دعای عالم اهل غنا برای موفقیت رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3546403
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

دعای عالم اهل غنا برای موفقیت رهبر معظم انقلاب

گروه بین‌الملل: امام‌کل مسلمانان غنا در دیدار با مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای موفقیت روزافزون مردم، دولت ایران و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دعا كرد.

دعای امام مسلمانان غنا برای موفقیت مقام معظم رهبری
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالفضل صالحی‌نیا، مدیرکل آفریقا و عربی این سازمان، هفته گذشته به منظور مذاكره با مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی سفر دوره‌ای خود به تونس، سنگال و غنا را انجام داد. وی طبق برنامه تنظیم‌شده روز پنجشنبه، 20 آبان ماه برای مدت سه روز (تا شنبه 22 آبان) در غنا حضور داشت. صالحی‌نیا در ساعت 8 صبح روز 20 آبان پس از پایان سفر به تونس و سنگال، وارد فرودگاه بین‌المللی آکرا (پایتخت غنا) شد.
مذاكره با سفیر
حضور در نشست با رایزن فرهنگی و بازدید از محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران در غنا و دیدار و گفت‌وگو با سفیر جدید كشورمان در آكرا، برنامه‌های نخستین روز سفر به آكرا را شكل دادند.
صالحی‌نیا در دیدار با مالکی، سفیر ایران در غنا که با حضور رایزن فرهنگی و کارشناس سفارت كشورمان همراه بود، در خصوص این موارد مذاكره كرد: بررسی وضعیت رایزنی‌های فرهنگی ایران در كشورهای آفریقایی، اهمیت توسعه همکاری دوجانبه سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی، برنامه‌های هم‌افزایی، میهمانان معرفی‌شده رایزنی فرهنگی ایران برای دعوت و شرکت در کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در اسفندماه امسال، برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زمینه‌های فعالیت اقتصادی و فرهنگی، بازتاب سفر رئیس‌جمهور غنا به ایران در سال 94، اهمیت و جایگاه فعالیت ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران در غنا، فعالیت عربستان در این کشور و بررسی روند پیگیری برنامه مبادلات فرهنگی دو جانبه در تفاهمنامه‌های امضاشده طی سفر سال گذشته رئیس جمهور غنا به تهران.
صالحی‌نیا همچنین در این روز نشستی با کویسی پرات، مدیرمسئول روزنامه «اینسایت» و رئیس شبکه تلویزیونی «پان آفریک» برگزار و از این تلویزیون بازدید كرد.
در این نشست که رایزن فرهنگی به همراه معاون وزیر اطلاعات غنا و مدیران داخلی شبکه تلویزیونی «پان آفریک» در آن حضور داشتند، کویسی پرات با تأکید بر اهمیت روابط دوجانبه و به خصوص روابط رسانه‌ای، وی علاقمندی شبکه «پان آفریک» در تعامل دوجانبه و تولید فیلم کوتاه مستند از فعالیت‌های کلینیک هلال احمر در آکرا را اعلام كرد.
مدیرمسئول روزنامه «اینسایت» و مدیر شبکه «پان آفریک» غنا با اشاره به سفر گذشته خود به ایران و دیدار با مدیر شبکه «پرس تی وی» گفت: علی‌رغم ابراز علاقمندی طرف مقابل برای همکاری و مساعدت، هیچ‌گونه پاسخی به غنا داده نشده است. ما برای راه‌اندازی این شبکه درخواست کمک از «پرس تی وی» ایران را برای تأمین تجهیزات اولیه داشتیم و حتی موضوع را از طریق سفارت ایران دنبال کردیم؛ اما نتیجه‌ای نگرفتیم.
وی افزود: به همین دلیل خودمان اقدام به کار کردیم و الان خوشحالیم که با نصب تجهیزات اولیه توانسته‌ایم شبکه را راه‌اندازی کنیم و بیشتر خوشحالیم که می‌توانیم روزانه شش ساعت برنامه «پرس تی وی» ایران را به طور رایگان برای علاقمندان پخش کنیم.
