خروجی زیارت اربعین باید شور، شعور و شهود باشد
کد خبر: 3540630
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

خروجی زیارت اربعین باید شور، شعور و شهود باشد

گروه جامعه: دبیر شورای راهبری جوانان ستاد مرکزی اربعین به تشریح برنامه‌های ویژه جوانان در مراسم پیاده‌روی اربعین پرداخت و تصریح کرد: خروجی زیارت اربعین باید شور، شعور و شهود باشد.

حمیدرضا گل محمدی، دبیر شورای راهبری جوانان ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان دلایل تشکیل شورای راهبری جوانان در کمیته فرهنگی آموزشی اربعین پرداخت و اظهار کرد: در هر جامعه، جوانان به عنوان محور تحرک و پیشرفت آن جامعه نقش آفرینی می‌کنند که این نقش‌آفرینی در جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دیگر مقاطع مهم و تاریخی کشور بسیار برجسته بوده است.

ﺩﻭ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺯﺍﺋر ﺍﻳﺮﺍنی اربعین را غالباً جوانان تشکیل می‌دهند

وی ادامه داد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مسئله جوانان که همواره در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و دیدارهای معظم له مشهود است نشان از لزوم توجه و نگاه ویژه مسئولان و متولیان امر به این قشر دارد. از سوی دیگر هر ساله سهم قابل توجهی از جمعیت حاضر در پیاده‌روی اربعین ﺑﻪ جوانان ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺭﺩ به طوری که ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻭ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺯﺍﺋر ﺍﻳﺮﺍنی اربعین را غالباً جوانان تشکیل می‌دهند. بنابراین برنامه ریزی جهت آموزش و فعالیت فرهنگی برای جوانان یکی از ضرورت‌های ستاد اربعین کشور بوده است و در همین راستا و به منظور ساماندهی، برنامه‏ریزی، پشتیبانی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‏های متنوع حوزه جوانان در موسم اربعین حسینی «شورای راهبری فعالیت‏های آموزشی، فرهنگی و هنری جوانان» با عضویت سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات ذیربط و همچنین برخی اشخاص حقیقی در کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین تشکیل شد.
گل محمدی با اشاره به اینکه شورای راهبری جوانان با ترکیب و عضویت نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بسیج دانش‌آموزی، جمعیت هلال احمر، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان بسیج دانشجویی، جامعه‌المصطفی العالمیه، کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و سه نفر از فعالان فرهنگی تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار کرد: دبیرخانه این شورا هماهنگی و پیگیری‌های لازم در خصوص مصوبات و امور مربوطه را انجام می‌دهد.

خروجی زیارت اربعین باید شور، شعور و شهود باشد

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین موضوعی که باید در حوزه جوانان در اربعین مورد توجه قرار گیرد چیست؟ اظهارکرد: با توجه به فرمایشات علما و بزرگان خروجی زیارت اربعین و تاثیر شرکت در این راهپیمایی عظیم در درون زائران باید سه محور شور، شعور و شهود باشد. در این فرایند اگر شور و شعور زیارت در کنار یکدیگر مدیریت و تقویت شوند منجر به شهود خواهندشد. با توجه به این موضوع شورای راهبری جوانان در راستای تقویت شور و شعور زیارت در میان جوانان زائر اربعین برنامه‌های چون اعلام فراخوان در حوزه‌های گوناگون، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، نشست‌های علمی و ... را در دستور کار خود قرار داده است.

اعلام فراخوان مقالات علمی در حوزه اربعین حسینی

دبیر شورای راهبری جوانان ستاد مرکزی اربعین در خصوص برنامه‌های مصوب شورای راهبری جوانان نیز گفت: فعالیت‌های شورای راهبری جوانان در سه حوزه علمی، هنری و فرهنگی انجام خواهدشد. در بخش علمی برای اولین بار فراخوان مقالات علمی در حوزه اربعین حسینی اعلام خواهد‌شد که در این فرخوان ضمن تقدیر از مقالات برتر، کتاب مجموعه مقالات پذیرفته نیز به چاپ می‌شود.

برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم در کربلا

وی افزود: همچنین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های علمی با موضوعات حول محور اربعین حسینی از دیگر برنامه‌های علمی این شوراست. در بخش هنری ذیل سوگواره ملی عبرات، اولین سوگواره‌های نگارگری (صور صبغه)، فیلم مستند (روایت عشق)، کاریکاتور و تصویرسازی برگزار خواهدشد و با پیگیری‌های انجام شده توسط دبیرخانه شورای راهبری جوانان، اساتید مطرح هر کدام از این رشته‌های هنری به عنوان دبیر این سوگواره‌ها فعالیت می‌کنند. در بخش فرهنگی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری تجمع زائرین اربعین حسینی در 31 استان کشور و همچنین برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم در کربلای معلی صورت پذیرفته است.


خروجی زیارت اربعین باید شور، شعور و شهود باشد/ 14 آبان اجتماع ملی زائران اربعین

اولین اجتماع ملی زائرین اربعین حسینی14 آبان ماه برگزار می‌شود

گل محمدی از برگزاری اولین اجتماع ملی زائرین اربعین حسینی نیز خبر داد و گفت: این اجتماع با هدف آماده‌سازی هر چه بیشتر فضای کشور، توجه دادن افکار عمومی به مراسم اربعین حسینی، بسترسازی برای تولید ادبیات مشترک جهت معرفی ظرفیت‌های تمدنی اربعین در سطح ملی و نیز تبیین شعار اربعین امسال یعنی «انی احامی ابدا عن دینی»، صبح روز 14 آبان ماه برگزارمی‌شود . یکی از کارکردهای این تجمع تبیین نکات آموزشی پیاده روی اربعین در حوزه‌های بهداشتی، امنیتی، بانوان و ... از طریق سخنرانی و توزیع محصولات فرهنگی خواهدبود.
وی اعلام کرد: در این تجمع از سخنرانی و مداحی سخنرانان مطرح هر استان بهره خواهیم برد و راویان اربعین نیز به روایت تاریخی حماسه اربعین می‌پردازند.
دبیر شورای راهبری جوانان ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: تمامی اطلاعیه‌ها و اخبار مربوط به شورای راهبری جوانان در سایت www.alshabab.alarbaeen.ir می‌شود همچنین علاقمندان می‌توانند با عضویت در کانال شورا به نشانی @alshab_abalarbaeen در جریان مهمترین اخبار مربوط به اربعین و فعالیت‌های شورای راهبری جوانان قرار‌گیرند.

captcha