شیوه‌های مطالعه و کتابخوانی را با همین عنوان بخوانید
کد خبر: 3549510
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹

شیوه‌های مطالعه و کتابخوانی را با همین عنوان بخوانید

گروه ادب: کتاب «شیوه‌های مطالعه و کتابخوانی» با گام‌های عملی برای دانشجویان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «شیوه مطالعه و کتابخوانی» با زیر عنوان گام‌های عملی برای دانشجویان به قلم پریسا ایران‌نژاد به نگارش درآمده و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار نشر شده است.
این اثر به دو بخش اصلی با عناوین «مهارت‌های مطالعه» و «آشنایی با مهارت‌های خواندن» تقسیم شده است. نویسنده در بخش نخست به کلیات مهارت‌های مطالعه مانند شرایط و اصول مطالعه، عادت‌های مؤثر در آن و آسیب‌شناسی مطالعه و شیوه‌های کنترل آن پرداخته و سپس آشنایی با راهبردهای مطالعه را مورد توجه قرار داده است.
آشنایی با انواع مهارت‌های مطالعه موضوع دیگری است که در این کتاب به آن پرداخته شده است، علاقه به یادگیری، روش‌های کلی کنترل اضطراب، مهارت برنامه‌ریزی در مطالعه، مدیریت اضطراب، مهارت مدیریت زمان در فراگیری مطالعه و ... از موضوعاتی است که در این بخش به آن توجه شده است.
اهمیت و تعریف خواندن، فرآیند خواندن، عوامل مؤثر در خواندن، خواندن در فرآیند یادگیری، وظایف خواندن، نظریه‌های خواندن و راهبردهای آن از موضوعات مهمی است که در فصل «آشنایی با مهارت‌های خواندن» تبیین شده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در جریان تفمر و تحقیق فهم حاصل می‌شود. منظور از فهم، درک ارتباط اجزای یک نظریه با هم و با کل نظریه است. توجه به معنا یعنی توجه به آنچه فرد در موقعیت‌های مختلف از یک شیء یا یک رویداد در ارتباط با رویدادهای دیگر و همچنین در ارتباط با کلمات در ذهن خود مجسم می‌کند. معنا چیزی است که ما از یک شیء یا یک رویداد در موقعیت‌های مختلف درک می‌کنیم.»
یادآور می‌شود، کتاب «شیوه مطالعه و کتابخوانی» از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی در شمارگان هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.
captcha