در ادامه صالحی‌نیا از بخش‌های مختلف شبکه تلویزیونی «پان آفریک» شامل اتاق فرمان، استودیو، ویراستاری، تهیه گزارش و فیلمبرداری، کتابخانه و ... بازدید كرد.
دیدار با رئیس مرکز سلامت ایران در غنا
مدیركل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین در مركز سلامت ایران در غنا، حاضر شد و با بیرجندی، رئیس آن به گفت‌وگو نشست. در این دیدار رئیس مرکز سلامت ایران با اشاره به فعالیت 15 مرکز سلامت ایران در کشورهای آفریقایی به قدمت دو ساله ساختمان جدید کلینیک هلال احمر در غنا پرداخت و مراجعین روزانه به این مرکز درمانی در آکرا را تا 300 نفر اعلام کرد.
وی گفت: در حال حاضر این مرکز با 16 پزشک غنایی، دارای بخش‌های مختلف پزشکی دندانپزشکی، فیزیوتراپی، اکو، اتاق عمل، اورژانس، سالن کنفرانس و ... است.
دیدار با ایرانیان مقیم آکرا
صالحی‌نیا همچنین در ادامه سفر به غنا، در مراسم پرفیض دعای کمیل ایرانیان که با حضور سفیر كشورمان، رؤسا و اعضای ارگان‌های ایرانی در این کشور و همچنین ایرانیان مقیم در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد، شركت كرد.
پس از مراسم دعا ، مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن دیدار با ایرانیان مقیم در این کشور با آنها به گفت‌وگو پرداخت.
بازدید از دانشگاه اسلامی غنا
برنامه‌های دومین روز از سفر صالحی‌نیا به غنا با بازدید از دانشگاه اسلامی غنا آغاز شد. دانشگاه اسلامی غنا پس از فعالیت چندساله حوزه علمیه اهل‌البیت (ع) آکرا بعد از انقلاب اسلامی و در سال 1380 توسط جامعه المصطفی العالمیه (ص) به عنوان نخستین دانشگاه اسلامی زیر صحرا و در منطقه غرب آفریقا، تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز كرد. در حال حاضر این مرکز علمی با داشتن یک هزار دانشجو در رشته‌های مختلف فعالیت می‌كند.
معارفی، رئیس دانشگاه اسلامی غنا در بازدید مدیركل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از این دانشگاه، اعلام کرد که تاکنون 2 هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
صالحی‌نیا نیز دانشگاه اسلامی غنا را از نمونه‌های موفق فعالیت‌های جامعه المصطفی(ص) دانست و تداوم چنین سیاستی را محور مهم سیاست آینده المصطفی دانست.
وی گفت: درک آفریقا از اسلام سنی و شیعه بسیار ساده و بسیط است و برانگیختن حساسیت رقبا به خصوص وهابیت، بر ما این الزام را دارد که بتوانیم اسلام اهل بیت(ع) را به سادگی برای پیروان معرفی کنیم.
دیدار با استاد دانشگاه کوماسی
ذکریا سیبویه که بیش از دو دهه پیش کارمند محلی رایزنی فرهنگی ایران در غنا بود، اینک استاد مطالعات اسلامی دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی غناست. وی در زمان همکاری با رایزنی فرهنگی كشورمان در دهه 1370 مسئولیت تدوین و چاپ الکوثر، نشریه این رایزنی را به عهده داشت. تجربه کافی وی از این فعالیت‌ها و به خصوص طرح‌های پیشنهادی وی در زمان بازگشایی کتابخانه رایزنی فرهنگی ایران در کوماسی در اوایل سال جاری درباره بهره‌برداری آموزشی، علمی و فرهنگی از این کتابخانه و نیز شخصیت دینی علمی وی، دلایل این دیدار بود.
در این دیدار ذكریا سیبویه، ضمن معرفی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی‌اش، طرح آموزشی پیشنهادی خود را برای فعالیت کتابخانه در کوماسی ارائه داد که پس از بحث و بررسی لازم مقرر شد موارد از طریق رایزنی فرهنگی ایران با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هماهنگ شود.
سیبویه در گزارش خود از کتابخانه گفت: اهمیت زیادی را باید برای کتابخانه در نظر گرفت. این کتابخانه بیش از 25 سال سابقه فعالیت داشته؛ اما سال‌ها پیش به علت فوت مدیر داخلی آن و دیگر مشکلات کار آن دچار وقفه شد.
