استاد علیمردانی از مرحوم «محمدتقی مروت» می‌گوید
کد خبر: 3540238
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

استاد علیمردانی از مرحوم «محمدتقی مروت» می‌گوید

گروه فعالیت‌های قرآنی: یحیی علیمردانی، پیشکسوت و خادم القرآن در رابطه با مرحوم محمدتقی مروت و دوستی و آشنایی با ایشان به چند خاطره کوتاه اشاره کرد.

محمد تقی مروت یحیی علیمردانی

یحیی علیمردانی، پیشکسوت قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با مرحوم استاد محمدتقی مروت چند خاطره کوتاه بیان کرد: هفته گذشته استاد مسلم قرآن کریم را از دست دادیم. از سال 1346 با ایشان آشنایی داشتم و هر زمان که به بازار می‌آمد به مغازه بنده سرمی‌زد و کلی با یکدیگر صحبت می‌کردیم.

وی بیان کرد: در سال‌های 1346-1347، اوقاف آن زمان، تصمیم گرفت، برای اینکه وجهه دستگاه شاهنشاهی را دین‌دار جلوه دهد، مسابقات قرآنی برگزار کند و منتخبان این مسابقات را برای تلاوت قرآن به شهرهای مختلف اعزام کند. در این مسابقات که 180 نفر نام نویسی کرده بودند و در مسجد ارک به مدت چهار شب برگزار شد، مرحوم آقاتی از مجریان و ناظران بود. در آن مسابقات، بنده و مرحوم استاد مروت و چند نفر دیگر مقام کسب کردیم و به استان‌های مختلف برای تلاوت قرآن کریم اعزام شدیم. مرحوم استاد محمدتقی مروت به مشهد مقدس و بنده به استان کرمان اعزام شدم.

مظلومیت استاد مروت در بین جامعه قرآنی/ مقام اول مسابقات مالزی و دیدار با ملکه و کدورت دوستان

این مدرس قرآن در ادامه به صحبتی از دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرموده بودند که استاد محمدتقی مروت را هر طوری هست، برگردانید و از وجودش استفاده کنید. اما مرحوم استاد مروت، بدلیل تحصیل فرزندانش در خارج و برخی مشکلات دیگر نتوانست برای زندگی به ایران بازگردد.  

علیمردانی افزود: وجهه قرائت سنتی ایران را از استاد مازندرانی و وجهه قرائت عالی و تخصصی را از استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) یاد گرفتم. تنها کسی که از همه جلوتر بود و حتی از قاریان مصری هم عقب‌تر نبود، استاد مولایی بود و قبل از اینکه در سال‌های ۵۳ و ۵۴، اختلاف قرائت راه بیفتد و مطرح شود استاد مولایی همه چیز را می‌دانست. مرحوم استاد مولایی در جلسات خود هر قرآن‌آموز با هر سطح توانمندی و صوت را تحمل می‌کرد و البته زمانی که استاد مروت به جلسه قرآن استاد مولایی پا می‌گذاشت نیز این جلسه فضای دیگری پیدا می‌کرد و زمانی که اساتیدی از جمله موسوی‌بلده، خدام‌حسینی، غفاری، احمد انصاری و... به جلسه استاد مولایی می‌آمدند جلسه دیگر روی دست می‌رفت.

یادآور می‌شود، استاد علیمردانی مدرس پیشکسوت قرآنی است و بیش از ۵۰ سال، سابقه برگزاری دوره‌های آموزش قرآن را در جلسات قرآن و بسیاری از ارگان‌های دولتی و غیر دولتی داشته است. از آثار این استاد می‌توان به تهیه جزوه روش تدریس روخوانی در ۱۶ درس، آموزش خلاصه‌ای از تجوید قرآن، تعلیم و تربیت قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن و اداره محافل قرآنی در مساجد متعدد شهر تهران اشاره کرد. برای آشنایی با استاد علیمردانی اینجا کلیک شود.

استاد محمد تقی مروت، استاد الاساتید و از بنیانگذاران شیوه صحیح قرائت قرآن در ایران، ۲۱ مهر ماه مصادف با عاشورای حسینی در سن ۷۲ سالگی در شهر تورنتو کانادا درگذشت. پیکر وی جمعه، هفتم آبان ماه به تهران منتقل می‌شود و شنبه هشتم آبان ماه از مقابل مسجد امام جعفر صادق(ع) تهران به سمت خبرگزاری ایکنا واقع در خیابان بزرگمهر تشییع و سپس به قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) منتقل و به خاک سپرده می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha