راه های جهانی کردن اربعین توسط اصحاب رسانه
کد خبر: 3541293
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
قاضی عسکر عنوان کرد:

راه های جهانی کردن اربعین توسط اصحاب رسانه

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه اگر هدف زیارت را عزاداری معرفی کنیم یک فاجعه است، گفت: اهداف جهانی امام حسین(ع) را به جهان بگویید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که روز گذشته در شهر قم برگزار شد، به تشریح مهم ترین اهداف زیارت اربعین و آسیب‌هایی که ممکن است اصحاب رسانه در پوشش خبری این رویداد بزرگ با آن مواجه شوند پرداخت و با تأکید بر اینکه باید مردم را با اهداف برگزاری مراسم اربعین آشنا کرد، گفت: باید مردم را با اهداف این مراسم آشنا کنیم چون اگر انحرافی در این زمینه صورت گیرد کنترل و هدایت آن در آینده مشکل‌تر می شود.

وی ادامه داد: اولین سؤال در اذهان بسیاری از مردم دنیا این است که این راهپیمایی برای چه صورت می گیرد؟ آنچه از احادیث و فرمایشات ائمه(ع) بر می‌آید این است که هدف اصلی مراسم اربعین احیای دین، آشناسازی مردم با معارف اسلام و ایجاد زمینه برای توسعه اسلام است. با اینکه ائمه ما همه به شهادت رسیده اند اما توصیه شده که برای امام حسین مجلس عزا برپا کنید، بگریید و بگریانید، ما به عنوان بزرگداشت شعائر دینی و آشنا شدن با فرهنگ ائمه برای همه امامانمان مجلس برگزار می‌کنیم اما این شیوه عزاداری فقط برای امام حسین (ع) توصیه شده است.

حجت الاسلام قاضی عسکر به متن زیارت امام حسین(ع) اشاره کرد که در آن آمده است: «من هم به امامت پیشوایان اعتقاد دارم و هم می شناسم به کجا و برای چه آمده ام» و عنوان کرد: وقتی به پیشینه تاریخی زیارت بر می‌گردیم می بینیم که زیارت امام حسین(ع) پایگاهی برای مقابله پیروان امام حسین(ع) با ستمگران بوده و به همین دلیل بود که متوکل آب به قبر امام می بست.

وی تصریح کرد: اهداف زیارت باید در هدف گذاری انجام مراسم عزاداری (و اربعین) مورد توجه قرار گیرد و اگر ما به هدف دقت نکنیم و خود عزاداری هدف شود همین فجایعی که امروز در حال رخ دادن است اتفاق می افتد. در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری حضور داشتم که آقا به شدت فرمودند که برای چه این کار را انجام می دهید که مراسم برگزار و پشت سر هم «حسین، حسین، حسین، حسین» می گویید این کار برای چه است؟ ما باید جلوی این انحراف را بگیریم و این در حالی صورت می گیرد که ما مشخص کنیم این راهپیمایی و این زیارت برای چه است.

اربعین یک همبستگی بین المللی و جبهه استکبار ستیزی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نکته بسیار مهم دیگر که اصحاب رسانه از حالا باید به آن توجه کنند را مسئله بین المللی بودن پیاده روی اربعین عنوان و اظهار کرد: باید قضیه اربعین را به عنوان یک همبستگی بین المللی و جبهه استکبار ستیزی قرار دهیم. در مراسم اربعین درست است که اکثریت با شیعه است اما فقط شیعه حضور ندارد بلکه اهل سنت از داخل و خارج عراق نیز حضور دارند و پیروان سایر ادیان هم در این مراسم شرکت و حتی به این شرکت افتخار هم می کنند.

وی از اصحاب رسانه خواست پیام جهانی امام حسین(ع) را با استفاده از سخنرانی های ایشان به جهان ارائه کنند و گفت؟ اگر ما همان هدف و اندیشه ای که امام حسین(ع) مطرح کرده اند یعنی آزادی خواهی و مقابله با ظلم و ستم را در سطح بین المللی مطرح کنیم این پیام ها دل‌ها را به سوی خود جلب می کند ما باید کاری کنیم که این اربعین جنبه بین المللی پیدا کند و سال به سال با حضور همه ادیان و مذاهب این مراسم برگزار شود.

قاضی عسکر به بخشی از سخنرانی امام حسین(ع) در هنگام ورود به کربلا اشاره کرد که می فرماید: «مَنْ رَاى سُلْطاناً جایِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّهِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ؛ اى مردم! پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند; و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد» و گفت: اینها شعارهایی است که می توان در جهان مطرح کرد.