وی افزود: کتاب‌های اندک موجود در کتابخانه بسیار کهنه، قدیمی و بدون ارزش بهره‌برداری امروز مسلمانان و به ویژه برای جوانان کوماسی و دانشجویان، است. بسیاری از این آثار فقط منابع شیعی قدیمی هستند و بر این اساس باید این کتابخانه متحول شود.
سیبویه ادامه داد: می‌توان با کتب اسلامی ساده و مفید به همراه کتب درسی و کمک‌درسی علمی و نیز برگزاری کلاس‌های دینی و علمی، این کتابخانه را فعال كرد. همچنین با توجه به شرایط فعلی فقر در شهر، بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت شهریه دانشگاهی فرزندانشان را ندارند و می‌توان با استفاده از این فرصت با برگزاری کلاس‌های اعتقادی، قرآنی و درسی، نقیصه ادامه تحصیل بسیاری از جوانان را جبران و نیز کتابخانه را جذاب و فعال‌تر كرد.
برگزاری نشست با کارمندان محلی رایزنی فرهنگی
صالحی‌نیا، مدیركل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با کارمندان محلی رایزنی فرهنگی كشورمان در غنا نشستی را برگزار كرد و مسائل و مشکلات و نیز نقطه نظرات آنها را مورد بررسی قرار داد.
دیدار با امام کل مسلمانان غنا
بنا بر این گزارش، در کشور غنا، جایگاه بالای امام کل مسلمانان در نزد پیروان خود و حتی مسیحیت و دولت از اهمیت فراوانی برخوردار است. شیخ عثمان نوحو شربتو، از بزرگان طریقه تیجانیه و نیز از نظر دینی امام همه مسلمانان غنا محسوب می‌شود.
بر این اساس صالحی‌نیا بعداز ظهر جمعه، 21 آبان به همراه رایزن فرهنگی كشورمان با امام كل مسلمانان غنا دیدار كرد. در ابتدای این دیدار، رئیس دفتر امام کل ضمن خوشامدگویی به مدیرکل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اعلام کرد که امام کل غنا، همواره برای مسئولین و مردم ایران اسلامی احترام ویژه‌ای قایل است و علاقمند به دیدار و همراهی و همکاری با آنهاست.
در ادامه صالحی‌نیا نیز با ابراز تشکر از امام کل غنا برای سلامتی و موفقیت وی دعا كرد. در پایان ملاقات نیز امام‌کل غنا برای موفقیت روزافزون مردم، دولت ایران و مقام معظم رهبری (مدظله) دعا كرد.
بازدید از کتابخانه امام خمینی(ره) آکرا
صالحی‌نیا در ادامه برنامه‌های كاری خود در سفر به غنا، ضمن بازدید از کتابخانه امام خمینی(ره) در آکرا، با مسئولان سازمان اسلامی و بومی آل یاسین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست ادریس توپو، مدیر این سازمان، ضمن بیان تاریخچه فعالیت آل یاسین از سال2005  و عضویت فعال این گروه در سازمان‌های اسلامی غنا، هدف اصلی آل یاسین را نشر و تبلیغ سیره اهل بیت(ع) اعلام كرد.
وی همچنین گفت: تقویت اعضای آل یاسین در وصول به پست‌های کلیدی در دولت و موفقیت در زندگی است. این گروه در برنامه ده ساله خود، قصد دارد که از لحاظ سیاسی و نخبگی به حزب‌الله غنا بدل شود.
ادریس توپو ادامه داد: برای وصول به این هدف، آل یاسین حمایت تحصیلی از اعضا برای کسب دانش‌های لازم را آغاز كرده است. همچنین، این سازمان تلاش دارد که بتواند در آینده‌ای نه چندان دور تعدادی از اعضای فعال خود را وارد مجلس غنا كند.
وی افزود: در بخش آموزش، سازمان آل یاسین با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و مؤسسه نور مبین، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی علوم، ریاضی و قرآن برای دانش‌آموزان ممتاز مدارس عصری اقدام كرده است.
captcha