به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، روز گذشته قبل از نماز مغرب و عشاء معاون و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با آیتالله العظمی مکارم شیرازی دیدار کردند.
آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار به چهار مطلب مهم اشاره کرد: اول این که واقعیت مسئله این است که معمولاً میگویند که آینده کشور به دانشگاهها و دانشجویان ارتباط دارد، بنده عرض میکنم که امروز هم به دانشگاهها ارتباط دارد به علت این که اینها هر کدام میتوانند در جاهای زیادی اثرگذار باشند و وقتی دانشجو در مجلس شروع به سخن گفتن میکند، مطالبی را گاهی مثبت و گاهی منفی میگوید، این اثرگذار است. بله مصدر کار شدن آینده است؛ اما اثرگذار بودن امروز هم هست و منحصر به آینده نیست، نکته دوم این است که باید به آنهایی که استاد هستند آموزش داد که آنچه بیش از استدلالات اثرگذار است، روابط عاطفی شما با دانشجوها است. (آن ادبیات، برخورد خوب، تواضع، دلسوزی و محبت) گاهی دیدهام بعضیها صحبت میکنند و برایشان دلیل میآوریم، 30 درصد آن دلیل اثر میگذارد و 70 درصد آن اخلاقی که ما از خود نشان میدهیم.
وی افزود: ادبیات و فرهنگ خیلی مؤثر است و باید اساتید در این قسمت خیلی آموزش ببینند، از سؤالات دانشجویان عصبانی نشوند، از تعبیرات زننده آنها عصبانی نشوند؛ همان اخلاق پیامبر(ص) که در برابر خشونت نرمش داشت و همان اخلاقی که قرآن میگوید که باید در مقابل خشونت نرمش نشان بدهید (فَإِذَا الَّذِی بَینَكَ وَبَینَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ) کسی که عداوت دارد اگر (ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ) بشود، عدو تبدیل به ولی میشود و با هم دوست میشویم آن هم ولی حمیم یعنی دوست داغ و اما نکته سوم این است که هر روز صدها یا بیش از هزار نامه به دفتر ما میآید و ما میبینیم که سؤالات غالباً در یک محدوده است و ما پاسخ سؤالات شرعی را در یک مجموعه 600 مسئلهای تهیه کردیم که غالب سؤالات از این 600 مسئله است. یعنی اگر سؤالات دانشجویان به اساتید ارائه داده شود، در محدوده همین 600 سوال است. آنها مسلط بر سؤالات میشود. گاهی سؤالات تازه نیز وجود دارد و اما نکته چهارم که باید اساتید به آن توجه داشته باشند این است که: چه مانعی دارد که اگر دانشجویی سؤالی کرد بگوییم اجازه بدهید پاسخ سؤال شما را فردا در جلسه دیگری به شما بدهم یعنی اصراری نداشته باشد که جوابی که نمیداند به او بدهد که در ذهن دانشجو هم انعکاس بدی داشته باشد. خیلی وقت ها از خودمان هم سؤال میکنند، بعد از 60 سال سرو کار داشتن باز میگوییم برای پاسخ این سؤال فردا تماس بگیرید و بعد به مراجع مراجعه میکنیم. من از آقای بروجردی دیدم که بعضی سؤال ها که از او میکردیم میگفت که بعداً جواب میدهم. این عیب نیست. وقتی با دانشجو این طور برخورد میکنیم، دانشجو میگوید این استاد منصفی است که میخواهد مطالعه بکند و بعد جواب او را بدهد، دانشجو عقیدهمند میشود نه این است که بگوید او انسان بیسوادی است.
آیت الله العظمی مکارم در پایان فرمود: خلاصه، کار شما کاری است که بخشی از آن علمی و بخشی هنری است و باید جنبههای هنری را هم علاوه بر جنبههای علمی در نظر گرفت و انجام داد.
یادآور میشود در ابتدای این دیدار حجتالاسلام دکتر داود رنجبران معاون آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی، حجتالاسلام دکتر روح الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی و حجت الاسلام قنادی رئیس اداره مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به ارائه گزارش از فعالیتهای انجام شده و در حال اجرای در حوزه فعالیت خود پرداختند.
حجت شعبانی