هلاکت جامعه؛ پیامد تبعیض در اجرای حدود و قوانین
کد خبر: 3542465
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
مصطفى دلشاد تهرانى تشریح کرد:

هلاکت جامعه؛ پیامد تبعیض در اجرای حدود و قوانین

گروه شبکه‌های اجتماعی: رسول خدا(ص) به هيچ‌وجه در اجراى حدود، تبعيض روا نمى‌داشت، ملاحظهٔ كسى را نمى‌كرد، شفاعت نمى‌پذيرفت و تحت تأثير گروه‌هاى فشار و مصلحت‌انديشى‌هاى دنيايى قرار نمى‌گرفت و تبعیض در اجرای احکام را عامل هلاکت جامعه می‌دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفى دلشاد تهرانى در کانال تلگرامی خود با اسناد به روایاتی به تأثیر تبعیض در اجرای حدود و اثر آن هلاکت جامعه اشاره می‌کند:
از امام صادق (ع)، از پدران گرامى‌اش روايت شده است كه زنى از اشراف عرب، در عصر پيامبر، مکرر، دزدى كرد.  پس از اثبات جرم، پيامبر به مجازات او حکم داد. گروهى از قريش، نزد رسول خدا (ص) رفتند و گفتند كه اگر این شخص مجازات شود، پیامدهای ناگواری خواهد داشت. این فرد از سرفرازان قومش است و از شرف و شخصیت بهره‌مند است. آیا مجازات چنین کسی به مصلحت است و مشکل نمی‌آفریند؟
رسول خدا (ص) محكم و استوار بر حفظ حدودالله ايستاد و آنان را از پيامدهاى خطرناكِ زيرپا گذاشتن حدود الهى و تبعیض در اجرای قانون آگاه كرد و بديشان فرمود: «إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِمِثْلِ هذَا. كَانُوا يُقِيمُونَ الْحُدُودَ عَلَى ضُعَفَائِهِمْ وَ يَتْرُكُونَ أَقْوِيَاءَهُمْ وَ أَشْرَافَهُمْ فَهَلَكُوا؛ آنان كه پيش از شما بودند تنها به سبب چنين كارهايى هلاك شدند، زيرا حدود را دربارهٔ ناتوانان و بیچارگان اجرا مى‌كردند و قدرتمندان و بزرگان را رها مى‌ساختند، پس هلاك شدند».(دعائم‌الاسلام، قاضی نعمان‌، ج ۲، ص۴۴۲)
همچنين از امام صادق (ع) از پدران آن حضرت نقل شده است كه رسول خدا (ص) مى‌فرمود: «إِنَّمَا هَلَکَ بَنُو إِسْرَائِيلُ لاَِنَّهُمْ كَانُوا يُقِيمُونَ الْحُدُودَ عَلَى الْوَضِيعِ دُونَ الشَّرِيفِ.»(همان). بنى‌اسرائيل به اين سبب هلاك شدند كه حدود را درباره فرودستان اجرا مى‌كردند و بزرگان را معاف مى‌داشتند.
رسول خدا(ص) به هيچ‌وجه در اجراى حدود، تبعيض روا نمى‌داشت، ملاحظهٔ كسى را نمى‌كرد، شفاعت نمى‌پذيرفت و تحت تأثير گروه‌هاى فشار و مصلحت‌انديشى‌هاى دنيايى قرار نمى‌گرفت.
captcha