سوگواره «هنرهای عاشورایی» طلایه‎دار جریانی نو در این عرصه باشد
کد خبر: 3541291
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
ارزیابی دهمین سوگواره «هنرهای عاشورایی»/3

سوگواره «هنرهای عاشورایی» طلایه‎دار جریانی نو در این عرصه باشد

گروه هنر: سوگواره «هنرهای عاشورایی» باید با توجه به تحولی که در پرداختن به این عرصه هنری به وجود آمده و ظرفیت و قابلیتی که در نوع نگرش به آثار هنری مرتبط با مضامین عاشورایی شاهد بروز آن هستیم، طلایه‌دار جریانی نو با نگرشی متفاوت از قبل اما متکی به همان تجارب گذشته باشد.

ابوالفضل همتی آهویی، داور بخش تصویرسازی و نقاشی دهمین سوگواره «هنرهای عاشورایی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در بررسی آثار این دوره از سوگواره، مقوله خاصی که بتوان با استناد به آن مدعی شد که این دوره تفاوتی به لحاظ فنی و هنری نسبت به دوره پیشین کرده است را شاهد نبودیم هرچند که تصور من این است که مقداری تفکر و اینکه می‌توان از زاویه و دریچه‌ای دیگر به موضوع نگاه کرد، چاشنی کار هنرمندان شده بود.

وی با اشاره به اینکه حداقل در آثار این دوره به نوعی ادا و اصول رایج در آثار هنری که بدون هیچ پشتوانه هدفمندی تنها برای پرکردن خلأها به وجود می‌آیند را شاهد نبودیم گفت: در تولید این آثار باید نگرش بسیط تر و کاربردی‌تری از همان ابتدا در ذهن خالق و هنرمند شکل بگیرد به این معنی که این آثار به وجود نمی‌آیند که صرفاً یک اثر هنری خلق شده باشند بلکه باید در ساحت و فضاهای گوناگونی مرتبط با ماجرای عاشورا نیز بتوان آنها را مورد استفاده قرار داد.

این هنرمند تصویرگر تصریح کرد: خوشبختانه حرکتی نوآورانه و مدرن را در زمینه تولید اقلام هنری مرتبط با عاشورا و محافل عزای حسینی شاهد هستیم که این امر نشان از تزریق روح تازه‌ای دارد که به برکت حضور نسل جوان هنرمند در این عرصه و علاقه‌مندی آنها به تولید آثاری در این راستا به وجود آمده است.

همتی آهویی افزود: این مسئله را به وضوح می توان در محافل عزاداری امسال و با نگاهی گذرا به تکایا و حسینیه‌ها مشاهده کرد که تزئینات به کار رفته در چنین فضاهایی از شمایل‌سازی و قالب‌های سنتی که تا مدتها بدون تغییر هرساله تکرار می‌شدند، خارج شده و ضمن متنوع شدن، آثار مفهومی و تأمل‌برانگیزی را شاهد هستیم که خلق شده و به تولید انبوه می‌رسند.

وی ادامه داد: به نظر من سوگواره «هنرهای عاشورایی» نیز باید با توجه به تحولی که در پرداختن به این عرصه هنری به وجود آمده است و ظرفیت و قابلیتی که در نوع نگرش به آثار هنری مرتبط با مضامین عاشورایی شاهد بروز آن هستیم، طلایه‌دار جریانی نو با نگرشی متفاوت از قبل اما متکی به همان تجارب گذشته بوده و محلی برای بروز استعدادهایی که ایده‌ای تازه و نوآورانه دارند اما شاید کمتر مجالی برای بروز پیدا کنند، باشد.

امیرسجاد دبیریان

captcha