تناقض رفتار و گفتار سلفی‌ها در برخورد با آیات و روایات/ شهادت پیامبر(ص) بر اعمال مردم
کد خبر: 3543062
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تناقض رفتار و گفتار سلفی‌ها در برخورد با آیات و روایات/ شهادت پیامبر(ص) بر اعمال مردم

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر قرآن تاکید کرد: قرآن کریم و روایات بر این مسئله تاکید دارند که پیامبر بر همه اعمال، شاهد هستند ولی رفتار و گفتار سلفی‌ها بر خلاف این عقیده است در حالی که خودشان این روایات را بیان هم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی، شب گذشته، 12 آبان‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) با تاکید بر اینکه در مطالب قبل عرض شد که تمامی جنگ‌های پیامبر(ص) دفاعی بودند گفت: برخی اخیرا فرمودند جنگ‌های دوران خلفا نیز دفاعی بوده اما به نظر می‌رسد که تمام آن‌ها دفاعی نبوده و برخی ابتدایی بوده است.
وی با اشاره به آیه هفتم این سوره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»(محمد/7) تصریح کرد: با توجه به فضای نزول آیه، مفاد آن اشاره به موضوع خاصی دارد ولی با الغای خصوصیت می‌توان برداشت عام و یک قاعده عمومی از آن داشته باشیم و آن اینکه اگر ما دین خدا را یاری دهیم خداوند نیز به ما یاری خواهد داد و این قاعده، همانند قواعد علوم تجربی قابل تجربه است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه حمایت از دین، انجام وظایف دینی و تلاش برای صیانت از ارزش‌های دینی است افزود: خداوند فرموده اگر شما اینچنین کردید خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و قدم‌های شما را محکم و تزلزل و تردیدها را از شما بر می‌دارد البته این مفاهیم تشکیکی است یعنی ایمان و نصرت خداوند مراتب دارد و اگر ایمان ما بیشتر شد نصرت الهی نیز بیشتر خواهد شد و اگر ایمان کمتر شد نصرت نیز کمتر می‌شود.
این استاد تفسیر عنوان کرد: اگر انسان فراتر از انجام وظیفه به آنچه مستحب است عمل کند و تلاش کند تا ارزش‌های اخلاقی را توسعه دهد و اخلاق نمازخوانان را بالا ببرد، نصرت الهی نیز بیشتر خواهد شد و این مسئله برای همه مردم مصداق دارد که البته انبیاء و ائمه مصعومین(ع) در بالاترین مراحل و مراتب هستند و نبی اعظم(ص) در رأس قله در میان انبیاء قرار دارد.
تفسیر سوره فتح
هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه فتح گفت: در آیه هشتم سوره مبارکه فتح فرمود: «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا»(فتح/6)؛ در این آیه سه صفت برای نبی اعظم(ص) فرمود اول اینکه شاهد است؛ البته این شاهد بودن مراتبی دارد و پیامبر(ص) در دوره زندگی، بعد از ارتحال و در قیامت شاهد بر اعمال مردم بوده، هست و خواهد بود؛ البته به تعبیر قرآن، شهداء همه زنده هستند و در مورد انبیاء که به مراتب بالاتر از شهدا هستند قطعا این مسئله صدق دارد همان طور که در روایات آمده که اگر کسی به من در حیات و ممات سلام دهد من جوابش را می‌دهم.
وی با اشاره به تناقض در عقاید سلفی‌ها  افزود: سلفی‌ها این روایت را نقل می‌کنند ولی در عین حال می‌گویند ایشان (پیامبر) مرده و تمام شده است؛ اگر شما می‌گویید ایشان مرده است پس چگونه این روایت را بیان می‌کنید؟ اینها یا نمی‌فهمند و یا خود را به تجاهل می‌زنند. ما معتقدیم که پیامبر(ص) نه‌تنها بعد از مرگ ظاهری، بلکه در دنیای نیز شاهد بوده است.
سعه وجودی پیامبر(ص)
هادوی تهرانی تصریح کرد: در روایات داریم که اعمال ما بر پیامبر عرضه می شود و این طور نیست که از اعمال ما بی‌خبر باشند و خود این مرتبه، جایگاه فوق‌العاده‌ای است؛ زیرا در مباحث عقلی کسی که سعه وجودی ندارد نمی‌تواند شهود عام در همه اعصار داشته باشد؛ بنابراین پیامبر اکرم(ص) در جایگاه قوس صعود به جایگاه «
قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» رسیده است؛ به یک معنا همه چیز تحت هیمنه و سیطره او باذن الله است؛ البته ایشان در برابر خداوند متعال صرفا بنده و عبد است.
این استاد حوزه بیان کرد: بارها قرآن کریم تاکید فرموده که به مردم بگو من انسانی مانند شما هستم با این تفاوت که بر من وحی می‌شود و این انسانی شبیه به ما به مرتبه‌ای می رسد که شاهد بر همه چیز به اذن خداوند است.
وی با اشاره به اعتقادات مجسمه نسبت به خداوند گفت: داستان قیامت بر خلاف این تصور این طور نیست که خداوند مانند دنیا بر تختی نشسته باشد و پیامبر بیاید بر همه چیز با الفاظ و ... شهادت بدهد بلکه شاهد بودن یک حقیقتی است که در دنیا و  در قیامت نیز هست و روز قیامت روز پیدایی حقایق باطنی این دنیاست.
هادوی تهرانی با بیان اینکه انذار و تبشیر دو رسالت پیامبران بوده است افزود: هر عملی که انجام دهیم و وظیفه ما هست بشارت به دنبال آن دارد و در غیر این صورت نیز  مشمول انذار هستیم و دائما در انتخاب میان این دو هستیم زیرا انسان از طین و روح الهی به صورت توام ساخته شده و هر کدام از این دو میل به یک طرف دارد؛ فطرت الهی میل به بالا و طین میل به طبیعت دارد و رسول ظاهر و باطن برای ما آمده است تا در انتخاب این دو، مسیر فطرت را برویم؛ بنابراین در هر عملی بشارت و انذار هست و عمل حنثی نداریم که هیچ اثر مثبت و منفی نداشته باشد البته قدرت عدم انتخاب نیز نداریم و مجبور به انتخاب یکی از این دو راه هستیم.
این استاد تفسیر عنوان کرد: سیستم الهی طوری است که برای انسان اختیار قرار داده و او را طوری آفریده که می‌تواند از پایین‌ترین مراتب به بالاترین مرابت برسد و این قدرت اختیار را داده تا کسی مانند پیامبر به قاب قوسین برشد و کسانی نیز مانند فرعونیان و طواغیت شوند.
وی با بیان اینکه انسان لحظه به لحظه بین انتخاب‌هایی قرار دارد و با هر انتخابی بستر انتخاب دیگری را ایجاد می‌کند ادامه داد: البته سحره فرعون داستان عجیبی دارند؛ کسانی که تا چند دقیقه قبل بر سر سکه با فرعون معامله می‌کردند وقتی فهمیدند که موسی اعجاز کرده است، پذیرفتند و فرعون نیز در حالی که می‌فهمید زیر بار نرفت.
هادوی تهرانی تصریح کرد: سحره فرعون مقامات بهشتی خود را در یک لحظه دیدند و به موسی پیوستند همان طور که اصحاب امام حسین(ع) به این فوز رسیدند؛ یعنی راه باز است ولی مراحل سقوط و صعود انسان درجه درجه صورت می‌گیرد.
captcha