موسیقی‌دانی که مؤذن برتر کشور شد
کد خبر: 3539106
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
در گفت‌وگو با حسین یوسف‌خانی مطرح شد:

موسیقی‌دانی که مؤذن برتر کشور شد

گروه چهره‌ها: نفر اول رشته اذان سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که در رشته موسیقی گرایش موسیقی ملل تحصیل کرده است از تقلیدی نبودن اذان خود در این دوره از مسابقات می‌گوید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به رشت، حسن یوسف خانی، دارنده رتبه اول رشته اذان سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از استان آذربایجان غربی و به قول خودش شهرستان کردنشین بوکان به این مسابقات آمده است، تأکید زیادی بر کردنشین بودن و بوکانی بودن دارد، به گونه ای که در مراسم اختتامیه نیز همین موضوع را تکرار کرد و در زمان مصاحبه بار دیگر بر این موضوع تأکید داشت.
وی موسیقی خوانده، 29 سال سن دارد، مجرد است و حدود 20 سال است که در عرصه فعالیت های قرآنی فعالیت دارد. در ادامه گفت‌وگوی کوتاهی با این موسیقی‌دان قرآنی صورت گرفته است که تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.
لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
حسن یوسف‌خانی هستم از استان آذربایجان شرفی و شهرستان کردنشین بوکان، حدود 29 سال سن دارم و 20 سال است که در عرصه فعالیت های قرآنی فعالیت دارم.
خروجی این 20 سال فعالیت در عرصه قرآن و در مسابقات قرآن چه چیزی بوده است؟
از مقطع دانش‌آموزی تا به امروز در مسابقات متعددی حضور داشته ام که حاصل آن کسب رتبه های اول، دوم و سوم در مسابقات دانش‌آموزی بوده است، در مسابقات کشوری هلال احمر نیز رتبه هایی را کسب کرده ام و رتبه های دیگری که هم در قرائت قرآن و هم در رشته اذان بوده است.
برای کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن چه مسیری را طی کردید؟
 این 20 سال فعالیت بستر و هموارکننده راه برای کسب این رتبه بوده است، البته حدود هشت سال در کارهای قرآنی وقفه داشتم تا اینکه سال گذشته به صورت آزمایشی به فضای مسابقات بازگشتم و موفق به راهیابی به کشوری نشدم، امسال مجدد در رقابت ها حضور یافتم و خوشبختانه در مرحله استانی رتبه اول را به دست آوردم و موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدم و الحمدالله در مرحله کشوری نیز موفق به کسب رتبه برتر شدم.
چه فاکتورها و شاخص هایی در شما وجود شد که منتهی به کسب این رتبه شد؟
پشتکار، تمرین و گوش دادن، سه فاکتوری بوده است که با استفاده از آن موفق به کسب رتبه فعلی شدم و به اعتقاد خودم کار خاص دیگری را انجام ندادم.  من از سالیان دور در حال فعالیت در این عرصه هستم، سبک ها را به خوبی می شناسم.
برای رسیدن به این هدف از اساتید برجسته کشور نیز کمک گرفتید؟
استاد احمد ابوالقاسمی در این مسیر بسیار به من کمک کرد و با نکاتی که این استاد در موارد مختلف گوش‌زد می‌کردند موفق به کسب این رتبه شدم که جا دارد از همین تریبون نهایت تشکر و قدردانی را از ایشان داشته باشم.
در مورد اذانی که در مسابقات اجرا کردید بگوئید؟ از چه سبک و استادی تقلید کردید؟
من در اذان از سبک تقلیدی استفاده نمی‌کنم، اذانی که در این دوره از مسابقات اجرا کردم در دستگاه شوشتری بود و اما کلاً در سالیان گذشته به تقلید روی نیاورده ام، هر چند در قرائت قرآن کریم از سبک استاد شحات انور استفاده می کنم اما در اذان از تقلید دوری می کنم.
برداشت من از صحبت های شما این است که شما در این دوره از مسابقات از سبک خودتان استفاده کردید؟
اذانی که در این دوره از مسابقات اجرا کردم، اذان خودم بود، اذانی که از یک استاد گرفته باشم نبود، البته گوشه های بسیار کمی از اساتید دیگر استفاده کرده بودم اما کلیت کار حاصل تلاش خودم بود.
به اذان خاصی هم علاقه دارید، یا بهتر بگویم، بیشتر اذان کدام یک از اساتید را می پسندید؟
من همه اذان ها را گوش می دم از اذان های ایرانی گرفته تا مصری و عراقی، اذان مانند یک باغچه است، همانطور که هر گلی در باغچه بوی خاص خود را دارد، در اذان نیز همینطور است، اینگونه نیست که صرفاً یک اذان را گوش دهم، همه اذان ها را دوست دارم و از هر کدام برداشت هایی که باید داشته باشم، دارم.
در زمینه اذان برنامه یا هدف خاصی در نظر دارید؟ 
کسب رتبه، آخر راه در رشته اذان است، با کسب رتبه در این رشته به نظر می رسد راه دیگری وجود نداشته باشد. بنابر این من نیز با کسب رتبه در این مسابقات، فعالیت مسابقه‌ای من، پایان یافته است، البته شاید در آینده فعالیت هایی برای ارتقاء اذان داشته باشم. 
در مورد مسابقات این دوره هم بگوئید؟ 
رقابت ها در این دوره از سطح بالایی برخوردار بود و شرکت کنندگان رشته اذان واقعاً قوی بودند، شاید اذان من خوب بود اما رقبا نیز قوی بودند به گونه ای که حس اول شدن را در زمان برگزاری مسابقات نداشتم.
اذان کدامیک از رقبا را بیشتر پسندیدید؟
اذان شرکت کننده های استان گلستان و کرمان بسیار خوب بود و مورد توجه من قرار گرفت، برای این دوستان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم که بتوانند در سال های آینده کسب رتبه کنند.
در مورد قرائت بگویئد که آیا در این زمینه نیز برنامه خاصی دارید یا خیر؟ با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی در سال های گذشته نمایندگان خوبی در مسابقات سراسری داشته است، این هدف را مدنظر قرار داده‌اید؟
بله، در استان آذربایجان غربی وحید وکیلی و حامد ولیزاده تاکنون موفق به کسب رتبه کشوری و بین المللی شده اند. امیدوارم روزی توفیق دست دهد و بتوانم این عنوان را کسب کنم و افتخار دیگری را برای استان به دست بیاورم، هرچند فعلاً برنامه خاصی برای تلاوت ندارم.
در پایان اگر حرف خاصی مانده است، بفرمائید؟
آرزوی توفیق برای قرآنی های کشور دارم و امیدوارم در سایه قرآن همیشه پیروز و سربلند باشند، از شما هم به دلیل این گفت وگو تشکر می کنم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۵:۱۵
0
2
مصاحبه خوبی بود
این قبیل فعالیت های قاریان باید بیشتر بولد شود
captcha