خط عثمان‌طه مانع یادگیری نیست/ اعمال آیین نگارش معاصر با حفظ ویژگی‌های رسم‌الخط
کد خبر: 3540759
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
مهدی دغاغله:

خط عثمان‌طه مانع یادگیری نیست/ اعمال آیین نگارش معاصر با حفظ ویژگی‌های رسم‌الخط

گروه ادب: کارشناس رسم‌المصحف با بیان اینکه اعتقاد ندارم که رسم‌الخط عثمان‌طه مانع ورود افراد به قرائت قرآن شود، گفت: اگر کسی بتواند خط دیگری جایگزین آن کرده و آئین نگارش املای معاصر و حتی آئین نگارش ایرانی را در آن اعمال کند، مانعی ندارد به‌شرطی که ویژگی‌های رسم‌الخط عثمان‌طه را داشته باشد.

مهدی دغاغله، کارشناس رسم‌المصحف در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل رایج بودن رسم‌الخط عثمان‌طه در قرآن‌های چاپ ایران گفت: رسم‌الخط عثمان‌طه یا همان عثمانی، خطی است که از نظر تاریخی ارزش میراث فرهنگی دارد؛ چرا که نوشتن قرآن با همان شیوه نگارش دوران پیامبر اکرم(ص) لطفی دارد که رسم‌الخط معاصر نمی‌تواند آن را داشته باشد، یعنی حامل یک شیوه نگارش دوره قدیم بوده و این یک حُسن برای آن به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به مزایای دیگر رسم‌الخط عثمان‌طه افزود: چاپخانه بزرگ مدینه سالانه میلیون‌ها نسخه به حجاج کشورهای اسلامی اهدا می‌کند و این موضوع ایده‌ای برای ترویج قرآن واحد در سراسر دنیا است و این وحدت شکل باعث می‌شود قاری قرآن در هر جای که دنیا که قرآن می‌خواند، با مشکل مواجه نشود.

اصلاح رسم‌الخط با حفظ ویژگی‌ها

دغاغله حسن سوم این رسم‌الخط را گیرایی و جذاب بودن آن عنوان کرد و گفت: این خط علاوه بر ویژگی‌های یادشده، به گونه‌ای کتابت شده که چشم را اذیت نمی‌کند و مخاطب با خواندن آن احساس راحتی می‌کند، اما اگر کسی بتواند خط دیگری جایگزین آن کرده و آئین نگارش املای معاصر و حتی آئین نگارش ایرانی را در آن اعمال کند، مانعی ندارد به‌شرطی که ویژگی‌های رسم‌الخط عثمان‌طه را داشته باشد.

این کارشناس درباره اینکه به نظر می‌رسد خواندن این قرآن برای ایرانی‌ها مشکل باشد، عنوان کرد: باید در این زمینه تحقیقات میدانی انجام و آمار علمی درستی از آن استخراج شود، اما اعتقاد ندارم که این رسم‌الخط قرآن مانع ورود افراد به قرآن و قرائت آن باشد.

قرآنی ویژه مدارس یا رسم‌الخط مدارس تهیه شود

وی گفت: اگر خواندن این قرآن برای دانش‌آموزان سخت است، قرآنی ویژه مدارس یا رسم‌الخط مدارس درست شود و دانش‌آموز مشکلی نداشته باشند. از این نظر مانعی ندارد، اما اینکه قرآن رسمی کشور غیر از رسم‌الخط متداول دنیا باشد، کار درستی نیست و سبب می‌شود بین ایران و سایر کشورهای اسلامی فاصله ایجاد شود، در حالی که امت اسلام باید اشتراکات خود را افزایش دهند و یک شکل شدن قرآن‌ها می‌تواند یکی از این اشتراکات باشد.

دغاغله در پاسخ به این که آیا فقط به دلیل ایجاد اشتراکات و با وجود مشکلات مخاطبان در خواندن رسم‌الخط عثمان‌طه می‌توان رسم‌الخط واحدی را ترویج کرد، بیان کرد: این ادعا را قبول ندارم که مردم ما با رسم‌الخط عثمانی مشکل دارند و به نظرم باید این موضوع به اثبات برسد؛ چرا که به عینه دیده‌ام یکی از اساتید قرآن کم‌علامت، این قرآن را کنار گذاشته و قرآن عثمان‌طه را می‌خواند.

رسم‌الخط مانع یادگیری نیست

وی با بیان اینکه رسم‌الخط قرآنی مانع یادگیری نیست، یادآور شد: آیا اگر یک علامت از قرآن برداشته شود، مشکل ایرانی حل می‌شود؟ واقعاً مشکل ایرانی‌ها این نیست. اگر کسی بتواند با رسم‌الخط ایرانی بنویسد و مخاطب هم داشته باشد، در این صورت رسم‌الخط عثمانی کنار گذاشته شود.


captcha