نخست‌وزیر مالزی پایان نسل‌‌کشی مسلمانان در میانمار را خواستار شد
کد خبر: 3550831
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

نخست‌وزیر مالزی پایان نسل‌‌کشی مسلمانان در میانمار را خواستار شد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر مالزی جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» توصیف کرد و جامعۀ جهانی را به اعمال فشار به دولت میانمار برای پایان دادن به این خشونت‌ها فراخوند.

نخست‌وزیر مالزی پایان نسل‌‌کشی مسلمانان در میانمار را خواستار شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از تارنمای شبکه خبری پرس. تی‌وی، نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، امروز یکشنبه، 14 آذر در سخنانی در میان تظاهرات‌کنندگان معترض به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در استادیومی در حومۀ کوالالامپور، همچنین سکوت آن سان سوکی، مشاور دولت میانمار در قبال این خشونت را تقبیح کرد و افزود: این اجتماع در این استادیوم در حومۀ کوالالامپور پیامی روشن به آنگ سان سوکی هست مبنی بر اینکه باید به این روال پایان بدهد.
آنگ سان سوکی، رهبر حزب لیگ ملی برای دموکراسی، که نوامبر سال گذشته میلادی پیروز انتخابات شد، وعده داده بود از مسلمانان این کشور محافظت خواهد کرد. 
نخست‌وزیر مالزی در میان هزاران مسلمان از جمله پناهجویان روهینگیایی که در این اجتماع بزرگ حضور داشتند، گفت: از سازمان ملل می‌‌خواهیم که وارد عمل شود. دنیا نمی‌تواند نظاره‌‌گر این نسل‌‌کشی باشد. 
وی افزود: دنیا نمی‌تواند بگوید این مشکل ما نیست. مصائب مسلمانان روهینگیا در جامعۀ عمدتا بودائی میانمار، خشم مسلمانان دنیا را برانگیخته است.
وی گفت: مسلمانان روهینگیا که سالیان سال است در میانمار زندگی می‌کنند از داشتن حق شهروندی محرومند و از سال 2012 با خشونت‌هایی در ایالت راخین روبرو هستند که صدها کشته به جای گذاشته و موجب آوارگی یکصد هزار نفر از خانه و کاشانه‌شان و سکونت آن‌ها در اردوگاه‌های نامناسب شده است.»
مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان مورد حمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.
دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.
در پی خشونت علیه مسلمانان روهینگیا، پناهجویان بی‌شماری از میانمار به کشورهای همسایه از جمله تایلند، مالزی و اندونزی هجوم برده‌اند. 
در سال 2012 خشونت مرگبار گروه‌های افراطی علیه مسلمانان روهینگیا به اوج رسید و در نتیجۀ این خشونت‌ها، چندین روستا به طور کامل در آتش سوخت و موجب شد تا ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های موقت ساکن شوند.
سازمان ملل اواخر خردادماه در گزارش خود اعلام کرد موارد متعدد و جاری نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.
captcha