اربعین رمز پیوند شیعه و سنی است

وی ادامه داد: در حوزه اسلام اربعین باید به عنوان رمز پیوند شیعه و سنی نشان داده شود. اهل سنت دنیا رمز پیوندشان با شیعه محبت به اهل بیت عصمت و طهارت است (بگذریم از فرقه وهابیت). اگر این محبت را الگو قرار دهیم و به آن تکیه کنیم در آینده حوزه اربعین می تواند تبدیل شود به وحدت بین المللی و به تعبیر امام(ره) پیوند مستضعفین جهان و کسانی که در یک جبهه هستند در مقابل مستکبران.

هندوها هم می توانند در چارچوب پیام جهانی اربعین قرار گیرند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به سخن گاندی که می گوید «من از عاشورا و حسین درس گرفتم و توانستم ملت هند را از زیربار استکبار نجات دهم» اشاره کرد و گفت: پس معلوم می شود هندوها هم می توانند به این چارچوب بیایند کما اینکه آمده اند. پس می توان فرامذهبی به این مسئله نگاه و دیگران را هم به آن متمایل کرد. اگر به کمک اصحاب رسانه بتوانیم بُعد بین المللی و استکبار ستیزی اربعین را برجسته کنیم در آینده زمینه برای حضور کشورهای دیگر فراهم می شود و این مسئله می تواند در توسعه فرهنگ دینی و و فرهنگ اهل بیت(ع) مؤثر باشد.

باید تشنه و گرسنه و خسته به کربلا رسید/ مشی کنونی صحیح نیست

وی مشی حال حاضر زیارت اربعین را مشی صحیحی ندانست و عنوان کرد: توصیه ائمه(ع) این است که کسانی که در این مراسم شرکت می کنند باید به گونه ای بیایند که تشنه و گرسنه باشند و خستگی راه بر تنشان مانده باشد تا بتوانند بخشی از آنچه در کربلا اتفاق افتاده را ببینند و لمس کنند.

از تصاویر مقام معظم رهبری در پیاده روی اربعین استفاده نکنید

وی همچنین عنوان کرد: عده ای راه افتاده اند که از این مراسم استفاده سیاسی و تبلیغی به نفع خود انجام دهند که به دلیل درایت رهبری انقلاب سال گذشته تا حدود زیادی جلوی این فتنه گرفته شد. مقام معظم رهبری به من فرمودند که شما از طرف من به همه زائران ابلاغ کنید که از تصاویر من در راهپیمایی اربعین استفاده نشود که ما هم ابلاغ کردیم و اکثر زائران هم رعایت کردند و موجب شد که نوعی همبستگی بین زائران به وجود بیاید. اصحاب رسانه هم باید تلاش کنند روحیه اخوت، ایثار و برادری را برجسته تر کنید.

قاضی عسکر در پایان با انتقاد از افرادی که خرافه گرایی را ترویج می دهند، گفت: زمانی بود که وقتی عاشورا را در اینترنت جست و جو می کردید عکس های قمه زنی می آمد اما طی چند سال اخیر به حدی عکس های عاشورا و اربعین را در فضای مجازی بارگذاری کرده اند که دیگر عکس های قدیمی بالا نمی آید. چند میلیون آدم به این مراسم می آید اگر هر کس هر تصویری می گیرید در سایت ها بگذارد می توانیم از ظرفیت فضای مجازی برای ایجاد تحول در روحیه مردم بهره بگیریم.

با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حسین ذوالفقاری مسئول ستاد مرکزی اربعین و جمعی از اصحاب رسانه در همایش یاوران رسانه ای اربعین از کتاب «سیاست‌های رسانه ای پوشش مراسم اربعین حسینی(ع)» رونمایی شد.

این کتاب به همت کارگروه رسانه ها و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و به قلم سید محمد رضا خوشرو به چاپ رسیده است و شامل سه فصل نقش کارکردی رسانه ها در اربعین حسینی، سیاست های رسانه ای و مصادیق پوشش رسانه ای مراسم اربعین و سیاست های رسانه ای در مواقع بحران های احتمالی است.

بر اساس گزارش ایکنا در این مراسم همچنین از کتاب صوتی شعر حسینی با عنوان «راه بی نهایت» رونمایی شد. در این کتاب صوتی که کتاب مکتوب شعرهای آن نیز منتشر شده است، اشعار شاعران قدیمی و معاصر خوانده شده است که اشعار شاعران معاصر توسط خود آنها و اشعار شاعران قدیمی نیز توسط کوروش زارعی دکلمه شده است.

در این مراسم همچنین جدیدترین اثر احساس خواجه امیری که در خصوص امام حسین(ع) خوانده شده پخش شد و از این پس شاهد نمایش آن در رسانه ها خواهیم بود.

از خون به ناحق به زمین ریخته آن روز       سروی به بلندای زمان سایه حق شد
با جان به لب آمده از کفر پس از دین         خون روی ریا ریخت که سرمایه حق شد
آتش به عطش می زند این راز نخوانده      آب است که لب تشنه لب های تو مانده

بخشی از شعر نماهنگ آتش عطش است که توسط افشین یداللهی سروده شده است.

captcha