بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در مسابقات قرآن اوقاف
کد خبر: 3542885
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
به‌همت ایکنا صورت گرفت؛

بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در مسابقات قرآن اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور شامگاه 11 آبان‌ماه با حضور برگزیدگان و نخبگان بانوی این رقابت‌ها در تحریریه ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قران کریم کشور، شامگاه 11 آبان‌ماه با حضور برگزیدگان و نخبگان بانوی این رقابت‌ها در تحریریه ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.
در ابتدای این نشست زهرا مهوشیان، دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ابراز کرد: سطح‌بندی به جای نمره‌دهی یکی از اقدامات خوبی بود که از سال گذشته در این رقابت‌ها شاهد انجام آن هستیم.
وی در ادامه، جلسه یک‌روزه آموزشی و دوره کارگاه‌های آموزشی پیش از مسابقات در شهر ساری را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: البته زمان برگزاری این کارگاه‌ها بهتر است با فاصله بیشتری نسبت به مسابقات مرحله کشوری برگزار شود.
کسب تجربه و به‌روزکردن تلاوت در مسابقات
مهوشیان کسب تجربه از حضور در مسابقات و به‌روز کردن تلاوت را از جمله مزایای مهم در مسابقات دانست و در این‌باره توضیح داد: مسابقات سازمان اوقاف معتبرترین مسابقات قرآن کریم در کشور است لذا کسانی که بخواهند رتبه‌ای کسب کنند، باید سال به سال تلاوت خود را به‌روز کنند.
همچنین مرضیه میرزایی‌پور، دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف با بیان اینکه این دوره از مسابقات بانوان در سطح بسیار خوبی برگزار شد، اظهار کرد: سطح داوری نیز بالا و مناسب بود.
دور بودن محل اسکان تا مکان برگزاری مسابقات
وی با اشاره به دیگر شرایط حاکم بر این دوره از مسابقات، عنوان کرد: متأسفانه مسابقات به لحاظ امکانات و اسکان دارای مشکلات فراوانی بود، حتی دور بودن فاصله محل مسابقات به اسکان، مشکلات فراوانی را برای متسابقان به وجود آورده بود.
وی نبود یک ارتباط گرم بین متسابقان و داوران را از جمله مشکلات مسابقات اوقاف برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه اگر متسابقی با داور صحبت کرده و صمیمی برخورد کند این تفکر به وجود می‌آید که با یکدیگر دوست بوده و می‌خواهد از داور نمره بگیرد.
بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در مسابقات قرآن اوقاف
منیره حسین‌زاده، دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ 10 جزء سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف نیز در ادامه عنوان کرد: نبود برنامه‌های تفریحی و فوق برنامه از مهم‌ترین کمبودهای این دوره از مسابقات به شمار می‌رفت که به وضوح دیده شد.
اندیشیدن تدابر لازم برای کاهش استرس فضای مسابقات
وی تأکید کرد: فضای مسابقات به‌گونه‌ای بود که وقتی وارد مکان برگزاری می‌شدیم، استرس به متسابقان منتقل می‌شد لذا به نظر می‌‌رسد باید قبل از برگزاری مسابقات یکسری کلاس‌های آموزشی برگزار شود و متسابقان را به لحاظ روحی آماده کنند.
همچنین فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، داور برجسته قرآن کریم با بیان اینکه هر استانی که میزبان برگزاری مسابقات است باید ظرفیت‌های لازم مورد نیاز را نیز داشته باشد، گفت: به عنوان نمونه محل اسکان این رقابت‌ها مناسب و در شأن قرآنیان بود.
وی ادامه داد: البته آماده ‌نبودن محل اسکان و رستوران در روز اول و دور بودن مسافت محل اسکان تا محل مسابقات بانوان از جمله مشکلات این رقابت‌ها به شمار می‌رفت.
موسوی‌نیا ابراز کرد: استان گیلان تمام توان خود را برای میزبانی مناسب این رقابت‌ها به کار گرفت اما همیشه وقتی برنامه‌ای برای اولین بار در مکانی برگزار می‌شود، نقص‌هایی در اجرای آن وجود دارد همانطور که دیدم در شهر ساری به مرور نواقص رفع شد.
