سایت‌های مستهجن بلافاصله مسدود می‌شوند/ وزارت ارشاد مسئول تولید محتوا است
کد خبر: 3540737
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
وزیر ارتباطات در پاسخ به ایکنا:

سایت‌های مستهجن بلافاصله مسدود می‌شوند/ وزارت ارشاد مسئول تولید محتوا است

گروه شبکه‌های اجتماعی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از بازدید از دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به ایکنا گفت: مسئولیت تولید محتوا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزارت ارتباطات هیچ نقشی در این موضوع ندارد اما کمک‌های خود را در تولید محتوا به این نهادها دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات از بخش‌های مختلف دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بازدید کردند. واعظی پس از بازدید دو ساعته خود در اتاق تشریفات حاضر شد و طی نشستی پاسخگوی خبرنگاران بود.

واعظی با اشاره به عملکرد مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل نزدیک با این وزارتخانه گفت: تحولات خوبی در این دولت رخ داده و مؤسسات و شرکت‌های بسیاری ایجاد شده است و فعالیت‌های فوق العاده‌ای را به ثمر رسانده‌اند همچنین در این مدت ایده‌های خوبی به ثبت رسیده است و امروز فضای مجازی جای خود را پیدا کرده است همچنین ما با وزارت ارشاد تعامل خوبی داشته‌ایم و وزارتخانه با ما همکاری خوبی داشته و نتایج مثبتی را محقق کرده‌اند.

وی ادامه داد: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و حضور 300 غرفه نشان دهنده عملکرد مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است وزیری که انصافا ارزیابی خوبی می‌توان از آن داشت.

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات در ایران گفت: امروز ما در وزارتخانه برای شبکه اطلاعات بستری را فراهم کرده‌ایم که بیش از 4 هزار گیگ پهنای باند است و ما این رقم را تا پایان سال به دو و نیم برابر یعنی بیش از 10 هزار گیگ افزایش خواهیم داد یعنی دیگر هیچ شرکت و موسسه‌ای نباید در استفاده از شبکه ملی اطلاعات مشکلی داشته باشند.

وی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات در سرشماری اخیر خود پایداری خودش را اثبات کرده و در این سرشماری اینترنتی در بستر شبکه ملی اطلاعات هیچ مشکلی مواجه نشدیم. شبکه ملی اطلاعات میدان بسیار وسیعی است برای فارغ التحصیلان این رشته که بتوانند در اینجا تولید محتوا کنند و بدون هیچ مشکلی نرم افزارهای جدیدی بنویسند و ایجاد شغل کنند تا کسب و کار را رونق بخشند و البته ما هم از بخش خصوصی حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حمایت ما تنها از شرکت‌های اسم و رسم دار نیست بلکه از همه جوانانی که به تازگی کارشان را شروع کرده و کسب و کار جدیدی را آغاز کرده‌اند. وزارتخانه از همه تولید کنندگان محتوا حمایت می‌کند و البته رسانه‌ها هم باید تبلیغات لازم را داشته باشند تبلیغاتی که بتواند سواد دیجیتالی مردم را افزایش دهد.

وی بیان کرد: دولت در سه سال گذشته سیاستش بر این بود که بتواند فرصت‌ها و تهدیدها را شناسی کند و پس از شناسائی فرصتها را افزایش و تهدیدها را کاهش دهیم تا مردم با آگاهی از تهدید‌ها بتوانند در این فضا فعالیت داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما باید خودمان را منطبق با تغییرات تکنولوژی و سرعت اطلاعات خودمان را بومی کنیم و از ایده‌ها و پدیده‌های بومی در داخل استفاده کنیم. در دولت‌های گذشته بسیاری از موسسات نرم افزاری و موسساتی که در حوزه آی سی تی فعال بوده‌اند متوقف شده‌اند اما ما در این دولت ما با شناخت این مجموعه‌های (آی سی تی) رونق خاصی به این حوزه بخشیدیم. همچنین ما باید با کشورهای حوزه (آی سی تی) بتوانیم کارهای مشترکی را انجام داده و پروژه‌های مشترکی را تعریف کنیم که در این دولت همکاری‌های خوبی با کشورهای همچون چین، هند، روسیه و برزیل انجام شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این دولت از ابتدا حمایت جدی خود را از تولید کنندگان داخلی اعلام کرده است و حمایت‌هایش را به لحاظ فنی، مالی، حقوقی و بستر سازی داشته است و سعی دارد با سرعت اینترنتی بالا تعرفه اندک و کیفیت مناسب بتواند از تولید کنندگان حمایت‌های ویژه را داشته باشد.

وی با اشاره به چالش‌های میان سازمان صدا و سیما و آپارات گفت: این چالش نباید هراسی در میان تولید کنندگان محتوا داشته باشد ما حتما با رئیس سازمان صدا و سیما مذاکره خواهیم داشت و مشکل را حل خواهیم کرد البته جهرمی مدیر زیر ساخت وزارت ارتباطات با رئیس فعلی سازمان صدا و سیما صحبت کرده است همچنین باید این موضوع را در نظر بگیریم که این شکایت از سوی رئیس سابق سازمان صدا و سیما عزت الله ضرغامی بود و آقای عسگری از اهالی (آی سی تی) به شمار می‌آورد قطعا این مشکل حل خواهد شد. همچنین در صورت حل نشدن مشکل شورای عالی فضای مجازی وارد عمل خواهد شد و در جلسه‌ای این موضوع را مطرح و مشکل را مرتفع خواهد کرد.

واعظی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌های برای مصون سازی جوانان در قبال تغییرات سریع تکنولوژی دارد، گفت: همه خانواده‌ها در همه جای دنیا نسبت به تربیت فرزندانشان حساس هستند و ایران هم مستثنی از این موضوع نیست اما دولت از ابتدا تلاش خود را کرده است تا فضای مجازی سالمی را داشته باشیم و همچنین به همه تولید کنندگان توصیه کرده‌ایم که در این زمینه فعال باشند و به تولید محتوای سالم بپردازند که این اولین سیاست ایجابی ما بوده است.

وی ادامه داد: سیاست دوم ما این است که همه سایت‌های مستهجن و سایت‌های که متضاد با اعتقادات ما باشد را بلافاصله مسدود کنیم و البته شرکت زیر ساخت یکی از اقدامات مناسبش ایجاد رباتی است که بدون دخالت موجود زنده روزانه تعداد بسیاری از سایت‌های مستهجن را مسدود می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: فیلترینگ هوشمند دیگر اقدامی است که توسط دولت انجام می‌شود گاهی اوقات 90 درصد سایتی به لحاظ محتوای عیبی ندارد اما گاها از عکس‌های استفاده می‌کنند که با فرهنگ اعتقادی ما همخوانی نداشته باشند و ما به جای مسدود کردن کل سایت براساس فیلترینگ هوشمند تنها 7 درصد سایت را فیلترینگ می‌کنیم.

وی در پایان بیان کرد: روزانه تعداد بسیاری از سایت‌ها مسدود می‌شوند و وزارت ارتباطات مسئول محتوا نیست بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت تولید محتوا را بر عهده دارند و حتی مسئولیت نظارت بر عهده نهاد دیگری است و وزارت ارتباطات تنها به این نهادها کمک می‌کند.

captcha