اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد+عکس
کد خبر: 3541299
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد+عکس

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری نهران گفت: هرکس که نام خودش را «نوگل حسینی» و «مداح حسینی» گذاشت، حتما برنده است، حتی اگر به ظاهر برنده نشود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی پنجشنبه در فرهنگ‌سرای اندیشه با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مقامات عالی وزارت آموزش‌وپرورش، و جمعی از پیر غلامان اهل بیت(ع) برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط نوجوانی به طور رسمی آغاز شد و سپس در ادامه گلچینی از مراسم‌های تجلیل دوره‌های قبل، پخش شد. مداحی ذاکر خردسال به زبان آذری در رابطه با حضرت زینب(س) برنامه بعدی این مراسم بود.

اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد
در ادامه «رسالت بوذری» به عنوان مجری برنامه ضمن خیر مقدم و عرض تسلیت شهادت امام سجاد(ع) به مدعون و حاضرین در جلسه به قرائت شعری در مدح حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و سپس از سجاد نوروزی، مدیر فرهنگسرای اندیشه به عنوان میزبان این برنامه دعوت کرد تا به روی سن بیاید.
 نوروزی ضمن خیر مقدم به حضار در جلسه، گفت: توفیقی هست که دهمین سال  آیین تجلیل از نوگلان حسینی را برگزار می‌کنیم. سه سال است که ما توفیق داریم زیر این خیمه، نوکری و خدمت کنیم و خواهش می‌کنم دعایی در حق ما بکنید که نوکری ما زیرا ین خیمه ان شالله مستدام باشد و این روزی از ما، سلب نشود.

8000 نفر، داوطلب حضور در این آیین شدند
وی ادامه داد: امسال با فراخوان سازمان دانش آموزی، حدود 8000 نفر، داوطلب حضور در این آیین شدند و از این 8000 نفر، 430 نفر به ما معرفی شدند و در انتها 34 نفر به مرحله فینال راه پیدا کردند. ان شالله که این مسیر، برای زندگی، آخرت و دنیای ما مبارک و میمون باشد و توفیق داشته باشیم سال‌های دیگر نیز همدیگر را اینجا ببینیم. این مسابقه، مسابقه نوکری و سبقت برای خیر است، ان شالله «سبقت برای خیر» رزق هر سال ما باشد.
بر اساس گزارش ایکنا پخش كليپي پيرامون مصاحبه با شركت كنندگان در اين آيين، از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود. سپس ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداخت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب، شهدای فرهنگی و شهدای دانش آموز و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، تصریح کرد: از همه عزیزانی که مقدمات چنین اقدام فرهنگی و معنوی بزرگ را در این مجموعه فرهنگی با همکاری شهرداری تهران و دکتر صلاحی، آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی و.. فراهم آوردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
وی ضمن اشاره به این نکته که «باید مدرسه صالح داشته باشیم»، اظهار کرد: باید در مدرسه صالح، سرباز امام زمان(عج) و فرزند صالح تربیت کنیم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری بناست آینده کشور را به دست این دانش آموزان بدهیم.
ابوطالبی ضمن تأکید بر این مطلب که ما اعتقاد داریم دانش آموز، شهروند اجتماع و فرزند خانواده است، تأکید کرد: سال قبل، بیش از نیمی از دانش آموزان ما در مسابقات 12 گانه قرآن شرکت کردند که همه، رتبه‌های مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی، کشوری و بین المللی کسب کردند و به حمد الله فضا، فضای فرهنگی و معنوی است. آمدیم تا از تلاش دانش آموزان قدردانی کنیم و از خانواده‌های ایشان نیز تشکر می‌کنیم و آرزوی سلامت و عاقبت بخیری برایشان داریم.

هرکدام از حروف کلمه «مداح» حاوی معانی و مفاهیم بلندی است
احمد بابایی شاعر آیینی کشورمان به قرائت شعری در مدح حضرت علی(ع) پرداخت و نیز به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) مصائب اهل بیت(ع) را در قالب اشعاری بیان کرد. در ادامه، مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور ایراد سخنرانی کرد. رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور پس از قرائت دعای فرج و ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین برگزاری این جشنواره، گفت: مداح باید مداح باشد و هرکدام از حروف این کلمه «مداح» حاوی معانی و مفاهیم بلندی است. «م» یعنی مداح باید متدین باشد. یعضی اشخاص، صدایشان حال دارد و بعضی دیگر، حالشان صدا دارد. مداح باید هر دو جنبه را دارا باشد و این اتفاق نمی افتد مگر در پرتو تقوا.
وی ادامه داد: حرف «د» در کلمه مداح، به معنای دانش است یعنی ذاکر اهل بیت(ع) باید در آنچه اجرا می‌کند، علم داشته باشد و مستند صحبت کند و امر یادگیری، باید تا آخر عمر ادامه داشته باشد. «الف» یعنی ادب، اخلاص و اخلاق، باید یک ذاکر به گونه ای باشد که هرکسی به او نگاه می‌کند یاد امام حسین(ع) بیفتد و باید متواضع و فروتن باشد.
وی ضمن اشاره به این مطلب که یک ذاکر اهل بیت(ع) باید بداند چه چیزی را در کجا بخواند، بیان کرد: «ح» یعنی حسن سلیقه. اصلا شاید در جایی لازم باشد که مطلبی خوانده نشود. ذاکر باید شعری را حفظ کند که اگر مجتهدی در آن مجلس حضور داشته باشد، از آن شعر مطلبی تازه یاد بگیرد.
مصطفی خرسندی ذاکر اهل بیت(ع) در انتهای صحبتش از مجری برنامه «رسالت بوذری» به خاطر اجرای زیبا و تأثیرگزارش تشکر کرد و از مداحان نوجوان و خردسال حاضر در جلسه خواست تا در همین مکان، دست پدران و مادران خود را ببوسند.
پس از این سخنرانی، پرچم مطهر حضرت عباس(ع) به جایگاه آورده شد و همه حضار به احترام آن از جای خود برخاستند و مجری برنامه ضمن خواندن اشعاری در مدح حضرت عباس(ع) به نیابت از حضار در جلسه، این پرچم نورانی را بوسید.

اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران سخنران بعدی بود که ضمن تحسین این جلسه ارزشمند، گفت: از این جلسه استفاده بسیاری کردم. بزرگترین مناسبت در اسلام، هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت، محرم و صفر است. در طول سال نیز این امر با روضه های خانگی و ذکر مصائب اباعبدلله(ع) امتداد می یابد.
رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به این نکته که امام حسین(ع) در طول تاریخ سرمشق مبارزه ماست، افزود: وجه عزاداری، هیئت، روضه خوانی و.. همه باید باشد و چه بسا باید هر سال پر رنگ‌تر از سال قبل نیز برگزار شود ولی فراموش نکنیم که امام حسین(ع) درس آزادگی، مبارزه با ظلم و روش مبارزه با آن را نیز به ما یاد داد و باید به آن توجه داشته باشیم.

«نثار جان» حداکثر روش مبارزه با ظلم است
وی ادامه داد: از امام حسین(ع) می‌آموزیم که «نثار جان» حداکثر روش مبارزه با ظلم است. راهی که امام عزیز در رابطه با مبارزه با ظلم در پیش گرفت، در هیچ دوره ای مثل چند سال اخیر کسی از امام حسین(ع) سرمشق نگرفت. شاید چند سال قبل فکر می‌کردیم زرق و برق زندگی باعث کاهش نگاه مقدس ما شده است ولی در عین حال می بینیم که موضوع مدافعین حرم، حتی از دفاع مقدس ما هم پررنگ‌تر شده است.
صلاحی ضمن تأکید براین مطلب که هرکس که نام خودش را «نوگل حسینی» و «مداح حسینی» گذاشت، حتما برنده است، عنوان کرد: هرکسی که در این مسابقات شرکت کرده است، برنده است حتی اگر به ظاهر برنده نشود. جلسه امام حسین(ع) جلسه آشنایی با امام حسین(ع) وادامه مسیر اوست و گریه بر مصائب سیدالشدا(ع) افضل‌ترین عبادات است و ادامه مسیر ایشان ازاین مرحله نیز بالاتر است.

زمینه ساز اصلی این حرکت و اتفاق، آموزش و پرورش است
صلاحی ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین برگزاری این آیین، افزود:  زمینه ساز اصلی این حرکت و اتفاق، آموزش و پرورش است و فرهنگسرای اندیشه باید افتخار کند که زادگاه این مراسم در اینجاست و برند بسیار متدینانه، دلچسب و  حسینی به این فرهنگسرا خورده است و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران هم برای برگزاری چنین مراسمی به خودش می‌بالد و ان شالله  هرسال این مراسم را توسعه می‌دهیم.  
در ادامه، مجری برنامه از دکتر ابوطالبی معاونت پرورشی و فزهنگی اداره آموزش و پرورش، مهدلو رئیس سلزمان دانش آموزی شهر تهران، خرسندی، رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور، سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه و چندتن از پیرغلامان اهل بیت(ع) خواست که به روی سن بیایند و ازبرگزیدگان این دوره تجلیل و تقدیر به عمل آورند.


اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد
برگزیدگان:

امیرعلی علی‌محمدی، علی شفتی، سید محمدمهدی موسوی زاده، مهران موسی زاده و محمدصدرا حقانی در مقطع ابتدایی برگزیده شدند.
محمدمهدی فردوسیان، ابوالفضل پرواسی و ابوالفضل رضایی در مقطع متوسطه اول و علی جعفری، محمدجواد جهان مردی و امیرحسین رافعیان در دوره متوسطه دوم برگزیده شدند.
همچنین جواد عبدالله و امیرحسین پاکپور به عنوان نوگلان حسینی روشندل در دوره متوسطه دوم از برگزیدگان بودند.
در این مراسم به نفرات برگزیده مقطع ابتدایی علاوه بر تندیس و لوح تقدیر مبلغ پنج میلیون ریال هدیه نقدی و در مقاطع دوره متوسطه اول و دوم علاوه بر تندیس و لوح تقدیر سفر به عتبات عالیات تعلق گرفت.
در انتهای مراسم از تمبر یادبود دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی و پوستر یازدهمین دوره این آیین رونمایی شد.

گزارش تصویری برنامه را اینجا ببینید
فاطمه حبیبی
captcha