دولت قرار نیست گریبان لباس عاشورایی را بگیرد/ نیازمند پژوهش هستیم
کد خبر: 3539029
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
مرادخانی عنوان کرد:

دولت قرار نیست گریبان لباس عاشورایی را بگیرد/ نیازمند پژوهش هستیم

گروه جامعه: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ورود وزارت ارشاد به مسئله لباس عاشورایی صرفاً جهت حمایت و تشویق است، گفت: نگاه به لباس محرم نباید مصرفی و لحظه‌ای باشد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که قرن‌ها مسئله عزاداری و پوشش ماه محرم توسط خود مردم مدیریت می‌شد، چرا اکنون وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس با برپایی اولین نمایشگاه لباس عاشورایی به این مسئله ورود کرده‌اند؟ گفت: قرار ما این نیست که دولت دست‌‌اندرکار این مسئله باشد بلکه ما قرار است از دست‌اندرکاران این حوزه تشکر کنیم. ما به عنوان دولت فقط آمده‌ایم بگوییم این اتفاقاتی که ایجاد شده خوب است و هر حمایتی لازم است ما انجام‌ می‌دهیم.

وی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان فراموش نمی‌کنیم که ما (دولت) تولید کننده نیستیم و در کار تولید دخالت نخواهیم‌کرد. ما فقط کسانی را که در این زمینه کار می‌کنند تشویق می‌کنیم.

مرادخانی با اشاره به تأثیرات مثبت تشویق افرادی که در حوزه لباس عاشورایی فعالیت می‌کنند، گفت: تشویق این افراد هم موجب تبلیغ فعالیت در این حوزه می‌شود و هم انگیزه سایر افراد را برای ورود به این حوزه افزایش می‌دهد. وقتی در سکوت همه چیز پیش برود شاید تولید کننده نتواند خود را به جایگاهی برساند که دائماً تولیداتش در معرض فروش قرارگیرد. برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی به ویژه وقتی رسانه‌ها به آن توجه می‌کنند توجه به این مسئله را در جامعه ترویج می‌‌کند.

دولت قرار نیست گریبان لباس عاشورایی را بگیرد

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه دولت قرار نیست گریبان این موضوع را بگیرد، گفت: اساساً نه سیاست دولت این است و نه اساساً وظیفه‌ای در این حوزه دارد بلکه وظیفه دولت این است که آنچه به شکل مطلوب در حال رخ دادن است را ترویج و از دست‌اندرکاران کارهای خوب تقدیر کند.

وی برگزاری اولین نمایشگاه لباس عاشورایی را حرکت درستی دانست و گفت مهم‌ترین کاری که می‌کنیم این است که اول باید چالش ذهنی برای افراد ایجاد کنیم که چرا تاکنون در این خصوص ساکت بوده‌اید؟ تاکنون چه کرده‌اید؟ و برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟ متأسفانه در این زمینه‌ها کم کار شده و باید کار بیشتری صورت گیرد.

مرادخانی بر لزوم خلاقیت مردمی در حوزه لباس عاشورایی تأکید و اظهار کرد: خلاقیت کاری مردمی است مردم باید این کارها را بکنند. ما هم باید این جسارت را به خودمان بدهیم که کار مردم را در مجموعه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد مورد توجه، نظر و رواج قرار دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان نظرات صاحب نظران را در حوزه‌های جدید فرهنگی از جمله لباس عاشورایی جلب و دریافت کرد تا پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شود.

نگاه به لباس محرم نباید مصرفی و لحظه‌ای باشد

مرادخانی با انتقاد از اینکه نگاه به مسائل فرهنگی از جمله لباس در ماه محرم و صفر اساساً نگا‌ه مصرفی و لحظه‌‌ای است، گفت: باید نگاه‌های ما نگاه‌هایی موقعیتی و مستدل باشد و بایسته‌های این مبحث را استخراج، تحلیل و نهادینه کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در چه حوزه‌های فرهنگی دیگری می‌توان همانند لباس عاشورایی ورود پیدا کرد؟ گفت: حوزه لباس حوزه پیشرو در این زمینه است و بقیه حوزه‌ها هم ‌می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند. حوزه فرهنگ حوزه گسترده‌ای است، موسیقی، تأتر، سینمای و .. ما هم همین اثر را دارند.

باید نمادهای ما معرف خودمان باشد/ نیازی به حرف زدن نیست

مرادخانی در پایان گفت: زمانی موفق هستیم که با دیدن اولین تصویر از یک محصول هنری و ... بدانیم که هویت آنچه می‌بینیم متعلق به کجاست باید نمادهای ما معرف خودمان باشد و لزوماً نیاز نیست که با حرف زدن خود را و فرهنگ و تفکراتمان را معرفی کنیم.

captcha