تفسیر ساده و روان برای مردم بگویید/ روضه خوانی قرآنی
کد خبر: 3541266
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
توصیه حجت‌الاسلام قرائتی به تفسیرگویان:

تفسیر ساده و روان برای مردم بگویید/ روضه خوانی قرآنی

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس ستاد تفسیر قرآن گفت: معتقدم شوخی و گریه و حتی روضه‌هایمان را هم قرآنی کنیم و این ظرفیت در قرآن وجود دارد؛ بنده در محرم امسال روضه حضرت قاسم و علی اصغر را هم با استناد به برخی آیات خواندم.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی دیشب ششم آبان ماه در گردهمایی 60 استاد تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: یکی از کارهای لازم بیان تفسیر ساده و به زبان مردم است البته تفسیر ملایی برای حوزه خوب است ولی برای مردم مخصوصا بیان اقوال و احتمالات تفسیری مفید نیست.
وی با بیان اینکه علمی سخن گفتن به معنای استفاده از کلمات پیچیده و سنگین نیست خطاب به استادان تفسیر افزود: اگر می‌خواهید تفسیر بگویید از قصه شروع کنید زیرا جاذبه دارد؛ همچنین از سوره های کوچک شروع کنیم که مردم با آن مانوس هستند.
قرائتی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(56 احزاب) و بیان اینکه در نگاه اول ممکن است نتوان از این آیه استفاده‌های متعددی داشت ولی با کمی دقت متوجه نکات جدیدی در آن می‌شویم  ادامه داد: از این آیه استفاده می‌شود که اگر مدیری می‌خواهد دستوراتش اجرا شود هم باید دستورش قاطع باشد و هم خودش به آن عمل کند.
قرائتی ادامه داد: دو هزار و 700 نکته حقوقی از تفسیر نور توسط دو نفر از استادان حقوق استخراج شده است و این مسئله نشان می‌دهد فهم از قرآن حتما نیازمند به گذراندن دوره خارج نیست. خلاصه‌گویی و روان‌گویی در تفسیر، اصل است همچنین باید متناسب با سن افراد تفسیر بگوییم.
نویسنده تفسیر نور با اشاره به برکات تفسیر به ذکر خاطره‌ای از تاثیر قرآن بر افراد قمه‌زن پرداخت و اظهار کرد:  وقتی رهبری فرمود قمه‌زنی نکنید خیلی‌ها پذیرفتند ولی مردم یکی از شهرها به این مسئله توجه لازم را نداشتند؛ من به محله قمه‌زن‌ها در آن شهر رفتم و سخنرانی کردم و بسیاری از آنان به برکت قرآن از این کار دست کشیدند.
قرائتی ادامه داد: معتقدم شوخی و گریه و حتی روضه‌هایمان را هم قرآنی کنیم و این ظرفیت در قرآن وجود دارد؛ بنده در محرم امسال روضه حضرت قاسم و علی اصغر را هم با استناد به برخی آیات خواندم البته برخی افراد، بیان مصادیق را تفسیر به رای و ذوقی خواندن تفسیر می دانند که این مسئله درست نیست.
وی خطاب به استادان حاضر در این گردهمایی افزود: پیشنهادم این است که این استادان گردهمایی هفتگی و ماهانه داشته باشند و برای یکدیگر تفسیر بگویند تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود همچنین توصیه می کنم که تفسیر ترتیبی نگویید.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بهترین اخلاق در آیات قرآن متجلی است در حالی که برخی استادان اخلاق، مطالب نادرست اخلاقی را بیان می کنند مثلا می‌گویند فلان عارف برای مبارزه با نفس کارهای عجیب و غریبی می‌کرده است که از اساس غلط است.
قرائتی با تاکید بر خنداندن حلال گفت: معتقدم حوزه باید سایت خنده داشته باشد تا مجبور نشویم با صرف هزینه‌های میلیاردی خنده‌های مصنوعی داشته باشیم‌.
وی با بیان اینکه نباید گیر القاب آیت‌اللهی و ... باشیم تصریح کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر باید از فیلم و موسیقی در منبر و بیان تفسیر استفاده کنیم زیرا دعاها و نماز و سوره‌های قرآن هم ریتم و آهنگ دارد. 
captcha