سازمان ملل: نقض حقوق مسلمانان روهینگیا جنایت بشری است
کد خبر: 3550056
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰

سازمان ملل: نقض حقوق مسلمانان روهینگیا جنایت بشری است

گروه بین‌الملل: سازمان ملل هشدار داده است که نقض گسترده و مستمر حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، می‌تواند در حکم «جنایت علیه بشریت» قلمداد شود.

سازمان ملل: نقض حقوق مسلمانان روهینگیا جنایت بشری است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه(نهم آذرماه) با انتشار بیانیه‌ای درباره گزارش‌های حاکی از نقض شدید حقوق بشر در ایالت راخین در غرب میانمار ابراز نگرانی کرد.
در این بیانیه تصریح شده است که دولت میانمار عمدتاً در عمل به توصیه‌هایی که در گزارش ماه ژوئنِ این سازمان عنوان شده بود، قصور کرده است.
در گزارش مزبور، مجموعه‌ای از موارد نقض حقوق بشر و تعرض به مسلمانان روهینگیا، از جمله سلب خودسرانۀ تابعیت، اعمال محدودیت‌های شدید بر جابه‌جایی و نقل مکان، تهدید‌ات جانی و امنیتی، سلب حقوق درمانی و تحصیلی، کار اجباری و تجاوز جنسی مستند شده است.
گزارش مزبور این ظن را که الگوی نقض حقوق مسلمانانِ روهینگیا می‌تواند معادل جنایت علیه بشریت باشد، تقویت کرد.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر دولت میانمار را به رعایت قوانین انسانی بین‌المللی و حقوق آوارگان داخل کشور فراخوانده و هشدار داده است تداوم قصور در نقض این موارد واکنش تند جامعه بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش سازمان ملل، مسلمانان روهینگیا یکی از ستمدیده‌ترین گروه‌ها در جهان هستند. میانمار از اعطای حق شهروندی کامل به این مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند.
این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که امید می‌رفت با قدرت‌گرفتن حزب آنگ سان سوچی که بسیاری وی را رهبر دموکراسی‌‎خواه میانمار می‌نامیدند، وضعیت مسلمانان روهینگیا بهبود یابد. اما وی که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، عمدتاً مصائب روهینگیاها را نادیده گرفته است.
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به دلیل حملات بودائیان افراطی به ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.
در پی خشونت علیه مسلمانان روهینگیا، پناه‌جویان بی‌شماری از میانمار به کشورهای همسایه از جمله تایلند، مالزی و اندونزی هجوم برده‌اند.
در سال 2012 خشونت مرگبار گروه‌های افراطی علیه مسلمانان روهینگیا به اوج رسید و درنتیجه این خشونت‌ها، چندین روستا به طور کامل در آتش سوخت و موجب شد تا ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های موقت ساکن شوند.

captcha