راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اسلامی؛ محور اجلاس تاشکند
کد خبر: 3538167
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اسلامی؛ محور اجلاس تاشکند

گروه بین‌الملل: وزرای امورخارجه کشورهای اسلامی در چهل و‌سومین اجلاس خود در تاشکند، راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی(OIC) را بررسی می‌کنند.

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای؛ محور اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از خبرگزاری بین‌المللی اسلامی(اینا)، وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در چهل‌وسومین اجلاس خود که 27 و 28 مهرماه در شهر «تاشکند»، پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود، این اختیار را به دبیرخانه این سازمان می‌دهند که با همکاری مؤسسات و نهادهای وابسته به سازمان همکاری اسلامی و بخش‌ خصوصی، راه‌های تأمین سرمایه برای راه‌اندازی این شبکه را بررسی کند.

در این اجلاس همچنین، مقاله‌ای که در آن بودجه راه‌اندازی شبکه تخمین زده شده، ارائه خواهد شد و محتویات این مقاله در نشست آینده وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی در اجلاس‌های مختلف این سازمان در سطح وزیران از جمله اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی در سال 2012 میلادی، مطرح شده و موافقت اولیه برای راه‌اندازی شبکه انجام شده است.

همچنین، کمیته‌ای با عضویت 10 کشور همراه با دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری راه‌اندازی این شبکه تشکیل شده و این کمیته از زمان تأسیس تاکنون 4 نشست برگزار کرده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در اجلاس تاشکند حمایت از دبیرخانه این سازمان برای راه‌اندازی شبکه‌ای در یوتیوب با هدف پخش نشست‌ها و برنامه‌‌‌های فرهنگی و اقتصادی و فیلم‌های کوتاه را نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

این اجلاس با موضوع «آموزش و روشنگری: راه صلح و خلاقیت» برگزار می‌شود و در مراسم افتتاحیه، مرکز گفت‌وگو، صلح و شناخت(CDPU) به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

در این اجلاس قطعنامه‌هایی در مورد فلسطین، وضعیت سوریه، یمن، لیبی، مالی، آفریقای مرکزی و نیز مسائل مربوط به جوامع مسلمان کشورهای غیراسلامی به‌ ویژه میانمار بررسی می‌شود.

این اجلاس دو روزه همچنین بررسی قطعنامه‌های مهمی در مورد مسائلی چون مقابله با تررویسم، افراط‌گرایی، خلع سلاح و مقابله با اسلام‌هراسی را نیز در دستور کار دارد.

نماینده وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این اجلاس شرکت می‌کند.

captcha