تشریح معنای معرفت عرفانی
کد خبر: 3540683
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
در کانال تلگرامی حجت الاسلام خسروپناه صورت گرفت:

تشریح معنای معرفت عرفانی

گروه شبکه‌های اجتماعی: در آخرین مطلبی که کانال تلگرامی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به اشتراک گذاشته است به معنای معرفت عرفانی و درجات آن می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آخرین مطلبی که در کانال تلگرامی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است، به معنای معرفت عرفانی و درجات آن پرداخته است.
گفتنی است عرفان همواره مخالفانی در اندیشه اسلامی داشته است که می‌توان از یحیی یثربی به یکی از منتقدان معاصر عرفان اشاره کرد.
خسرو‌پناه در این خصوص و در کانال تلگرامی خود می‌نویسد:‌ معرفت عرفانی، معرفت حضوری شهودی قلبی است که يا از سنخ کشف و شهود صوری است يا از سنخ کشف و شهود معنوی عين ‌اليقينی است يا کشف و شهود معنوی حق‌‌اليقينی است. بالاترين مرتبه شهود، شهود حق‌اليقينی است که شخص در سلوک به عالی‌ترين منزلگاه، به اين درجه می‌رسد. فردی که به اين منزل برسد، به مقام توحيد رسيده است. اين همان مقام وحدت است. البته معاذالله خدا در اين شخص حلول نکرده است بلکه خداوند اسماء و صفات خودش را در اين شخص تجلی داده است. اين شخص، مظهر جامع جميع اسماء و صفات الهی می‌شود.
اگر همه اسماء الهی را جمع کنيم، در اسم الله جمع می‌شود. انسان کامل مظهر الله می‌شود. انسان کامل تمام اسماء و صفات الهی را نه تنها شهود می‌کند بلکه تمام اسماء و صفات الهی در او تجلی کرده و ظهور پيدا می‌کند. اين انسان، مظهر اسم الله می‌شود. يعنی ممکن است کسی مظهر اسم رحمت الهی شود و كس ديگر‌ مظهر غضب الهی‌ شود. حال کسی را در نظر بگيريد که مظهر تمام اسماء و صفات الهی شود. به‌عنوان مثال گاهی به آينه نگاه می‌کنيد و صورت معشوق را می‌بينيد و گاهی خود معشوق را می‌بينيد. آنگاه که چهره را در آينه می‌بينيد، اين عين‌اليقين است و آنگاه که خودش را می‌بينيد، اين حق‌‌اليقين است. اين که مرحوم الهی قمشه‌ای می‌گويد وقتی امام حسين(ع) از اسب به زمين افتاد، آينه بشکست و رخ يار ديد؛ اين مرتبه حق‌‌اليقين است.﴿ياأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَة مَرْضِيَّة فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏﴾.  اين درجه مخصوص انسان کامل است.
البته اين حق‌اليقين هم مراتی دارد. بالاترين مرتبه‌اش را انسان کامل دارد که الان حضرت ولی‌عصر- ارواحنا لترابه الفداء- است و مراتب پايين‌تر را هم  انسان‌های ديگر می‌توانند کسب کنند.

captcha