انتخاب ترامپ چه تأثیری بر روابط با ایران و آینده برجام دارد؟
کد خبر: 3545544
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کارشناسان در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ می‌دهند؛

انتخاب ترامپ چه تأثیری بر روابط با ایران و آینده برجام دارد؟

گروه سیاسی: به باور کارشناسان سیاسی، ایران همچنان باید خود را متعهد به اجرای برجام بداند و در صورت لغو آن از جانب آمریکا، ایران هم می‌تواند از تعهدات شانه خالی کرده و مقصر هم شناخته نشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روزهای اخیر در عرصه سیاست جهانی رخ داد، انتخاب دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان سیاسی را شوکه کرد.
وی در دوران تبلیغات انتخاباتی، سخنانی را درباره ایران و مسئله برجام مطرح کرده و ادعا کرد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برجام را پاره خواهد کرد که این سخنان با واکنش مسئولان ایرانی و از جمله رهبر معظم انقلاب مواجه شد.
بدون تردید انتخاب ترامپ می‌تواند فرصت‌ها و هزینه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشته باشد و لازم است مسئولان سیاسی کشور، با در نظر گرفتن واقعیت‌های نظام بین‌المللی، روابط و سیاست‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کننند که بیشترین منافع و کمترین آسیب‌ها را در دوران قدرت جمهوری‌خواهان برای کشور در پی داشته باشد.
با این اوصاف لازم است، برای بررسی بیشتر این موضوع و آینده روابط آمریکا با ایران و همچنین آینده توافق هسته‌ای با انتخاب دونالد ترامپ، دیدگاه کارشناسان سیاسی را بررسی کنیم.

انتخاب ترامپ چه تأثیری بر روابط با ایران و آینده برجام دارد؟
علیرضا صفاریان، استاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تأثیر آن بر روابط با جمهور اسلامی ایران اظهار کرد: ‌به عقیده بنده، یکسال اول ریاست‌جمهوری ایشان، فرصت بسیار خوبی برای ماست؛ چراکه در آنجا حزب جمهوری‌خواه متمایل به سرمایه‌داری، قدرت را در اختیار دارد و رئیس‌جمهور آمریکا هم با مشکلاتی مواجه است.
این استاد انشگاه تهران ادامه داد: تا زمانی‌که آقای ترامپ در آمریکا مسلط شود، یکسال طول می‌کشد و این فرصت بسیار خوبی برای ماست که ما رئیس‌جمهور جدید آمریکا را با دفاع از برجام به چالش بکشیم.
وی ادامه داد: اکنون تضاد بین آمریکا و اروپا وجود دارد و اگر بتوانیم پرچم برجام و صلح‌طلبی خود را به شدت بالا ببریم و اگر وارد این میدان شویم، می‌توانیم افکار عمومی آمریکا را از این تندخویی آقای ترامپ دور نگه داشته و اروپا را هم پشت خودمان نگه داریم.
صفاریان خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌خواهند وجود دونالد ترامپ را تهدیدی برای ما تلقی کنند اما اگر هم چنین تهدیدی وجود دارد، پیشنهاد بنده این است که باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و بهترین کار هم نشان داده روحیه صلح‌طلبی است و اینکه در دویست سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم.
وی تأکید کرد: برجام بهترین فرصت برای ماست تا از آن برعلیه ترامپ استفاده کنیم و حتی اگر آقای ترامپ، این قرارداد را پاره کند، ما باید محکم به آن بچسبیم؛ چراکه چنین رفتاری به چهره جمهوری اسلامی ایران، چهره مردمی‌تر و صلح‌طلبانه‌تری در آینده می‌دهد.
همچنین حسین گروسی، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با ایکنا در این‌باره ظهار کرد: البته سیاست در اروپا و آمریکا، برنامه‌محور و حزب‌محور است و افراد نهایتا تا 20 درصد در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر هستند اما دموکرات‌ها سعی می‌کنند به صورت غیرمستقیم در امور دیگر کشورها دخالت کنند و جمهوری خواهان عمدتا جنگ‌طلب هستند.

انتخاب ترامپ چه تأثیری بر روابط با ایران و آینده برجام دارد؟
این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: ما باید این مسئله را مدیریت کنیم . آمریکا در مجموع، همانند یک فرد قوی و قلدر و بی‌نظم است و ما می‌توانیم از این وضعیت استفاده کنیم و باید استراتژی ما بر حفظ منافع ملی باشد.
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی رفتیم که وی با اشاره به اقتصادی بودن تفکر آقای ترامپ، به ایکنا گفت: دونالد ترامپ، روحیه کاسب‌کارانه‌ای دارد و اهل بده بستان است و به همین دلیل مطرح کرده است که چرا آمریکا باید خرج ناتو را بدهد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از منظر رئیس‌جمهور جدید آمریکا، حمایت از کشورهایی همانند عربستان، کره جنوبی و سایر کشورها باید منوط به سودآوری باشد و آنها باید هزینه حضور ما را تأمین کنند.
قدیری‌ابیانه اظهار کرد: ترامپ معتقد است حضور آمریکا برای این کشورها، به جای اینکه خرج به بار بیاورد، باید دخل به بار بیاورد. آقای ترامپ، خود را رئیس سازمانی همانند شرکت نظامی و امنیتی بلک واتر، که مزدور استخدام می‌کردند، فرض می‌کند و معتقد به مداخلات در قبال پول و درآمد است.

انتخاب ترامپ چه تأثیری بر روابط با ایران و آینده برجام دارد؟
سفیر سابق ایران در مکزیک یادآور شد: وی با مکزیک اختلافات شدید دارد و گفته است قصد دارد معاهده نفتا را لغو کرده و بین آمریکا و مکزیک دیوار بکشد و همین امر باعث کاهش ارزش پول ملی مکزیک در حد ده درصد شده است و اگر این سخنان به عرصه اجراء برسد، بحران‌های شدید‌تری برای مکزیک پدید خواهد آمد.
وی درباره رابطه ترامپ با ایران نیز گفت: روابط وی با ایران خصمانه خواهد بود. در مورد برجام هم باید بگویم که اوباما مفاد برجام را رعایت نکرد و ترامپ هم رعایت نخواهد کرد، و اگر هم برجام را پاره کند به ایران خدمت کرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: لذا ما نباید آن را لغو کنیم اما اگر ترامپ چنین کاری را انجام دهد، آنها مقصر جلوه خواهند شد و در نتیجه ایران می‌تواند از زیر با تعهدات شانه خالی کند بدون اینکه مقصر شناخته شود.
captcha