مسجدمحوری؛ گامی بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3541031
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

مسجدمحوری؛ گامی بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی: مدیر دبیرخانه کانون‌های مساجد همدان گفت: مسجد می‌تواند علاوه بر کارکردهای عبادی و دینی، کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و تشکیلاتی را نیز به‌صورت همزمان برعهده بگیرد و مسجدمحوری در محلات گامی بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

هادی فیض‌منش، مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان درباره مسجد‌محوری در محلات، اظهار کرد: مسجد به عنوان قلب تپنده و مرکز ثقل جامعه اسلامی می‌تواند علاوه بر کارکردهای عبادی، دینی و عقیدتی، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تشکیلاتی را نیز به صورت همزمان برعهده بگیرد.
وی با بیان اینکه مسجد می‌تواند، نقشی پررنگ‌تر در اداره جامعه داشته باشد، ادامه داد: در راستای اجرای این طرح باید  مربیان به سمت حلقه‌های تربیتی سوق داده شوند تا علاوه بر فراگیری علوم مختلف، نحوه جاری‌ساختن تعالیم دین مبین اسلام در سبک و سیاق زندگی اجتماعی را بیاموزند.
فیض‌منش عنوان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که باید در مساجد شکل گیرد، تشکیل گروه‌های جهادی محلی با هدف شناسایی و کمک‌رسانی به نیازمندان، ایجاد و تقویت صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد به منظور احیای کارکرد اقتصادی مساجد، برگزاری کلاس‌های ورزشی، هنری، کلاس قرآن، احکام و اخلاق در خانواده بوده است.
وی افزود: ارائه تجهیزات و وسایل مورد نیاز اعم از آموزشی، ورزشی و هنری، همراه با برگزاری مسابقات در تمام حوزه‌های فوق، همچنین تجهیز و تقویت کتابخانه‌ها در مساجد و تشویق کتاب‌خوانی از طریق برگزاری مسابقات کتابخوانی، اعطای کمد جوایز و کمد نرم‌افزار به مساجد و شارژ آنها، ترتیب‌دادن اردوهای تفریحی سیاحتی و زیارتی در داخل و خارج از تهران، برگزاری دوره‌های مشاوره و روان‌شناسی و برگزاری اعیاد و مناسبت‌ها از دیگر برنامه‌های طرح بود. برای دوره‌های آینده هم برنامه‌هایی چون هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و برگزاری کلاس‌های تقویتی برای آنها در دست طراحی و برنامه‌ریزی است.
وی خاطرنشان کرد:  با اجرایی‌شدن طرح مسجد‌محور  در سطح محلات علاوه بر احیای هویت دینی، هویت بومی و ملی نیز تقویت می‌گردد. مخاطبین اصلی این طرح که همان جوانان و نوجوانان هستند در بستری شایسته رشد کرده و در مسیر کمال گام بر می‌دارند، علاوه بر آن در صورت اجرای کامل طرح، انسجام محلی به اوج خود رسیده و اهالی محله علاوه بر حس مسئولیت نسبت به سایر شهروندان، خود را در مورد معضلات و آسیب‌های محلی مسئول دانسته و درصدد رفع آن با حکمیت مسجد بر خواهند آمد.
مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: علاوه بر این، مسجد به‌عنوان محل رجوع مستمر اهالی محله گام‌های اثربخشی در راستای مقابله با تهاجمات فرهنگی غرب برداشته و فعالیت‌های اثربخشی در راستای احیای سبک زندگی دینی و اسلامی انجام داده است؛ یکی دیگر از برکات اجرای موفق این طرح کاهش تصدی‌گری دولتی در زمینه فرهنگ است.
وی با بیان اینکه هدف کلان مسجد محوری تبدیل مسجد به کانون اصلی اداره جامعه است، تشریح کرد: مسجد می‌تواند به‌عنوان یک محل امن با محوریت امام جماعت و بسیج، با کمک معتمدین و خیرین محلی و با بهره‌گیری از پتانسیل جوانان نخبه، خود تصدی امور فرهنگی را به‌عهده گیرد و سایر نهادها و مراکز فرهنگی تنها نقش تسهیل‌گری را انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه مسجد در هر محلهعلاوه براینکه  مباحث فرهنگی و هنری را باید به طور تخصصی دنبال کند، می‌تواند نقش اصلی و محوری را در محلات داشته باشد، بیان کرد: برای تحقق این امر نیازمند همت دستگاه‌ها و هیأت امنای مساجد است لذا هیأت امنای مساجد باید با دستگاه‌های زیربط  طی برگزاری جلسات متعدد تصمیمات مطلوبی در اینباره بگیرند و امام جماعات مساجد نیز در این امرباید در رأس قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در صدر اسلام شاهد هستیم که مسجد به عنوان کانون اصلی اسلام بود، عنوان کرد: مساجد در زمان پیغمبر اکرم(ص) تنها محلی برای عبادت نبود  بلکه محل رفع اختلافات بین مردم،  محل مطالعه، آماده کردن تدارکات جنگ بود و حضرت امیرالمؤنین(ع) نیز در مسجد کوفه به تمامی امور شرعی و حکومتی می‌پرداختند که این امر نشان‌دهنده اهمیت مسجد است و مسجدمحوری گام بزرگی در تححق اقتصاد مقاومتی است.
captcha