شکست کسب‌وکار قرآنی به دلیل نبود الگو
کد خبر: 3538852
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

شکست کسب‌وکار قرآنی به دلیل نبود الگو

گروه جامعه: در قالب کارگاه‌های طلوع برکت، دانشجویان دانشکده فنی دختران تهران(ولیعصر(عج)) ایده‌پردازی قرآنی و ایجاد کسب‌وکارهای فرهنگی و قرآنی را آموزش دیدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) دانشجویان دانشکده فنی دختران تهران(ولیعصر(عج)) امروز سه‌شنبه 27 مهر ماه با حضور در «کارگاه آموزشی کارآفرینی فرهنگی ـ هنری با تأکید بر فرهنگ و هنر قرآنی» با عنوان طلوع برکت با اصول و روش‌های ایده‌پردازی و کارآفرینی قرآنی آشنا شدند.

در این کارگاه آموزشی که به همت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه فنی دختران تهران برگزار شد، علاوه بر معرفی مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی و اعلام آمادگی این مرکز برای دریافت ایده‌های قرآنی و کمک به ایده‌پردازان برای به مرحله تولید رساندن و اجرایی کردن ایده‌ها و اصول ایده‌پردازی، به صورت عملی تهیه بوم کسب و کار آموزش داده شد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی سید علی‌رضا هاشمی‌نکو، استاد کارآفرینی به تشریح صنایع فرهنگی و قابلیت‌های محصولات فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: مد و لباس، گردشگری، تعزیه، کودک‌کاری و ... همه مباحثی هستند که می‌‌توان بر اساس آنها دست به تولید محصولات و به اصطلاح صنایع فرهنگی زد.

وی با تأکید بر اینکه برای کارآفرینی در حوزه فرهنگی ابتدا باید کمک دولت را فراموش کنیم، گفت: برای کارآفرینی باید از شوق و استعداد خودمان استفاده کنیم و بر اساس موضوعاتی که به آنها علاقه‌داریم، نیازهایی که در جامعه وجود دارد و رعایت اصول اخلاقی دست به ابتکار بزنیم.

هاشمی‌نکو در ادامه به مقایسه عروسک باربی به عنوان یک محصول فرهنگی و ماشین سمند پرداخت و گفت: عروسک باربی انتقال دهنده فرهنگ است و بر سبک زندگی تأثیرگذاشته از سوی دیگر محصولی تجاری و سودآور نیز هست اما محصولاتی مانند سمند صرفاً محصولات صنعتی هستند و در حوزه فرهنگ نقشی ندارند.

خلاقیت؛ ماده اولیه ساخت صنایع فرهنگی

وی خلاقیت را ماده اولیه ساخت صنایع فرهنگی عنوان و اظهار کرد: صنایع فرهنگی از پایه‌های فرهنگی یک کشور نشئت گرفته و با خلاقیت به هنر و آفرینش‌های کاربردی تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان از صنایع دستی کشور، آداب و رسوم، مراسم‌هایی همچون محرم و ... بر اساس نیاز جامعه ایده‌های جدیدی ارائه و محصولات مورد نیاز جامعه را تهیه کرد.

مهم‌ترین مشکل کسب و کار ایران این است که همه به دنبال حمایت شدن هستند

هاشمی نکو مهم‌ترین مشکلات کسب‌و‌کارها در ایران را اینگونه تحلیل کرد که، در ایران همه به دنبال حمایت شدن هستند و کسی به فکر شناخت بازار و ارائه محصولی که مورد پسند و استقبال بازار باشد، نیست در حالی که اگر محصول ما کیفیت داشته باشد مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد.

وی نمونه‌هایی از کسب و کارهای قرآنی را برشمرد و گفت: گردشگری مذهبی، سخت‌افزارهای قرآنی مانند قلم هوشمند، کالاهای مذهبی مثل لباس‌های محرم، مواد مصرفی مناسبت‌های مذهبی، آموزش مذهبی، اپلیکیشن‌های مذهبی تلفن‌همراه، هنر دینی و ... محصولات فرهنگی هستند که در زندگی روزمره ما وجود دارند.

این استاد کارآفرینی افزود: یک ایده‌پرداز بر اساس شناخت نیاز جامعه می‌تواند به ارائه کالای جدید، ارائه روش جدید و فرایند تولید جدید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید، ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت و ... دست به کارآفرینی بزند.

وی ریسک‌پذیری و علاقه به تغییر، فرصت‌گرا بودن و نگاه به آینده را ویژگی یک کارآفرین اعلام و اظهار کرد: تمام ایده‌ها از سؤال‌های هنرمندانه آغاز می‌شود پس اگر می‌خواهید ایده‌پردازی کنید به دنبال سؤال‌های خوب بگردید. وقتی وضع موجود را به چالش بکشید و بخواهید آن را تغییر دهید ایده‌های خوبی نیز به ذهنتان خواهد رسید.

هاشمی‌نکو جایگزینی، ترکیب‌کردن، فکر کردن به کاربردهای دیگر محصولات، حذف کردن، کوچک کردن و ... را از روش‌های خلاقیت عنوان کرد و گفت: یکی از تکنیک‌های خلاقیت شرکت در طوفان فکری و بارش فکری است. در این روش عده‌ای کنار هم جمع می‌شوند و بدون قضاوت در خصوص ایده‌های هم هر ایده‌‌ای که به ذهنشان خطور کند بیان می‌کنند.

به گزارش ایکنا در ادامه این کارگاه آموزشی طوفان فکری برگزار و دانشجویان شرکت کننده ده‌ها ایده را مطرح کردند.

پس از ارائه ایده‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص ارتقای ایده‌های مطرح شده، محمد صادق برادران، معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی تیم‌سازی، انتخاب مسئله و بارش فکری در تیم ایده‌پردازی را به صورت عملی به دانشجویان آموزش داد. بر همین اساس دانشجویان دانشکده فنی تهران(ولیعصر(عج)) به گروه‌های پنج نفره تقسیم و ایده‌پردازی را آغاز کردند. سپس به کمک استادان حاضر در جلسه نحوه اصولی نوشتن بوم کسب و کار و تبدیل ایده به مدل تجاری و سپس اجرای ایده آموزش داده و عنوان شد که بیشترین شکست در ایجاد کسب‌وکارهای فرهنگی این است که مدل و کسب و کار نداریم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۵:۲۰
0
0
برای جلوگیری از شکست کسب و کار قرآنی باید الگو داشت و در آن مسیر حرکت کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۱ - ۱۰:۴۹
0
0
با داشتن الگو درست به نقطه هدف خواهیم رسید
captcha