حجاب پیش از تکلیف، حق زن است
کد خبر: 3544573
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

حجاب پیش از تکلیف، حق زن است

گروه اجتماعی: حجاب بر خلاف آنچه بسیاری از زنان تصور می‌کنند و در تهاجم فرهنگی نیز روی آن تأکید می‌شود، محدودیت نیست؛ قبل از آنکه تکلیف باشد، حق زن است، زیرا کرامت او را حفظ می‌کند و بی‌حجابی بیش از آنکه آزادی زن باشد، خواسته مردان چشم‌چران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، حجاب در معنای لغوی یعنی پرده یا پوشش و در عرف دینی یعنی آنچه که مانع دیدن بدن می‌شود و منظور از آن پوشاندن بدن به منظور حفظ سلامت روانی و جسمانی فرد و حفظ سلامت اخلاقی جامعه است.
سمیه بدیع، مربی قرآن و مدرس حوزه علمیه زاهدان با اشاره به اینکه حجاب ظاهر باید با حجاب باطن همراه شود تا تأثیرگذاری مطلوب را داشته باشد، افزود: بعد ظاهری حجاب یعنی همان پوششی که در مقابل نامحرم صورت می‌گیرد، اما بعد باطنی آن یعنی پوششی که خداوند در قرآن از آن به لباس تقوا یاد می‌کند.
وی افزود: خداوند در آیه 26 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ؛ ای بنی آدم، ما لباسی برای شما نازل کردیم که شما را می‌پوشاند و مایه زینت و جمال است؛ و لباس تقوا که بهتر است».
مدرس حوزه علمیه زاهدان بیان کرد: حجاب ظاهری، فقط یک مرحله از حجاب است، اما به‌دنبال آن حجاب باطنی، طهارت نفس و عفاف زن است که از عزت نفس او نشئت می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد ابزاری برای هوسرانی مردان شود.
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری نیز معتقد است: حجاب باطنی و ظاهری رابطه دو سویه دارد؛ رعایت حجاب موجب حفظ عفت زن می‌شود، از طرفی زن که عفت می‌ورزد خود را به رعایت حجاب ملزم می‌داند.
حجاب بر خلاف آنچه بسیاری از زنان تصور می‌کنند و در تهاجم فرهنگی نیز روی آن تأکید می‌شود، محدودیت نیست؛ قبل از آنکه تکلیف باشد، حق زن است، زیرا کرامت او را حفظ می‌کند و بی‌حجابی بیش از آنکه آزادی زن باشد، خواسته مردان چشم‌چران است.
زن و حیثیت او حق خداست
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی حجاب را حق‌الله می‌داند و می‌نویسد: اسلام زن را در سایه حجاب به صحنه می‌آورد تا معلم عاطفه، رقت، درمان، لطف و صفا باشد. حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خود صرف نظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید راضی‌ام. حجاب زن حقی است الهی؛ زیرا زن و حیثیت او حق خداست.
اسلام زن را به نشستن در خانه و بازداشتن از فعالیت‌های اجتماعی محدود نمی‌کند، چون بر حجاب تأکید دارد و این با حضور زن در اجتماع همخوانی دارد؛ به فرموده امام خمینی(ره) «دستورات اسلام درباره حجاب به دلیل آن است که زن بتواند درجامعه حاضر شود و در فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی شرکت کند؛ در غیر این صورت اگر قرار باشد که زن همیشه در خانه باشد ضرورتی برای بیان احکام و حجاب وجود نداشت.»
حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند در کمال کرامت و عزت نفس به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و جامعه نه تنها دچار آلودگی نشود، بلکه از وجود تأثیرگذار زن بهره‌مند باشد.
captcha