حرمت این ماه را رعایت نکرده و در مقابل شاهد برخورد ضعیف مسئولان در این راستا هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، ماه محرم یکی از ماه‌های حرام در سال قمری است و حفظ حرمت این ماه واجب است و در اهمیت این ماه همین بس که امام رضا (ع) فرمود: هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم موسی بن جعفر (ع) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن که ده روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم که می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
مردم ارومیه بنا به اعتقاد و باور قلبی به سیدالشهدا(ع) و خاندان آن امام بزرگوار در مساجد و حسینیه‌ها حضور یافته و حتی بیشتر افراد خانه‌های خود را در اختیار عزادارن آن حضرت قرار داده  تا از این طریق عشق و اراده خود را به آن امام معصوم نشان دهند.
از سوی دیگر ظاهر شهر نیز در این ایام بوی حسینی به خود گرفته و در و دیوار بسیاری از مغازه‌ها و بازارها ارومیه مملو از پرچم‌ها و پارچه‌های عزای حسینی شده است.
اما در این بین مغازه‌ها و واحدهای تجاری در ارومیه دیده می‌شود که با وجود اینکه نیمه اول محرم سپری شده است، هنوز بوی محرم را استشمام نکرده و آگاهانه یا ناآگاهانه به پخش موسیقی که شاید در سایر ایام اشکال شرعی نداشته باشد، همچنان از داخل مغازه‌ها به گوش می‌رسد که مناسب این ایام نیست.
با مشاهده چنین وضعیتی از مسئولان و متولیان امر انتظار می‌رود با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند و با افراد و واحدهای تجاری که حرمت این ماه را می‌شکنند برخورد جدی داشته باشند.
در این خصوص پیگیری‌هایی که از سوی ایکنا شد، مسئولان قول همکاری برای برخورد با این اماکن تجاری دادند و همچنین اعلام کردند که ما آماده دریافت گزارشات مردمی در سطح استان هستیم و با حرمت‌شکنان این ماه برخورد جدی خواهیم داشت.
ایکنا بنا بر وظیفه ذاتی خود، این مطلب را به مسئولان انعکاس داد و پاسخ دریافتی از جانب آنها این بود که تذکرات لازم به تمام واحدهای تجاری که در آن محدوده قرار داشتند انجام گرفت و آن اماکن ملزم به رعایت شئونات محرم شدند.
اما طبق بازدید سرزده‌ای که خبرنگار ایکنا از آن مکان در همان روز داشت این بود که فقط یکی از واحدها شئونات ماه محرم را نسبتا رعایت کرده و از دیگر واحدهای تجاری در آن مکان همچنان صدای موسیقی‌ که  مناسب با این ایام نیست، به گوش می‌رسد.
آنچه که از یک جامعه‌‌ اسلامی انتظار می‌رود این است که متولیان امر توجه ویژه‌ای به رعایت شئونات اسلامی از سوی تمامی افراد جامعه به خصوص واحدهای تجاری داشته باشند و برخورد جدی با حرمت‌شکنان محرم داشته باشند.
ایکنا آماده دریافت پاسخ مسئولان است.
اعظم اسدپور
captcha