راهپیمایی اربعین سرمایه‌ای ارزشمند در برابر سبوعیت مستکبرین است
کد خبر: 3546879
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
خطیب جمعه تهران:

راهپیمایی اربعین سرمایه‌ای ارزشمند در برابر سبوعیت مستکبرین است

گروه سیاسی: آیت‎الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، راهپیمایی اربعین را سرمایه‎ای ارزشمند توصیف کرد و گفت: اینکه میلیون‎ها نفر از نقاط مختلف جهان به سمت کربلا می‎روند در برابر خون‎خواری و سبوعیت استکبار نکته‎ای آموزنده و ارزنده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، 28 آبان ماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به وضعیت هوا طی روزهای اخیر در تهران و برخی استان‎های صنعتی کشور اظهار کرد: باید مراقبت کنیم که وسایل و خودروها سالم باشند و معاینه فنی داشته باشند و کمتر تک سرنیشن باشند و سعی کنیم با وسایل عمومی رفت و آمد کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به جامعه و ارزش دادن به حق مردم را باید همیشه مد نظر داشته باشیم، گفت: در شهرهای بزرگ بر سالخوردگان، کودکان و بیماران ترحم کنیم و به جامعه بی اعتنا نباشیم.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به بیانی از امام علی(ع) در مورد نشانه های آخرالزمان پرداخت و اظهار کرد: یکی از مسائلی که به عنوان نشانه های این دوره مطرح کردند این است که فتنه هایی خواهد آمد مثل پاره‎های شب تاریک که کسی نمی‎تواند جلوی آن فتنه‎ها را بگیرد.

وی ادامه داد: این فتنه‎ها بر روی زمین غالب است و با برنامه خواهد آمد است؛ یعنی با جمعیتی هستند و با نظام و وضع خاصی جلو می‎روند و قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی دستشان است؛ اینها جمعیتی بسیار وحشی بوده و به خون‎خواری علاقه دارند و جامعه را به سمت هاری می‎برند.

امامی کاشانی گفت: در وضعیتی به سر می‎بریم که استکبار چنین می کند و اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر داشتن بصیرت تأکید دارند تا دنیا را بشناسیم برای این است که عده ای بنا دارند دنیا را ببلعند و اگر کسی خوابش برد به آنها حمله کنند؛ بصیرت یعنی دنیا را شناختن و در برابر آنها سادگی نکردن.

وی اظهار کرد: در مقابل چنین گروهی افرادی هستند که در زمین شناخته شده نیستند و مجهول‎اند اما در آسمان معروف هستند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نتیجه انتخابات آمریکا برای ما اهمیتی ندارد و برای ما مهم این است که دشمن چه می کند و تاکنون نسبت به ایران و کشورهای اسلامی چه کرده است.

وی تصریح کرد: آنها با تمام وقاحت ایستاده‎اند و می‎گویند ایران را تحریم کرده‎ایم و به سازمان ملل نامه می‎نویسند که ایران از گروه‎های تروریستی حمایت می‎کند؛ در حالی که مردم یمن با موشک‎های آمریکا به خاک و خون کشیده می‎شوند و داعش و گروه‎های تروریستی و اسرائیل تربیت شده اینها هستند.

امامی کاشانی با بیان اینکه پدر و مادر داعش آمریکایی‎ها هستند، اظهار کرد: امروز یمن، سوریه، عراق، افغانستان و کشورهای مختلف اسلامی گرفتار این گروه‎های تروریستی شده‎اند.

وی راه مقابله با چنین خون‎ریزی‎ها و وحشی‎گری ها را صبر و استقامت عنوان کرد و گفت: اینکه گفته می‎شود انتظار فرج عبادت است، نوعی صبر است که در روایات همان استقامت تعبیر شده است؛ بنابراین معنای صبر این است که نباید از عربده کشی‎ها و بدمستی‎ها ترسید و عقب کشید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید ایستاد، محکم هم ایستاد و خسته نشد؛ فکر هم نکرد که اینها چیزی هستند و کسی هستند.

وی با اشاره به وعده الهی مبنی بر نصرت مؤمنان گفت: در روایات آمده است که نصرت خدا با انتظار است و همچنین پیروزی با صبر و استقامت و ایستادگی است؛ در شرایطی که برای آخرالزمان مطرح شد باید واقعاً به خدا تکیه کرد و دعا کرد و از خدا فرج خواست و پیروزی اسلام را خواست.

امامی کاشانی با بیان اینکه دشمنان اسلام مفتضح هستند و خود را مفتضح می‎کنند، اظهار کرد: انتخابات آمریکا و اقلیتی که پای صندوق‎های رأی آمدند نشان داد که اوضاعشان به چه شکل است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار جامعه را رشد می‎دهد، گفت: ایستادن در برابر خون‎ریزی‎ها و جنایت‎ها نیاز به یک سرمایه دینی دارد که آن، توجه به امام عصر(عج) و انتظار فرج و دعا برای آن حضرت است.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود راهپیمایی عظیم اربعین را نیز سرمایه‎ای ارزشمند دانست و افزود: امروز نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز در این راهپیمایی شرکت می‎کنند و برخی علمای اهل سنت در مورد زیارت اربعین سخن‎ها گفته‎اند و نوشته‎اند.

وی با اشاره به خیل جمعیت زائران حسینی در ایام اربعین گفت: این جمیعت در دنیا انعکاس خاصی دارد و این انعکاس در برابر آن همه جنایت‎ها و سبوعیت‎هاست؛ حرکت عظیم 20 میلیونی از نقاط مختلف جهان به سمت امام حسین(ع) و کربلا در برابر حرکت‎های استکباری بسیار آموزنده و ارزنده است.

بنابراین گزارش، آیت‎الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین و چهلم یک واژه‎ای است که در بسیاری از موارد و احادیث برای مناسبت‎هایی به کار گرفته شده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 16 سوره احقاف گفت: در این آیه به انسان توصیه شده که به پدر و مادر خود احسان کند اما به واسطه «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ» کفه نیکی به مادر سنگین‎تر می‎شود؛ این فرزند که به دنیا آمد و استحکام پیدا می‎کند و دوره‎های مختلف را می‎گذراند تا به چهل سالگی می‎رسد.

وی افزود: اینکه در این آیه به چهل سالگی اشاره شده برای این است که در چهل سالگی انسان عقلش به طرف کمال رفته و بدن از شهوات کاسته و در برابر نفس ناطقه و عقل رشد کرده است؛ در این سن انسان از خدا می‎خواهد که بتواند نعمت‎های مختلفی که دارد را شکر کند.

امامی کاشانی خاطرنشان کرد: وقتی انسان از سن چهل سالگی گذشت و شیرینی را احساس کرد، این شیرینی موجب می شود که به این طرف دنیا و مادیات ننگرد و برایش نماز و پاکدامنی و قرائت قرآن و انفاق شیرین باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اربعین حسینی را یک شعار دینی عنوان کرد و گفت: همانطور که گفته‎اند بلند خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز شعار شیعه است، شیخ طوسی نیز می فرماید زیارت اربعین حسین شعار شیعه است؛ شعاری بسیار ارزشمند است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: اهمیت زیارت سیدالشهدا(ع) به این نکته است که در انسان اثر اخلاقی و فکری بگذارد و انسان از گذشته خود توبه کند و راه سالم و درست را سیر کند؛‌ آن وقت است که زیارت اربعین برای ما ارزشمند می شود.

captcha