جنبه کمتر ‌شناخته‌شده شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی
کد خبر: 3548338
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
حجت‌الاسلام ایازی تشریح کرد:

جنبه کمتر ‌شناخته‌شده شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام ایازی معتقد است که جنبه قرآنی شخصیت علمی آیت‌الله موسوی اردبیلی کمتر مورد توجه واقع شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی ایازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که آیت‌الله موسوی‌اردبیلی‌العظمی از چه جایگاه علمی برخوردار بود؟ گفت: مقام علمی آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را می‌توان به دو بعد تقسیم کرد. یک بعد فعالیت‌های علمی و  فقاهتی است که ایشان  جزء شاگردان آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و محقق داماد بودند. ایشان از این نظر در جهت تقویت روش مکتب قم جایگاه مهمی داشتند.
ایازی افزود: آثار ایشان نیز از دو جهت عمق و عینیت‌گرایی به خصوص پس از مسئولیت‌هایی که در قوه قضائیه داشتند، قابل توجه بوده است.
وی ادامه داد: اما بخش دیگری در خصوص شخصیت‌ ایشان وجود دارد که کمتر شناخته‌شده و در مورد آن صحبت زیادی نشده است و آن شخصیت قرآنی مرحوم آیت‌الله‌العظمی اردبیلی است که کمتر مورد توجه واقع شده است.
ایازی تصریح کرد: چندی پیش انجمن مباحثات قرآنی قم در پی آن بود که برنامه‌ای در خصوص تجلیل از کارهای علمی و قرآنی ایشان برگزار کند که متاسفانه با این حادثه مواجه شدیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در خصوص شاخص‌ترین کارهای قرآنی آیت‌الله‎‌العظمی موسوی‌اردبیلی، گفت:‌ ایشان هم آثار قرآنی و هم آثار علوم قرآنی دارند. ایشان کاری را قبل از انقلاب، به همراه آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مطهری به صورت مشترک و تحت عنوان «وحی‌شناسی» آغاز کردند که کاری بسیار گسترده با رویکرد کلامی و استنادی بود که متاسفانه هنوز به چاپ نرسیده است.
ایازی در پایان گفت:‌ کار دوم ایشان به صورت تفسیر بود، ایشان آیات بحث‌انگیز به خصوص در مورد زبان قرآن را بحث کرده‌ و چندین مقاله نوشته‌اند که در مجله نامه‌ مفید منتشر شده است. مجموعه آثار قرآن ایشان در حدود سه یا چهار جلد از سوی دانشگاه مفید نشر یافته است.

captcha