فرار 21 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش
کد خبر: 3551701
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

فرار 21 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش

گروه بین‌الملل: سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید در هفته‌های اخیر و براثر ناآرامی‌های میانمار، حدود 21 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.

فرار 21 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، سانجوکتا ساهانی، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در منطقه جنوب شرق آسیا، روز سه‌شنبه گفت: «برآورد می‌شود که بین 9 اکتبر (18 مهر) تا 2 دسامبر (12 آذر)، 21 هزار روهینگیا وارد کاکس بازار (در بنگلادش) شده باشند.»
پاک‌سازی قومی در میانمار
در همین حال مسعود شجره، یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، معتقد است که رنج مسلمانان روهینگیا در میانمار به‌اندازه‌ای رسیده است که تقریباً همه آن را «یک پاک‌سازی قومی تمام‌عیار» عنوان می‌کنند.
شجره به پرس تی‌وی گفت: «بدون شک این یک حقیقت است که مسلمانان میانمار به‌واقع ستمدیده‌ترین گروه هستند ... و رنج آن‌ها از سوی دیگر کشورها و به‌واقع غرب، فراموش‌شده است.»
وی خاطرنشان کرد آنگ سان سوکی به «ابزاری» در روند پاک‌سازی قومیتی مسلمانان تبدیل‌شده است.
شجره همچنین از سازمان همکاری اسلامی و کشورهای غربی به خاطر سکوتشان در قبال تحولات میانمار انتقاد کرد.
وی گفت: «زمانی که بمبی در پاریس یا هر جای دیگری در اروپا یا نیم‌کره غربی منفجر می‌شود، موجی از محکومیت‌ها از سراسر جهان را می‌شنویم اما در اینجا ما شاهد کشتار نظام‌مند، تجاوز و پاک‌سازی انسان‌ها و مسلمانان هستیم ولی هیچ صدایی از سازمان همکاری اسلامی و دولت‌های غربی بیرون نمی‌آید.»
شجره افزود: «این به‌واقع سیاست غرب را زمانی که به مسلمانان می‌رسد، نشان می‌دهد و در واقع می‌بینیم که در نتیجه اسلام‌ستیزی و نفرتی که علیه مسلمانان ایجاد شده است، زندگی آن‌ها و بودنشان و حتی زندگی کودکان‌شان هیچ‌کس را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و برای هیچ‌کس مهم نیست.»
به گفته شجره، مطرح‌کردن رنج مسلمانان روهینگیا و ایستادگی برای جاری‌شدن عدالت و رفاه آن‌ها، به عهده مردم است؛ زیرا جامعه بین‌المللی، سیاست‌مداران و دولت‌ها توانایی انجام هیچ کاری را ندارند.
دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.
در پی خشونت علیه مسلمانان روهینگیا، پناه‌جویان بی‌شماری از میانمار به کشورهای همسایه از جمله تایلند، مالزی و اندونزی هجوم برده‌اند.

captcha