وجود 450 آیه در رابطه با اقتصاد
کد خبر: 3540741
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹
آیت‌الله میرعمادی:

وجود 450 آیه در رابطه با اقتصاد

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در قرآن بیش‌ از 450 آیه به موضوع اقتصاد اختصاص یافته و صدها حدیث از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در این باره رسیده است، افزود: اقتصاد ستون زندگی است و از نظر اسلام، جهاد اقتصادی بزرگ‌ترین عبادت است و جهادگر اقتصادی به منزله شهید است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، تردیدی نیست که اسلام دین جامع و کاملی است که دربردارنده تمام برنامه‌های زندگی انسان در هر دو جهان است. ویژگی این دین، آن است که در تمام زمینه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی دارای برنامه بوده و مقتضیات رشد و پیشرفت بشر را در نظر گرفته و موانع سعادت و کمال را بازگو کرده است.
یکی‌از بنیادی‎ترین عوامل رشد و پیشرفت انسان‌ها، مسئله اقتصاد است، اگر اقتصاد جامعه یا اقتصاد خانواده دچار مشکل باشد و مردم با تنگ‌دستی و محرومیت اقتصادی به سر ببرند، هیچ‌گونه باور اعتقادی و رفتار اخلاقی را پذیرا نخواهند بود؛ به همین جهت پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کاد الفقر ان یکون کفراً؛ ناداری نزدیک است که به کفر بیانجامد».
از سوی دیگر انسان به حسب آفرینش و غریزه خود به اسباب معاش و لوازم مادی زندگی از قبیل؛ خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و نظایر آن نیازمند است و بدون آنها نمی‎تواند در هیچ بخشی از زندگی گام بردارد؛ لذا به‌صورت طبیعی در تامین آنها تلاش وافر انجام می‎دهد.
اسلام در مسئله اقتصاد، روش تنظیم صحیح حیات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی را در راستای عدالت اجتماعی ارائه کرده است که توجه به آن برای درست زندگی کردن و رشد و تعالی واقعی انسان بسیار مهم و حیاتی است.
آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: اهمیت مسائل اقتصادی بر کسی پوشیده نیست؛ برای این‌که انسان‌ها در هر لحظه با آن درگیر هستند و این موضوع برای همه مردم ملموس است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: از سوی دیگر اقتصاد برای کشورها و جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا رشد، پیشرفت و قدرت هر جامعه و کشوری به قدرت اقتصادی آن بستگی دارد و امروز رشد اقتصادی هر کشوری نشانه ترقی و توسعه‌یافتگی آن کشور محسوب می‎شود.
وی با بیان این‌که در اسلام مسائل اقتصادی بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: در قرآن بیش‌از 450 آیه به این موضوع اختصاص یافته و صدها حدیث از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در این باره رسیده است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به این‌که بیشترین و پُرحجم‌ترین کتاب‌های فقهی ما، راجع به مسائل اقتصادی است که از جمله آنها می‎توان از کتاب البیع، التجاره، الاجاره، الرهن، الوکالة، الهبه، الوقف، الارث، الخمس، الخراج، الانفال، الجزیه و ... اشاره کرد، گفت: اصولاً تحقق اهداف متعالی اسلام بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان‌پذیر نیست به همین جهت حضرت شعیب بعد از دعوت به توحید مردم را دعوت به حق و عدالت در امور مالی و تجارت کرد و فرمود: «وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ؛ ای قوم من پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء و اجناس مردم عیب نگیرید و از حق آنان نکاهید(کم‌فروشی نکنید) و در زمین فساد نکنید».
وی با اشاره به این‌که آیه 85 سوره هود نشان می‎دهد که پیامبران فقط مامور  تبلیغ مسائل اخلاقی نبودند بلکه اصلاح وضع نابسامان اقتصادی نیز بخش مهمی از دعوت آنها را تشکیل می‎داده است، اظهارکرد: در داستان حضرت یوسف آن حضرت از میان تمام پُست‌ها و مسئولیت‌ها، انگشت روی خزانه‌داری گذاشت کمااینکه در آیه 55 سوره یوسف می‎خوانیم: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ [يوسف] گفت مرا بر خزانه‌های اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم» زیرا یوسف می‎دانست تا وقتی به مسائل اقتصادی مردم سر و سامان ندهد، هیچ مسئله‌ای سر و سامان پیدا نمی‎کند تنها از طریق شکوفایی اقتصادی است که می‎توان امور را کنترل کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اقتصاد ستون زندگی است، افزود: امام علی(ع) نیز وقتی حکومت تشکیل داد، اقتصاد را قوام و ستون زندگی دین و دنیا معرفی کرد و یکی‌از حقوق مردم بر دولت و امام را «توفیر فییء» دانست یعنی تکثیر و فراوان ساختن سرمایه و ثروت‌های عمومی.
وی با بیان این‌که از نظر اسلام، جهاد اقتصادی بزرگ‌ترین عبادت است و جهادگر اقتصادی به منزله شهید است، ادامه داد: عبدالله بن مسعود، صحابی معروف می‎گوید: «هرکس  متاعی را به یکی‌از شهرهای مسلمانان ببرد و زحمات خود را برای خدا محسوب دارد، سپس آن‌را به قیمت عادلانه روز بفروشد، چنین کسی در پیشگاه خداوند به منزله شهیدان است».
امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری این‌که تلاش اقتصادی، بخشی از جهاد با دشمن است، اظهار کرد: یک ملت فقیر و گرسنه همواره محتاج به بیگانه است و هرگز استقلال، عظمت و سربلندی را نخواهد دید و بیگانه همیشه بر او مسلط است.
captcha