شهاب حسینی و حامد بهداد با همه وجودشان برای «هفتاد‌ و‌ سومین نفر» انرژی گذاشتند
کد خبر: 3540131
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

شهاب حسینی و حامد بهداد با همه وجودشان برای «هفتاد‌ و‌ سومین نفر» انرژی گذاشتند

گروه هنر: کارگردان نمایش صوتی «هفتاد‌ و‌ سومین نفر» گفت: در این نمایش صوتی، شهاب حسینی و حامد بهداد با تمام وجود انرژی گذاشتند تا بهترین کیفیت حاصل شود.

رضا اقتصادی، کارگردان نمایش صوتی «هفتاد و سومین نفر» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که کار عاشورایی باید برای همه مردم تولید شود، اظهار کرد: این کار یک نمایشنامه رادیویی‌ است که با محوریت عاشورا ساخته شده است. در این کتاب پایه و اساس، متون کهن و مقاتل هستند که یاسین حجازی آن را بازنویسی کرده است. بر همین مبنا ادبیات این نمایش صوتی، شکلی کهن دارد که با تغییرات، فرمی جذاب به خود گرفته است.

وی افزود: برای ساخت این نمایش صوتی از ابتدا این تصمیم داشتیم که کارمان صرفا اثری نباشد که گوینده داستانی را روایت می‌کند، چون این روش بارها آزموده شده و شکلی شعاری به خود گرفته است. بر همین مبنا تصمیم گرفتم ساختار نمایشنامه‌ای به کار دهم، البته این‌که چه کسانی نمایشنامه را اجرا کنند، خود تصمیمی بود که باید پیرامون آن اندیشه می‌شد تا بهترین تصمیم گرفته شود.

کارگردان نمایش صوتی «هفتاد و سومین نفر» ادامه داد: با توجه به توضیح فوق با شهاب حسینی، بهروز رضوی و حامد بهداد وارد مذاکره شدیم تا در کار حضور داشته باشند. نکته جالب اینجاست، وقتی موضوع را با این دو هنرمند مطرح کردیم، عکس‌العمل آنان فراتر از انتظار بود، چون آنها برای این کار اعلام آمادگی کامل کردند و پیرامون دست‌مزد نیز به هیچ‌وجه چانه‌زنی نکردند.

این هنرمند اضافه کرد: جالب است بدانید در برخی بخش‌ها ما با گرفتن چند برداشت از نتیجه راضی می‌شدیم، اما شهاب حسینی و حامد بهداد باز هم می‌خواستند که برداشت‌های دیگری داشته باشیم تا بهترین نتیجه حاصل شود. برای همین در برخی مواقع تا 15 برداشت هم پیش می‌رفتیم. همچنین احساسی که این دو هنرمند در کار از خود بروز می‌دادند به‌وضوح نشان می‌داد که عاشقانه موضوعات مدنظر کار را دوست دارند و از جان و دل برای آن مایه می‌گذارند.

وی با بیان این‌که برای بهتر شدن این نمایش صوتی، سه بار این کار تدوین کامل شد، تصریح کرد: برای بالا رفتن کیفیت از هیچ تلاشی دریغ نداشتیم. برای همین هم سه بار کار با سه شکل مختلف از ابتدا تدوین شد، همچنین موسیقی «هفتاد و سومین نفر» را امید روشن‌بین انجام داد. در نهایت فکر می‌کنم که تلاش‌های مورد نظر موثر واقع شد، چون طبق بازخوردهایی که تا به امروز دریافت کردیم، نتیجه برایمان دلچسب بوده است.

وی درباره چرایی موفقیت این کار این گونه توضیح داد: چند عامل را می‌توان برای موفقیت این نمایشنامه صوتی موثر دانست، ابتدا حضور شهاب حسینی و حامد بهداد به عنوان راوی، تأثیر بسیار بالایی در جذب مخاطب داشت، چون این دو هنرمند جزء چهره‌های محبوب عالم هنر هستند، اما در کنار این مهم باید از متن، موسیقی، تدوین و... دیگر بخش‌های کار به‌سادگی گذشت.

اقتصادی در پاسخ به این سؤال که از ساخت این کار چه هدفی را دنبال می‌کردند، گفت: متاسفم که بگویم در حوزه کارهای مذهبی، ما شاهد کارهای آن چنان فاخری نیستیم، برای همین هم، این قبیل موضوعات در عالم هنر جایگاه شایسته خود را ندارد. با این توضیح تمام تلاش خود را انجام دادیم تا یک اثر با کیفیت در حوزه آثار عاشورایی تولید شود. این خواسته علاوه بر اینکه ذهنیت جامعه هنری را نسبت به این موضوعات تغییر می‌د‌هد، باعث می‌شود تا کار مورد نظر دستاورد اقتصادی نیز داشته باشد.

وی به توضیح فوق افزود: هدف دیگر ما این بود که کارمان به‌زبانی بیان شود تا تمام مردم مخاطب آن باشند نه‌اینکه تنها قشر مذهبی از آن استقبال کنند. این خواسته هم فکر می‌کنم رخ داده و همه سلیقه‌ها از کار استقبال به عمل می‌آورند. 

این هنرمند درباره عرضه این محصول نیز این گونه توضیح داد: به دو شکل نمایش رادیویی «هفتاد و سومین نفر» را به مخاطبان عرضه کردیم. ابتدا از طریق اینترنتی، یعنی از طریق چند سایت، کار به صورت آنلاین به مردم علاقه‌مندان عرضه می‌شود، البته دقت کردیم که سایت پخش‌کننده هم دارای اعتبار باشند، هم این‌که رویکردشان به هنر شکلی ارزشی داشته باشد. درضمن باید اضافه کنم که پخش اثر از ابتدای محرم امسال (95) آغاز شده است. 

کارگردان نمایش صوتی «هفتاد و سومین نفر» متذکر شد: جدا از خرید‌های مجاز باید به دانلودهای غیرمجاز نیز اشاره کنم که با تعداد بسیار بالایی هر روز صورت می‌پذیرد، هرچند این معضل تنها گریبان کار ما را نگرفته، بلکه تمامی بخش‌های هنر به‌نوعی از آن صدمه دیدند و بالاخره یک زمان که امیدوارم به‌زودی باشد باید در مقابل آن سیاستی اندیشیده شود. دیگر مسیری که برای پخش این کار انتخاب کردیم، روشن تلفنی بود، به این صورت که با یک تماس تلفنی محصول به درب خانه‌های ارسال می‌شود. 

وی در انتها درباره بحث مالی این کار گفت: موسسه فرهنگی - هنری رسانه آفتاب تولیدکننده این کار بوده است، البته برای کارمان اسپانسرهایی نیز داشته‌ایم، اما به هیچ‌وجه، امتیاز کار را به اسپانسر کار واگذار نکردیم. این رویکرد سیاست مؤسسه ماست و در آینده نیز ادامه، خواهد داشت. نکته دیگر اینکه در این اثر ما با کمبود مادی مواجه نشدیم، البته درباره مقدار هزینه‌های که برای کار شده، اظهارنظری نمی‌کنم، چون این اتفاق امری رایج در عالم هنر نیست، اما همین اندازه می‌گویم که هزینه‌ها به کار بازگرداننده می‌شود.

برای شنیدن فایل صوتی اینجا را کلیک کنید.

captcha