كسب افتخار در اوج غربت
کد خبر: 3540613
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

كسب افتخار در اوج غربت

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرپرست گروه تواشیح مشكات شیراز با تصریح اینكه متأسفانه ما در استان فارس حتی یك استاد تواشیح در بخش بانوان نداریم، گفت: به‌صورت كلی فعالیت‌های قرآنی در استان فارس بسیار ضعیف است و كسی به این فعالیت‌ها اهمیتی نمی‌دهد در حالی كه در استان‌های دیگر این‌گونه نیست.

الهام صفری، سرپرست گروه تواشیح مشكات شیراز كه در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن حائز رتبه نخست كشور شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به تشریح نحوه فعالیت این گروه و همچنین سطح برگزاری مسابقات پرداخت و گفت: سطح مسابقات كشوری قرآن همان‌طور كه از نامش پیداست همیشه بالاست و گروه‌های بسیار قوی در این رقابت‌ها حضور می‌یابند.

ارتقا از رتبه چهارم به جایگاه نخست  
وی، مهم‌ترین رقیبان خود را گروه‌های تواشیح استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی دانست و گفت: ما در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن كه در سال گذشته برگزار شد، رتبه چهارم كشور را كسب كردیم اما خوشبختانه امسال توانستیم به رتبه نخست این رقابت‌ها دست یابیم.

مهم‌ترین عامل موفقیت ما، قاری قرآن بودن اعضای گروه است

صفری با یادآوری اینكه البته گروه مشكات همیشه در استان فارس اول بوده است، گفت:‌ بیشتر اعضای گروه ما قاری قرآن كریم هستند و به‌صورت تخصصی فعالیت‌های صوت و لحن را دنبال می‌كنند و این مهم‌ترین عامل موفقیت گروه ما شده است.
سرپرست گروه تواشیح مشكات استان فارس، تمرینات بسیار فشرده و فنی و داشتن جدیت و پشتكار را از دیگر عوامل كسب این افتخار دانست و گفت: ما خیلی تلاش كردیم تا یك تواشیح بسیار خوب را پیدا كرده و تمام جوانب لحنی و آیتم‌های مختلف آن را كه برای داوران بسیار مهم است، در نظر بگیریم.
وی با بیان اینكه اعضای گروه ما از نظر فنی خواندن، گیرایی و الحان قرآنی در سطح بالایی هستند، گفت: هر گروه تواشیحی این‌گونه نیست كه بیشتر اعضای آن قاری قرآن بوده و دارای صدا و هوش موسیقیایی خوبی باشند.

استاد ما یكی از اساتید تواشیح استان فارس در بخش آقایان بوده است
صفری در ادامه در پاسخ به اینكه آیا گروه مشكات از اساتید ملی و كشوری توانست بهره جوید؟ گفت: خیر استاد ما آقای محمدامین آبادیان، مسئول یكی از گروه‌های تواشیح آقایان استان فارس بودند كه به‌صورت غیرحضوری بسیار به ما برای آموزش كمك كردند و نكات فنی و دقیقی را به ما آموزش دادند.
سرپرست گروه تواشیح مشكات شیراز با بیان اینكه متأسفانه در استان فارس فعالیت‌های قرآنی بسیار ضعیف است، گفت: این مسئله به خصوص برای بانوان بسیار بیشتر است به طوری كه ما در بخش تواشیح بانوان حتی یك استاد هم نداریم كه بتوانیم از او كمك گرفته و ایرادات خود را برطرف كنیم.
وی ادامه داد: ما به دلیل نداشتن یك استاد بانو مجبور بوديم بسیار تمرین كنیم و بسیاری از ایرادات و اشكالات را خودمان برطرف كنیم و این كار بسیار سخت است در حالی كه در استان‌های مختلف كشور این مشكل وجود ندارد و اساتید بسیار خوبی در بخش بانوان وجود دارند.

به اساتید قرآنی بانوان در استان فارس توجهی نمی‌شود
صفری با یادآوری اینكه ما در طول تمرین‌های خود حتی در بخش صوت و لحن قرآن هم به مشكل بر می‌خوردیم اما باز هم باید خودمان مشكلاتمان را برطرف می‌كردیم، گفت:‌ البته مسئله اینجاست كه به اساتید قرآنی بانوان هم در استان فارس توجهی نمی‌شود به عنوان مثال خانم‌ها فیروززاده و گنبدی دو استاد صوت و لحن استان فارس هستند كه استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شود و یا حتی اگر در برخی از مكان‌ها كلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، هزینه‌ای برای آن‌ها تخصیص نمی‌یابد.

گویا برای استان فارس فعالیت‌های قرآنی اصلاً مهم نیست
سرپرست گروه تواشیح مشكات استان فارس اظهار كرد: متأسفانه ما در شهر شیراز حتی یك كلاس صوت و لحن و یا كلاس قرائت و ترتیل خوب نداریم چرا كه برای استان فارس این فعالیت‌ها اصلاً مهم نیست در حالی كه در استان‌های دیگر به فعالیت‌های قرآنی بهای بیشتری می‌دهند به عنوان مثال اكنون استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در فعالیت‌های قرآنی در كشور حرف نخست را می‌زنند و اساتید خوبی هم در این زمینه دارند.
به دلیل نداشتن استاد بانو مجبور شدیم از استاد آقا استفاده كنیم
وی با یادآوری این نكته که ما به دلیل نداشتن استاد بانو مجبور شدیم از یك استاد آقا استفاده كنیم كه البته ایشان هم بسیار برای ما زحمت كشیدند، گفت: خوب است كه سازمان‌های مختلف نظیر سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و غیره كه داعیه‌دار فعالیت‌های قرآنی هستند بانوان قرآنی استان را دریابند و به فعالیت‌های آنان بها دهند.

هم مردم و هم مسئولان در ضعف فعالیت‌های قرآنی مقصرند
صفری در پاسخ به اینكه مشكل ضعف فعالیت‌های قرآنی در استان فارس به مسئولان یا مردم باز می‌گردد، گفت: به نظر من هم مردم و هم مسئولان استان فارس در این قضیه مقصر هستند به عنوان مثال اگر یك كلاس آموزشی قرآن بسیار خوب در دانشكده علوم قرآنی شیراز برگزار شده و هزینه آن را متقبل شوند، مسلماً دانشجویان هم وقتی ببینند كه هزینه كلاس مناسب است می‌توانند در آن شركت كنند در نتیجه تعداد داوطلبان هم زیاد می‌شود اما متأسفانه گاهی اوقات آن‌قدر هزینه كلاس‌ها را بالا می‌برند كه كلاس‌های آموزشی قرآن دچار ریزش می‌شوند.
سرپرست گروه تواشیح مشكات استان فارس بیان كرد: می‌توان گفت كه تمام ضعف فعالیت‌های قرآنی استان فارس به مسئولان باز نمی‌گردد و متأسفانه در استان ما مردم تا آخر پشت كاری نمی‌ایستند البته نباید از این نكته غافل شد كه اگر مسئولان بخواهند، وضعیت فعالیت‌های قرآنی بسیار بهتر از این‌ها می‌تواند باشد.
captcha