خطر غرور کاذب در برخی قرآنیان جدی است
کد خبر: 3540203
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
شریفی:

خطر غرور کاذب در برخی قرآنیان جدی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده مقام ممتاز سی‌و‌نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ 10 جزء گفت: برخی از جوانان با کسب چند رتبه برتر گمان می‌کنند که دیگر بهتر از آنها وجود ندارد و برخی از مسئولان نیز با خلاصه کردن برنامه‌های قرآنی به این افراد به شخصیت ساختگی آنها دامن می‌زنند.

محمد شریفی، دارنده مقام ممتاز سی‌و‌نهمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف در رشته حفظ 10 جزء، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به تفاوت رتبه‌های ممتاز و عالی گفت: معمولاً نمرات بالای 90 را ممتاز می‌دانند، داوران تفاوت بین شرکت‌کنندگان نخبه با سایر شرکت‌کنندگان را که فاصله زیادی از نظر امتیازی دارند ملاک قرار می‌دهند و دو نفر اول را ممتاز و بقیه متسابقین مرحله فینال که امتیاز بالایی کسب می‌کنند را عالی تعریف می‌کنند.
 شریفی افزود: رشته حفظ کل مرحله بین‌المللی دارد اما رقابت برگزیدگان رشته حفظ 10 جزء و 20 جزء بنا به صلاحدید در مرحله کشوری خاتمه می‌یابد و در مرحله بین‌المللی شرکت‌ نمی‌کنند.
شریفی آمادگی متسابقین رشته‌های قرائت و حفظ را یکی از نقاط قوت مرحله کشوری سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن دانست و اظهار کرد: حضور رقیبان قدرتمند حکایت از تلاش بسیار آنها داشت، مردم خوشحال باشند که با وجود تهاجم فرهنگی و ... هنوز هم هستند افرادی که شب زنده‌‌داری می‌کنند تا فرهنگ قرآنی را ترویج دهند.
وی در ادامه به آیه 104 سوره مبارکه «آل‌عمران» که می‌فرماید «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و بايد از ميان شما گروهى(مردم را) به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند» اشاره کرد و افزود: دعوت‌کنندگان به خیر و نیکی دارای جاذبه‌های معنوی هستند که زمینه حرکت مردم به سمت خداوند را فراهم می‌کنند.

حافظان و قاریان؛ نقطه شروع قرآنی شدن جامعه
به‌ گفته شریفی قاریان و حافظان قرآن کسانی هستند که بدون اینکه بخواهند کلامی یا مطلبی را به کلام خدا اضافه کنند در مسیر حق حرکت و با نوای خود مردم را به این سمت دعوت می‌کنند، آنها مبنای خوبی برای قرآنی شدن جامعه هستند، لذا کسب رتبه‌های برتر فعالان قرآنی استان‌ها در مسابقات بزرگی مانند اوقاف نشان از این دارد که فتح سکوهای سخت قرآنی دست نیافتنی نیست تنها با کمی تلاش می‌توان به این مدارج دست یافت و از همه مهمتر مبانی الهی را در زندگی پیاده کرد.
حافظ 10 جزء کلام وحی در ادامه، کاروان اعزامی استان مرکزی به سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف را قوی توصیف کرد و افزود: کسب رتبه‌های برتر توسط رضا جیریایی در رشته معارف، حمیدرضا محمودی در رشته اذان، مصطفی سعیدی در رشته حفظ 10 جزء و ابوذر کرمی در رشته حفظ کل، نقطه امیدی برای بانوان استان است که به مرحله دوم مسابقات اعزام شدند؛ لذا آنها بدانند کسب سکوی برتر مسابقات دور از دسترس نیست و با تلاش می‌توانند با دستی پر به استان بازگردند.

استان مرکزی شرایط میزبانی ندارد
وی با اشاره به ندادن میزبانی مرحله کشوری مسابقات سال آینده به استان مرکزی گفت: نداشتن مکان مناسب نظیر مجتمع فرهنگی با چندین سالن ویژه مسابقات، آمفی‌تئاتر و رستوران مجهز در منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا در مرکز استان یا شهرستان‌هایی نظیر محلات و خمین یکی از دلایلی است که فرصت میزبانی را از استان مرکزی می‌گیرد.
شریفی تأکید کرد: متأسفانه قرآنیان شهر ما خودشان را باور ندارند و مسئولان قرآنی با یکدیگر یکدل نیستند، متولیان هر کدام یک سازمان برای خودشان دارند و می‌خواهند پاسخگوی مسئول بالادستی خودشان باشند، بنابراین هر کدام برای طرح‌های قرآنی خودشان جلسه می‌گذارند و جمعی از قرآنیان را دعوت می‌کنند.
وی از عدم استفاده درست از تجربیات پیشکسوتان قرآنی اظهار تأسف کرد و گفت: اساتید ما در حال گذران عمر هستند و پا به سنین میانسالی یا حتی پیری گذاشته‌اند، با این شرایط چرا نباید قدر اساتید قرآنی را بدانیم و از اطلاعات و تجربیات آنها استفاده کنیم، از دانسته‌های آنها بهره‌ای که نبردیم هیچ، برخی از جوانان ما در این حوزه دچار غرور کاذب هم شدند.

