کنفرانس ملی وحدت اسلامی در گینه کوناکری برگزارشد
کد خبر: 3550314
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
با مشارکت ایران؛

کنفرانس ملی وحدت اسلامی در گینه کوناکری برگزارشد

گروه بین الملل: کنفرانس ملی وحدت اسلامی با مشارکت مجمع جهانی تقریب و به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در گینه کوناکری برگزار شد.

کنفرانس ملی وحدت اسلامی در گینه کوناکری برگزارشد

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)  به نقل از تقریب،  این کنفرانس با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در یکی از بزرگترین سالن های اجتماعات پایتخت گینه کوناکری برگزار شد
در این کنفرانس بیش از ۱۵۰۰ تن از مشایخ، علما و رهبران جامعه تسنن، تشیع، تیجانیه و امامان مساجد بزرگ از سراسر این کشور حضور داشتند.
 
در این برنامه، وزیر امور دینی گینه کوناکری که پیش از این سفیر این کشور در تهران بوده است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری وحدت‌بخش یاد کرد.
 
 پس از سخنان عبدالکریم چوباتی، وزیر امور دینی گینه کوناکری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود وزیری به نمایندگی از آیات عظام و مراجع تقلید بزرگ شیعیان آیت‌الله مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سبحانی به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
وی با اشاره به آیات وحدت‌بخش کلام وحی، از جمله مهم‌ترین موضوعات امروز را وحدت بین مسلمانان و حتی ادیان الهی خواند.
 
وی افزود: راهکارهای وحدت اسلامی، شناسایی ارکان و اصول مشترک بین جمیع مذاهب اسلامی و نکته دوم عمق بخشیدن و توسعه قلمرو وحدت است به این معنا که با مراجعه به مبانی وحدت در قرآن و سنت پی می‌بریم که می‌توانیم با موضوع وحدت جدی‌تر حرکت کنیم. تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد تجربه مسالمت‌آمیز نه تنها بین مذاهب اسلامی بلکه بین اصحاب ادیان مختلف، کاملا امکان‌پذیر و عملیاتی است و در این زمینه کشور گینه نیز دارای ظرفیت‌ها و تجربه چشمگیری است. لذا همه امت باید در خط واحد در برابر دشمن موضع واحدی بگیرند. چون دشمن مشترک شناسایی و موضع یکسان و قدرتمند توسط امت واحده اسلامی، اتخاذ خواهد شد.
 
سید محمود وزیری که حامل پیام برخی از مراجع بزرگ شیعیان ایران هم‌چون آیات عظام، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سبحانی بود، پیام آیت الله مکارم شیرازی را قرائت کرد که در آن اصل وحدت را از اصول اساسی و غیرقابل خدشه اسلام دانسته و در آیات متعددی بدان تسریع شده است.
 
 وی تصریح کرد: نکته دوم این پیام این است که سنت رسول گرامی اسلام و سیره عملی اهل البیت علیهم السلام بیانگر ضرورت وحدت شامل امت اسلامی و چشم‌پوشی از هر آنچه می‌تواند صف اسلامی را از یکدیگر جدا و متمایز کند. نکته سوم پیام آیت الله مکارم این است که هرگز مذاهب اسلامی لازم نیست از اعتقادات خود برای حفظ وحدت چشم‌پوشی کنند بلکه با پافشاری بر مشترکات اسلامی بر وحدت بیافزایند.
 
هر ساله کنفرانس وحدت اسلامی یکی از پایتخت‌های کشورهای آفریقایی برگزار می شود.

سخنران بعدی کنفرانس وحدت اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین واسطی بود که به عنوان نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب به ایراد سخن پرداخت.
 
وی در آغاز سخن فرارسیدن ولادت نبی گرامی اسلام را مردم مسلمان گینه تبریک و سلام براران مسلمان و آیات عظام، از جمله آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را به برادران ایمانی و مسئولان گینه ابلاغ کرد.
 
حجت الاسلام واسطی جلوگیری از فرهنگ تکفیر، احترام به مذاهب مختلف به‌ویژه شخصیت‌های مورد احترام هر مذهب و برگزاری گردهمایی‌های متعدد جهت علما، فرهیختگان و آحاد مردم از ادیان مختلف را از اقدامات مهم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دانست که این گردهمایی‌ها موجب شناخت بیش‌تر مذاهب با یکدیگر و به تبع آن، بسترسازی وحدت در جامعه مسلمین خواهد شد.
 
در پایان نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب، ابراز امیدواری کرد: همه ساله کنفرانس وحدت اسلامی در یکی از پایتخت‌های کشورهای آفریقایی برگزار شود.
 
 در پایان کنفرانس وحدت اسلامی، تعدادی عبا از سوی ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، به شیوخ برجسته این کشور اعم از شیعه، سنی و تیجانه توسط نمایندگان اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران اهداء شد.
 
در این کنفرانس بیش از ۳۵ نماینده از بخش‌های رسانه‌یی، تصویری و خبرگزاری‌های گینه حضور داشته و کنفرانس ملی وحدت اسلامی را مورد پوشش خبری قرار دادند.
 
از دیگر برنامه هیئت اعزامی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دیدار با اندیشمندان فرقه تیجانیه، دیدار با مسئولان و طلاب مجمع اهل البیت علیهم السلام، بازدید از بزرگ‌ترین مسجد غرب آفریقا در کوناکری و ملاقات با رهبر جامعه تسنن گینه کوناکری و ابلاغ پیام به ایشان خواهد بود.
captcha