«خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ»؛ وصف بازیگران ایرانی جم
کد خبر: 3537889
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

«خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ»؛ وصف بازیگران ایرانی جم

گروه هنر: بازیگران ایرانی شاغل در شبکه ماهواره‌ای جم، به واسطه رفتاری که در پیش گرفتند نه دنیا را به دست آوردند نه آخرت را تا به نحوی مصداق آیه «خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ» باشند.

بخشی از آیه 11 سوره الحج؛ «خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» به اندازه‌ای برای تک تک ما آشناست که از آن در بسیاری از مواقع همانند یک ضرب‌المثل بهره می‌بریم. خداوند در این آیه می‌فرماید «در دنيا و آخرت زيان ديده است اين است همان زيان آشكار». این کلام الهی سرنوشت بسیاری از انسان‌هایست که چشم خود را به روی حقیقت بسته و تنها مقطعی خاص را مد نظر قرار می‌دهند. این گفته را به خوبی می‌توان در سرنوشت بسیاری از بازیگرانی که به شبکه جم مهاجرت کرده‌اند مشاهده کرد.

وعده‌های پوشالی جم به بازیگران

این روزها در خبرها آمده که شبکه جم از امضای قراداد مالی طولانی مدت با بازیگران، سر باز زده است و تنها متعهد شده که در زمان فعالیت در پروژه‌ها سینمایی یا تلویزیونی به بازیگران ایرانی، حقوق پرداخت کند. وضعیت پش آمده در شرایطی است که آنها با این قول (پرداخت حقوق در زمانی طولانی) توانسته‌اند بازیگرانی چون رامسین کبریتی، چکامه چمن ماه، پردیس افکاری و ... را به سمت خود جذب کنند، اما تنها پس از گذشت یک سال، پوشالی بودن این ادعاها بر همگان روشن شد و به راحتی زیر پای این بازیگران توسط مدیران این شبکه خالی شد.

در این میان ممکن است سوالی در ذهن برخی از مردم پیش بیاید آنهم اینکه در داخل کشور نیز به بازیگران زمانی پول پرداخت می‌شود که در فیلم یا سریالی مشغول به کار باشند، پس چگونه است ما چنین امری را برای شبکه جم مذموم می‌دانیم؟ این پرسش خوبی که حداقل سعی دارد گاهی بی‌طرفانه به موضوع داشته باشد بدون اینکه بخواهد مغرضانه شبکه جم را نقد کند، لذا جواب به این مطلب از نگاه نگارنده این است که بازیگری که برای دریافت نفع مالی به این شبکه مهاجرت کرده نه تنها دنیای خود را از دست داده، بلکه آخرت خود را هم زیر سؤال برده، است؛ اینجاست که  بار دیگر این آیه قرآن؛ «خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» در ذهن نقش می‌بندد.

بازیگران چون مانی کسرائیان یا چکامه چمن ماه مسلما برای پیشرفت حرفه‌ای به این شبکه‌ها نرفتند، چون خود بهتر از همه می‌دانستند کارهایی که در این شبکه‌ها تولید می‌شود به هیچ وجه استانداردهای حرفه‌ای لازم را دارا نیستند و اصطلاحاً در پایین‌ترین شکل ممکن به موضوعات توجه دارند. لذا باید گفت که تنها انگیزه مادی بوده که آنها را به سمت این کارها سوق داده است؛ خواسته‌ای که مشخص شد برای آنها سرابی بیش نبوده، اما در کنار ضرر مالی، باید به ضررهای اخروی این قبیل افراد هم اشاره کنیم.

سرپیچی از دستورات دینی از سوی بازیگران ایرانی جم

درباره بازیگران زن، اولین قدمی که برای حضورشان در جم اجباری است برداشتن حجاب است؛ اتفاقی که برای یک زن مسلمان قابل تصور نیست، اما این اتفاق از سوی بازیگران زن حاضر در شبکه جم رخ داد بدون اینکه بخواهند از خود سؤال کنند آیا در دستورات دینی اجازه چنین اقدامی به آنها داده شده یا نه؟! البته ممکن است آنها برای این رفتار خود توجیهاتی نیز داشته باشند از آن جمله که «حجاب به باطن است نه ظاهر» اما خود نیز به خوبی بر پوچ بودن آن واقف هستند و می‌دانند با هیچ نگاه عقلانی نمی‌توان آن را توضیح داد.

این رفتار (کشف حجاب) ضد اسلامی در شرایطی است که دستورات درباره حجاب بین تمامی مسلمانان کاملا مشخص است و به هیچ وجه نباید درباره آن شکی به ذهن راه داد. در کنار بی‌حجابی باید از عملی شرم‌آورتر هم نام برد که برای بازیگران زن همچون سنگی سیاه است که آنها را به ته چاه گناه هدایت می‌کند. برای نمونه می‌‌شود به پوشش نامناسب لباس این بازیگران اشاره کرد که به هیچ وجه نمی‌توان برای آن توجیهی منطقی پیدا کرد.

در کنار زنان، مردان نیز به همین اندازه آلوده به گناه هستند که تنها به چند نمونه اشاره می‌کنیم؛ ابتدا شرب خمر که در سریال‌های شبکه جم به وفور مشاهده می‌شود. این در حالی است که این رفتار به صراحت در قرآن حرام اعلام شده و مسلمانان را از آن پرهیز داده است. در ضمن جدا از گناه شرب خمر، بازیگرانی که به این اقدام دست زده‌اند مرتکب معصیتی دیگر نیز شده‌اند، آنهم اشاعه فعل حرام است که از طریق رفتار آنها انجام می‌شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم به روابطی مربوط است که بین زن و مرد در این فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود که به هیچ وجه در اخلاق اسلامی مورد تأیید نیست، پس وقتی مرد یا زنی به این نوع روابط تن می‌دهد به نوعی با دستور خداواند به مخالفت برخاسته و آخرت خود را نابود می‌کند. اینجاست که باز هم باید آیه «خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» را به یاد آورد.

بازیگران ایرانی جم، پل‌های پشت سر را خراب کردند

مطلب دیگری که حتما باید به آن اشاره کنم به عاقبت این بازیگران بر می‌گردد. آنها با رفتار خود به نوعی آینده خود را تخریب کردند، چون راهی برای بازگشت باقی نگذاشته‌اند، چون علاوه بر اینکه سینما و تلویزیون به آنها اجازه فعالیت نخواهد داد، مردم انقلابی و دیندار کشورمان پذیرای چنین افرادی نخواهد بود؛ افرادی که به خون شهدایی خیانت کردند که با ایثار جانشان تنها در پی برافراشتن پرچم اسلام بودند، اما رفتار مهاجرین به شبکه جم هیچ روزنه امیدی برای آنان باقی نگذاشت.

در انتها بار دیگر باید تاکید کرد، این وسوسه ممکن است برای هر کدام ما در شرایط مختلف وجود داشته باشد، لذا بیاییم همیشه آیه «خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» را مد نظر قرار دهیم.

captcha