دامن زدن مسئولان به شخصیت‌های ساختگی
دارنده مقام ممتاز سی‌و‌نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ 10 جزء درباره جدی بودن خطر غرور کاذب برخی از جوانان هشدار داد و افزود: گاهی دیده می‌شود جوانی که در مراحل مختلف قرآنی رتبه‌های خوبی کسب کرده دچار غرور شده و گمان می‌کند که تنها نفر برتر استان خودش است و کسی بهتر از او نیست از سوی دیگر برخی از مسئولان نیز تمام توجه خود را به این فرد معطوف و برنامه‌ها را به وی خلاصه می‌کنند و او را برای محافل قرآنی متعدد دعوت می‌کنند با وجود چنین رفتارهایی هیچگاه فرهنگ قرآنی رشد پیدا نخواهد کرد و افراد مستعد پیشرفت در انزوا به سر خواهند برد.
شریفی ادامه داد: تمرکز روی فردی خاص علاوه بر ایجاد غرور کاذب از سرمایه‌گذاری روی افراد جدید و مستعد جلوگیری می‌کند، برخی از مسئولان به جای اینکه روی افراد جدید سرمایه‌گذاری و نخبه‌پروری کنند  تنها به دنبال این هستند که کار خودشان انجام شود، چنین رفتارهایی باعث می‌شود عده‌ای دچار شخصیت ساختگی و کاذب شوند، چنین افرادی نه تنها خودشان رشد نمی‌کنند بلکه خواسته یا ناخواسته اجازه رشد به دیگران را هم نمی‌دهند، گاهی مقصر مسئولان فرهنگی ما هستند که باعث می‌شوند فاصله‌ بین نخبگان قدیمی و افراد مستعد نخبه شدن و اساتید ایجاد شود.
وی با اشاره به برگزاری جلسات قرآنی متعدد در سطح استان ابراز کرد: با وجود اینکه تمام دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی جلسات مختلف با حضور اساتید قرآنی برگزار می‌کنند اما متأسفانه سیر صعودی و رشد محسوس و در خور انتظار را شاهد نیستیم، حال باید دید چه ملاک‌هایی باعث می‌شود که مسئولان متوجه شوند که آیا رشدی وجود دارد یا نه.
شریفی بابیان اینکه هرسال افراد مشخصی در مرحله کشوری مسابقات اوقاف حضور دارند و شاهد ستاره‌های نوپا در مسابقات نیستیم، تصریح کرد: حضور افراد شناخته شده در مسابقات اوقاف در عین اینکه اتفاق مبارکی است، جای تأمل دارد باید منتظر بود و دید کدام یک از ستارگان ما که تا به حال مطرح نبودند حرکت جدیدی انجام می‌دهد و رتبه برتر کشوری را کسب می‌کند.
وی از نگاه مثبت سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، شورای عالی قرآن و هیئت داوران بین‌المللی در مسابقات نسبت به استان مرکزی ابراز خرسندی کرد و افزود: این تغییر نگرش به پاس زحمات متسابقین و کسب رتبه‌های برتر در مسابقات مختلف به دست آمده، خیلی از علاقه‌مندان به قرآن شرایط کافی برای حضور در مسابقات را ندارند که باید زمینه حمایت آنها فراهم شود، باید  کارگروهی تشکیل شود و همه دور هم جمع شوند و مسئولان بدانند قرار است چه کنند، نه اینکه جلسه‌ای تشکیل شود و جلسه بعدی دو ماه آینده برگزار شود.
شریفی در ادامه افزود: حتماً باید فکر کنیم اگر قرار است میزبانی مسابقات قرآن اوقاف در مرحله کشوری را برعهده بگیریم باید از همین الان برنامه‌ریزی و هزینه کنیم و برای این امر مهم ردیف بودجه در نظر گرفته شود، اگر از حضور تاثیرگذار همه نهادها از جمله استانداری، شهرداری، آموزش‌وپرورش، نیروهای نظامی و انتظامی استفاده کنیم قطعاً نتیجه خواهیم گرفت.
دارنده رتبه ممتاز سی‌و‌نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 10 جزء در پایان گفت: درک و توجه به قرآنیان و نخبگان قرآنی در زمان حیاتشان امری جدی است اما آنچنان که باید و شاید قدر آنها را ندانسته‌ایم، باید آنها را درک کرد و دریافت، نه اینکه به پیام تبریک و اهدای جوایز بسنده کنیم، بهترین کار برای درک آنها استفاده از تجربیاتشان است.
captcha