گلایه از مسئولان، بابت بی‌توجهی به بانوان برگزیده قرآنی
این داور قرآن کریم با بیان اینکه ما نخبگان زیادی داریم و اگر ذره‌ای حمایت شوند، خیلی زود به نتیجه می‌رسند، افزود: متأسفانه اصلا از آنان حمایت نمی‌شود حتی یک نفر تماس نگرفت تا از افتخارآفرینی این برگزیدگان برای استان خراسان تشکر کند.
وی در همین راستا اضافه کرد: ما نمی‌دانیم مسئولان استان چه زمانی می‌خواهند معرفت‌شان را برای قرآنیان خرج کنند؟، مدیران و مسئولان شاخص استان وقتی به هفت رتبه ممتاز مسابقات قرآن کشوری تبریک نمی‌گوید، به چه کسی تبریک می‌گویند؟.
راحله اسکندی، دارنده رتبه ممتاز رشته قرائت سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری اوقاف نیز ضمن تشکر از طراحی سن زیبا برای مسابقات امسال، ادامه داد: من چهار سال است که در مسابقات اوقاف مرحله کشوری حضور دارم و به نظرم وجود تنوع در بحث قرعه‌ها از جمله نکات خوب رقابت‌های سال جاری بود.
همراهی استاد راهنما؛ ویژگی مسابقات امسال
وی با بیان اینکه حضور استاد راهنما همراه متسابقان بانو در این رقابت‌ها که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی صورت گرفت، از دیگر نکات مثبت بود، گفت: از استاد مریم خطیب برای زحماتی که در این مدت برای تک‌تک متسابقان خراسان رضوی کشیدند، تشکر ویژه دارم.
اسکندری افزود: این استاد توانمند و برجسته با آرامش و راهنمایی‌های خود به بانوان خراسانی آرامش می‌دادند و می‌گفتند آوردن رتبه خیلی مهم نیست، بلکه داشتن یک تلاوت قوی و خوب اهمیت دارد.
بررسی عملکرد بانوان قرآنی خراسان رضوی در مسابقات قرآن اوقاف
وی گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی راحت‌تر تلاوت کردم و به نظرم در مسابقات سال جاری، عوامل مهم کسب رتبه را به همراه داشتم، همچنین دعای اساتیدم را در این زمینه مهم می‌دانم که علاقه درونی من را شناختند و راهنماییم کردند.
این قاری ممتاز با بیان اینکه علاوه بر این دعای پدر و مادر و دوستانی که دلسوزانه برایم دعا کردند را بسیار ارزشمند و مهم در کسب این موفقیت می‌دانم، تصریح کرد: امسال هدفم را برای گرفتن بهترین نتیجه که همه را راضی کند، گذاشتم و از دو ماه مانده به مسابقات همه زندگیم تمرین شده بود.
سیده وحیده بحرالعلوم، نفر اول رشته دعاخوانی سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری اوقاف نیز با بیان اینکه رشته دعا‌خوانی از سال گذشته به مسابقات قرآن اوقاف اضافه شده است، گفت: با این وجود من تا امسال نمی‌دانستم که چنین رشته‌ای وجود دارد و تنها از طریق یکی از دوستانم از این موضوع مطلع شدم.
جوان بودن رشته دعاخوانی در مسابقات اوقاف
وی با بیان اینکه در اولین حضور خود با عنایت خدا توانستم رتبه نخست این رشته را کسب کنم، ابراز کرد: با توجه به جوان بودن این رشته در این رقابت‌ها، هنوز شرکت‌کنندگان اطلاعات کافی در مورد چگونگی ارائه یک اجرای خوب آن هم تنها در زمان شش دقیقه را ندارند.
بحرالعلوم تصریح کرد: حتی در برخی موارد شاهد توضیحات دوگانه داوران در مورد نحوه اجرای کار توسط متسابقان و حتی قضاوت خودشان در چگونگی محاسبه نمره بودیم، البته این امر به جدید بودن آئین‌نامه مسابقات بازمی‌گردد که برای سال‌های آینده نیاز به بازنگری دارد.
captcha