حل مشکلات اخلاقی نیازمند عزم ملی است/ ادعای فرعونی استکبار جهانی
کد خبر: 3543516
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
مفسر قرآن کریم:

حل مشکلات اخلاقی نیازمند عزم ملی است/ ادعای فرعونی استکبار جهانی

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه حل مشکلات اخلاقی جامعه، نیازمند عزم ملی است به ادعای فرعونی استکبار جهانی اشاره و تاکید کرد: اگر قلب استکبار را بشکافیم همان حرف فرعون و ادعای ربوبیت از آن بیرون می‌آید زیرا حرف فرعون این نبود که من خالق آسمان و زمین هستم بلکه ادعای ربوبیت داشت و فرعونیان فعلی نیز ادعای ربوبیت دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 15 آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: خداوند برای اینکه جامعه را آرام کند فرمود جامعه باید با علم و عقل اداره شود.
وی ادامه داد: فرمود باید با تعلیم و تربیت، انذار و تبشیر و امر به معروف و نهی از منکر، مشکلات علمی و عقلی افراد را حل کنید و غیبت نکنید زیرا غیبت جامعه را از هم جدا می‌کند و برای تشبیه معقول به محسوس نیز غیبت را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه کرد.  
این مفسر قرآن بیان کرد: فرموده است کسی که غیبت می‌کند مرده‌خوری را دوست دارد زیرا غیبت، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه جامعه را می‌لرزاند.
وی با بیان اینکه جامعه‌ای که عزم ملی در رفع مشکلات اخلاقی و اجتماعی دارد متمدن خواهد شد اظهار کرد: بنابراین جلوی غیبت و خلاف و فحشاء و .. را گرفتن نیازمند عزم ملی است زیرا با غیبت و تهمت و سوء ظن، مشکلی از افراد جامعه حل نمی‌شود و بدتر بر مشکلات افزوده خواهد شد.
صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به تاکید قرآن بر توبه بیان کرد: تمامی کارهای خیر انسان محفوف به کارهای خیر الهی است؛ یعنی فیض الهی به فردی رجوع می‌کند و نصیب کسی می‌شود و شخص به واسطه این فیض، توبه می‌کند و مشمول توبه‌پذیری الهی واقع می شود، به همین دلیل فرمود «یقبل التوبه عن عباده» و نه«من عباده»، اگر کسی کار خیری انجام داد خدا از او می پذیرد اما اگر کمبود و نقص داشت خداوند با همین نقص هم قبول می کند ولی مادامی که حق‌الناس داریم و شخص زنده است باید او را راضی کنیم.‌
تشبیه غیبت‌کننده به لاشخور
وی با بیان اینکه برخی لاشخور هستند و برخی صیاد تصریح کرد: کرکس‌ها اینقدر طعمه را تعقیب می‌کنند تا به مقصد خود برسند و صید کنند ولی لاشخورها منتظرند تا صیدی بشود و بقیه آن را بخورند؛ یعنی انسان به جایی می‌رسد که مرده‌خواری برای او محبوب می‌شود زیرا از غیبت لذت می‌برد و این فرد باید بداند مانند لاشخور است.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: خداوند در تدوین علوم انسانی و تامین نیازهای جامعه از نظر تفکیک قوا، سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه را در وجود انسان قرار داد و فرمود انسان به زیبایی علاقه‌مند است و زیبایی هم به عقل و عدل و اخلاق است؛ از این رو قرآن نیز قوانین خود را در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین کرده است و هر سه بخش برای تنظیم رابطه میان مردم یک جامعه، مردم جوامع اسلامی و مسلمین با دیگر ادیان و حتی کفار است. فرمود شما در یک جامعه جهانی زندگی می‌کنید بنابراین بدانید فخری غیر فخر الهی برای شما  نیست و کسی نباید نژاد و قوم و مال و منال را مایه برتری بداند زیرا در میان هفت میلیارد هیچ کسی شبیه دیگری نیست و این از بهترین معجزات الهی است، و فرمود در مسایل سیاسی نیز قبیلگی و قوم و نژاد قرار ندادیم.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به «شعب» و «قبیله» اظهار کرد: اگر نگاه کلی داشته باشیم همه انسان‌ها از یک پدر و مادر هستند و فضلی بر هم ندارند و اگر   شعبه و قبیله هم حساب کنید هر قبیله و شعبی  امتیازاتی دارد پس فخری نیست و این تفاوت‌ها، ایجادکننده نظام ارزشی نیست بلکه فرمود ما شما را کریمانه خلق کردیم و کرامت نیز از ویژگی‌های بهشتیان است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه انسان از نطفه است ولی در عین حال کریم خلق شده است عنوان کرد: چون خدا کریم است خلیفه کریم، نیز کریم است، بنابراین همین انسان کریم که جانشین خداست اگر راه خود را برود از انعام هم بدتر خواهد شد زیرا خلیفه باید حرف مستخلف‌عنه را بزند و معنای تقوا نیز همین است.
وی افزود: مراد از خلق کریمانه این نیست که  انسان ذاتا کریم باشد بلکه این کرامت به خاطر جانشینی الهی است و اگر انسان غیر این مسیر را برود از چهارپایان بدتر است زیرا نان و نام خدا را خورده و راه خود را می‌رود.
صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: در عصر کنونی، گرفتار فراعنه هستیم که این طور زندگی می‌کنند و باور دارند که عالم به دست آنان اداره می‌شود؛ زیرا وقتی صحبت از عدل می‌شود می‌گویند جای اشیاء و اشخاص را ما معلوم می‌کنیم ولی ما می‌گوییم، خداوند عدل‌آفرین باید جای اشیاء و اشخاص را معلوم کند لذا فرق ما با آنان فرق موسی و فرعون است.
وی تاکید کرد: مسئله تنها غصب فلسطین و بدبودن این فراعنه کنونی نیست بلکه آنان داعیه فرعونی دارند؛ امروز منافقان را در لیست تروریسم می‌برند و روزی بر می‌دارند چون می‌گویند ما تعیین‌کننده عدل هستیم و باور کرده‌اند که عدل در دست آنان است؛ بنابراین اگر قلب استکبار را بشکافیم همان حرف فرعون و ادعای ربوبیت از آن بیرون می‌آید زیرا حرف فرعون این نبود که من خالق آسمان و زمین هستم بلکه ادعای ربوبیت داشت و فرعونیان فعلی نیز ادعای ربوبیت دارند.
captcha