اربعین؛ نوید دهنده آزادی از ستم و باطل
کد خبر: 3548112
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
یادداشت وارده/

اربعین؛ نوید دهنده آزادی از ستم و باطل

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام ابوالفتح دعوتی معتقد است اربعین سید و سالار شهیدان، تفکری است که ثمره آن رهایی از ظلم و ستم و خروش و قیام علیه تفکر باطل است و انسان‌ها و مومنان واقعی از رهگذر همین تفکر بنیان ظلم و ستم را بر هم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم اربعین حسینی که تجلی و نمود رهایی آزادگان است در عین حال عاملی برای گریز و عبور از ظلم ظالمان و امر باطل است. از همین روی باید در راستای تمسک به آرمان‌ها و ارزش‌های کربلا خشم و غضب خود را در حرکتی درونی و با اراده نشان دهیم و با تکرار و بازسازی صحنه کربلا گامی در جهت پیشگیری از ظلم و ستم برداریم و همه امور را بر خداوند واگذار نماییم تا او تصمیم گیرنده اصلی باشد. در ذیل متن کامل یادداشتی را که حجت‌الاسلام سید ابوالفتح دعوتی، پژوهشگر و صاحب تالیفات قرآنی در رابطه با همین موضوعات در اختیار ایکنا قرار داده می‌خوانید.

در برخی روایات آمده است که خداوند تبارک و تعالی در قیامت همه صحنه‌ها را بازسازی می‌کند و آن صحنه‌ها را به قضاوت عمومی می‌گذارد و مردم و پیامبران و پیشوایان در برابر آن عکس العمل نشان می‌دهند، و صاحبان آن را اگر خوب‌اند تکریم و اگر بد باشند از آنها برائت می‌جویند و از آن جمله پروردگار تبارک و تعالی در برابر دیدگان، اولین و آخرین صحنه کربلا را بازسازی می‌کند، و ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان و بطلان باطلان و حقانیت راستگویان به تصویر در می‌آید و آن‌گاه انسان‌های عدالت‌خواه و حق‌طلب فریاد بر می‌دارند و ستمگران را محکوم می‌کنند و با فریاد و فراخوان آنان فطرت‌های تمام خلق به قضاوت می‌نشیند و رفتار ناهنجار ستمگران را محکوم می‌کنند و ستمگران و ظالمان و باطل کاران با یک خشم جهانی روبرو می‌شوند و این خشم و نفرت جهانی و ترازوی حقیقت‌یاب ستمکاران را طرد می‌کند و طرد می‌کند تا آنکه آنان رانده و درمانده گرفتار خشم و غضب و نفرت جهانی و جاودانی می‌شوند و راستگویان و صادقان پذیرش و مقبولیت جهانی و جاودانی پیدا می‌کنند، و این است تفسیر آنکه خداوند فرمود: «يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ» قیامت روزی است که صدق صادقان به آنان منفعت می‌دهد» (سوره 5/119).

این وادی عمومی گاهی هم در دنیا واقع می‌شود که قرآن کریم یک نمونه از آن را در سرگذشت حضرت یوسف ترسیم فرموده است که سرانجام قضاوت عمومی منجر به عزّت و کرامت یوسف و طرد دروغگویان و دروغ‌‌پردازان شد و صداقت یوسف موجبات پیروزی و مقبولیت آن را فراهم کرد.

به نظر می‌رسد هم امروز این خروش جهانی اربعین حسینی به یک نحوی دارد صدای مظلومیت فریقی و ظلم و ستم فریقی دیگر را به قضاوت عمومی می‌گذارد و از اهل عالم می‌خواهد تا بین این دو فریق بین امام حسین(ع) به عنوان نمونه‌ای از رفتار خاندان رسالت و بین یزیدیان تاریخ به عنوان ستمگران و جباران تاریخ قضاوت کنند و در نهایت این حرکت خودجوش مردمی می‌رود تا جباران و فراعه و یزیدیان این زمان را محکوم و سپس مطرود نماید.

به نظر می‌رسد لازم است اندیشمندان و انسان‌های متعهد به مهندسی این حرکت خودجوش جهانی بپردازند و سمت و سوی آن را نشان بدهند، حرکتی که از پانزده خرداد و از عشق آل محمد فوران کرد و از اربعین حسینی سر بر آورد و می‌رود تا قدس شریف را از بند اسارت آزاد کند و کاخ ظلم و ظلمت فراعنه جهان را در هم نوردد. «لِیَقْضیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاًتا: انجام بگیرد آن کاری که باید انجام بگیرد» (سوره8/44). تا اگر در طوفان نوح امواج دریا بساط ظالمان را برانداخت در این طوفان انقلاب جریان‌های مردمی ریشه جباران را سوزاند و بخشکاند. و این برای خداوند دشوار نیست به امید مهندسی هوشمند‌انه اربعین حسینی و پرهیز از موازی کاری‌های ناشیانه و جاهلانه.

captcha