نقش حضرت زینب(س) در مدیریت بحران
کد خبر: 3540814
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
مولاوردی تشریح کرد:

نقش حضرت زینب(س) در مدیریت بحران

گروه جامعه: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به تبیین نقش مدیریتی حضرت زینب(س) در شرایط بحرانی پرداخت و تصریح کرد: از نقش زنان عاشورایی با وجود تاثیرات فراوانی که در نهضت کربلا داشتند غافل شدیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شهیندوخت مولا‌وردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور امروز 4 آبان ماه، در نشست «بررسی نگاه زن معاصر به زندگانی حضرت زینب(س)» که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: واقعه عاشورا یکی از مهمترین حوادث تاریخی به شمار می‌رود و به سبب همین اهمیت است که از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با ابراز تاسف از اینکه نقش زنان در واقعه عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: این کم توجهی در حالی صورت گرفته که پیش از عاشورا و در خود روز عاشورا زنان نقش‌های مهمی را ایفا کردند و اگر نهضت و واقعه کربلا زنده مانده است سهم بزرگی از آن متوجه زنان است.

وی با تاکید بر اینکه غیر از حضرت زینب کبری(س) زنان دیگری در واقعه کربلا تاثیر گذار بودند، اظهار کرد: زنی که همسر و فرزند خود را دعوت به حضور در میدان نبرد امام حسین(ع) با یزید کرد و یا بانویی که سفیر امام حسین(ع) را پنا داد و همچنین زنی که همسر خود را به دلیل کشتار خاندان پیامبر(ص) ملامت کرد، همگی در نهضت عاشورا نقش آفرین بودند اما این موضوع به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

مولاوردی با بیان اینکه یک سوم جمعیت 72 نفری لشکر امام حسین(ع) از زنان بودند، اظهار کرد: رسالت و مأموریت حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین(ع) بیشتر ملموس شد؛ ایشان در یکی از خطبه‌های خود خطاب به کاروان اسرا فرمودند؛ ای مردم کوفه، ای خدعه گرها شاید خودتان باور کردید که دنباله رو اسلام و اهل بیت(ع) هستید اما در امتحان کم آوردید.

وی حضرت زینب(س) را در سال 61 هجری قمری زن تراز اسلامی خواند که عامل پیروزی نهضت شد و گفت: این بانوی بزرگوار نشان دادند که زنان می‌توانند یک عنصر فعال اجتماعی باشند و آینده فرزندان و جامعه خود را تحت تاثیر قرار دهند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه به نقشی که حضرت زینب(س) در مدیریت بحران داشتند اشاره و عنوان کرد: ایشان در بحرانی‌ترین لحاظ پیام آزادگی و وارستگی را به جهانیان ابلاغ کردند این مدیریت در مواقع بحرانی همان چیزی است که همواره در زندگی خود به آن نیازمندیم و باید به این بانوی والا مقام تاسی کنیم.

مولاوردی مدیریت بحران حضرت زینب(س) را شامل سه بخش برشمرد و گفت: ایشان در مرحله اول با مدیریت بر خود سعی کردند خشم و غضب خویشتن را کنترل و عواطف را مهار کنند. در مرحله دوم بر دیگران مدیریت داشتند و با دلداری و پرستاری سعی در بهبود شرایط کردند. در سومین مرحله حضرت زینب(س) با قدرتی که از خود نشان دادند و در خطبه‌های که ایراد فرمودند بر عالم هستی مدیریت کرده و همگان را تا نسل‌های تحت تاثیر قرار دادند.

مولاوردی با تاکید بر اینکه مدیریت واقعه کربلا بر عهده حضرت زینب(س) بوده است، گفت: این مدیریت تنها از عهده بانویی برمی‌آمد که در دامن حضرت فاطمه(س) پرورش یافته باشد.

وی با بیان اینکه بنی امیه سه محور را دنبال می‌کردند، اظهار کرد: تبلیغ خارجی بودن امام حسین(ع) و اتهام به ایشان به بهانه ایجاد تفرقه در امت اسلامی و همچنین پایه گذاری سیاست جبر از جمله رویکردهای یزیدیان محسوب می‌شد که اگر افشاگری‌ها و ایستادگی حضرت زینب(س) پس از عاشورا نبود آنان موفق به وارونگی حقایق می‌شدند.

مولاوردی با تاکید بر اینکه هر فرهنگی نمونه و الگویی برای خود انتخاب می‌کند که در عرصه‌های مختلف از آن الهام بگیرد، اظهار کرد: هر نسلی متناسب با نیازهای خود جنبه‌های مختلفی از الگوها را انتخاب می‌کند و معمولا الگو‌های هر نسل با نسل پیشین تفاوت دارد اما حضرت زینب(س) در جامعه مردسالار زمان خویش به نحوی با یزید مواجهه پیدا کرد و به ایراد خطابه پرداخت که برای تمام نسل‌ها به الگو تبدیل شد.

وی در پایان یاد آور شد: حضرت زینب(س) به همگان آموختند که حق گرفتنی است و هر قبیله‌ای خلاف عدالت باشد باید آن را به نقد کشید؛ نقد عملکرد عاملان حاکمیت چیز عجیبی نیست و اگر این مهم وجود نداشته باشد فریضه امر به معروف و نهی از منکر از بین می‌رود.

در پایان این نشست مولاوردی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برای اینکه جایگاه حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) به زن امروزی باز گردانده شود چه باید کرد، اظهار کرد: اولین قدم برای ما ایجاد کارگروه تعمیق باورهای دینی است؛ چرا که تا زمانی که باورهای دینی در افراد مختلف ریشه پیدا نکند نمی‌توانیم فرهنگ عفاف و حجاب را به آنان القاء کنیم.

وی برگزاری نشست‌های معرفتی و بصیرتی را از دیگر فعالیت‌های این معاونت برشمرد و عنوان کرد: فعالیت‌های ما زمانی منشا اثر می‌شود که نهادهای فرهنگی دیگر نیز پای کار بیایند.

captcha