برگزاری سوگواره فرهنگی آموزشی «نگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا»
کد خبر: 3540247
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان برگزار می‌کند؛

برگزاری سوگواره فرهنگی آموزشی «نگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا»

کانون خبرنگاران نبأ: سوگواره‌ای آموزشی تحت عنوان «نگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در سه دوره و با هدف آموزش مخاطب دانشگاهی در راستای تعمیق و تدقیق معارف عاشورایی متناسب با نیازهای روز جامعه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مرتضی فاضلی، مدیر آموزش‌های فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان سوگواره‌ای آموزشی تحت عنوان «نگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌کند.
فاضلی در خصوص اهداف برگزاری این سوگواره فرهنگی-آموزشی گفت: از آنجا که نسل چهارم انقلاب که جوانان و به ویژه دانشجویان امروز دانشگاه‌های کشور را شامل می‌شوند همچون نسل‌های پیشین عاشق و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین(ع) هستند و این محبت و ارادت نسل به نسل و سینه به سینه تا به امروز منتقل شده است لذا در كنار این شور حسینی، شناخت و درک عظمت حادثه عاشورا و نقش امام حسین(ع) در تحولات جهان اسلام ضروری است و تأثیر به سزایی در بینش سیاسی، نگرش فکری و چارچوب اعتقادی آنان خواهد داشت.
مدیر آموزش‌های فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: یكی از مسائلی كه باید همیشه مدنظر داشته باشیم این است كه ماهیت نهضت حسینی با این عظمت و مصیبت بزرگ عاشورا چیست؟ نوع قیام و انقلاب امام حسین(ع)‌ بر علیه حكومت نامشروع و سلطه ظالمان چه پیام‌هایی برای بشریت دارد؟‌
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر شناخت ماهیت و پیام های قیام امام حسین و فلسفه قیام ایشان تأكید داشته اند. بنابراین مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان سوگواره فرهنگی- آموزشی «نگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا» را جهت آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نسل چهارم انقلاب و ارتقای سطح دانش و بینش و علاقه فراگیران نسبت به شخصیت و سیره عملی سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و آشنایی با اهداف و پیامهای قیام عاشورا برگزار می‌كند.
فاضلی در خصوص منابع مورد مطالعه جهت حضور در این سوگواره فرهنگی - آموزشی گفت: با توجه به نیاز مبرم قشر دانشگاهی به اندیشه‌های اسلامی و ضرورت پرداخت عمیق‌تر به ابعاد سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا در تثبیت نگاه نو به نهضت امام حسین(ع)، مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان سه درس «گفتارهایی پیرامون عاشورا»، «نگاهی نو به نهضت حسینی» و «واجبِ فراموش‌شده» با هدف آموزش مخاطب دانشگاهی در راستای تعمیق و تدقیق معارف عاشورایی متناسب با نیازهای روز جامعه تهیه و تدوین کرده است.
فاضلی افزود:‌ درس «گفتارهایی پیرامون عاشورا» که برگرفته از مباحث آیت‌الله مصباح یزدی است به موضوعاتی همچون زمینه‌های تحریفات عاشورا، هدف از قیام امام حسین و امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.
وی همچنین افزود: دو درس «نگاهی نو بر نهضت حسینی» و «واجب فراموش شده» با بهره‌گیری از مباحث دکتر هاشمی گلپایگانی كه در قالب طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری توسط مؤسسه بینش مطهر ارائه شده تهیه و تدوین شده است.
فاضلی پیرامون موضوعات مطرح شده در این دو درس نیز گفت: درس «نگاهی نو بر نهضت حسینی» در هفت جلسه ارائه شده كه اهمیت نهضت حسینی در عصر حاضر، بررسی نگاه صرف تاریخی به واقعه كربلا، ماهیت نهضت حسینی، حماسه حسینی، شهید و شهادت در فرهنگ عاشورا، شعائر عاشورایی و تحریفات كربلا عناوین این جلسات است، همچنین درس «واجب فراموش شده» به موضوعاتی همچون امر به معروف و نهی از منكر؛ اصل دین یا فرع دین؟ چیستی و شرایط امر به معروف و نهی از منكر، چگونه امر به معروف و نهی از منكر کنیم؟ امر به معروف و نهی از منكر مؤثر است اگر اینگونه باشد و آشنایی با راهکارها و قوانین امر به معروف و نهی از منكر پرداخته است.
فاضلی در مورد زمان برگزاری این سوگواره گفت: تاریخ برگزاری این سوگواره از اول محرم‌الحرام شروع و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و به برگزیدگان هدایای فرهنگی از جمله تبلت، تلفن هوشمند، کمک هزینه سفر زیارتی عتبات عالیات و مشهد مقدس، کارت هدیه نقدی اهدا خواهد شد.
یادآور می‌شود، مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان یک وبسایت آموزش مجازی است که خدمات رایگان آموزشی را به صورت شبانه‌روزی و از طریق اینترنت ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از 270 هزار دانشجو و استاد دانشگاه در این سامانه عضو شده‌اند. دانشجویان جهت اطلاع بیشتر از این جشنواره می‌توانند به وب سایت آموزش مجازی دانشگاهیان به نشانی http://ec.nahad.ir مراجعه کنند.

سامان صدیقی
captcha