برادرم در راه مدرسه برایم تلاوت می‌کرد/ انتشار تصاویری جدید از استاد مروت
کد خبر: 3551742
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
به بهانه گذشت 40 روز از بازگشت پیکر استاد به وطن؛

برادرم در راه مدرسه برایم تلاوت می‌کرد/ انتشار تصاویری جدید از استاد مروت

گروه فعالیت‌های قرآنی: همزمان با چهلمین روز خاکسپاری مرحوم استاد محمدتقی مروت یادی از آن استاد فقید کرده‌ایم و برای آشنایی بیشتر با شخصیت آن مرحوم با اعضای خانواده وی نیز گفت‌‌وگویی داشته‌ایم.

استاد محمد تقی مروت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به مناسب چهلمین روز بازگشت پیکر استاد محمدتقی مروت به وطن(فوت، 21 مهرماه 95 در تورنتو و مراسم تشییع در ایران 8 آبان) بر آن شدیم تا یادی دوباره از آن استاد فقید کنیم و با بیان گوشه‌ای از زندگینامه وی خدماتش را به قرآنیان کشور و خارج از کشور یادآوری کنیم.مرحوم استاد محمد‌تقی مروت در سال 1323 در تهران به دنيا آمد و زير نظر استاد مرحوم ملامحمدباقر فانی كسب علم کرد. اهم فعاليت‌های قرآنی استاد را می‌توان، كسب رتبه اول مسابقات بين‌المللی قرآن‌ كريم كشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌كريم، از پايه‌گذاران تلاوت قرآن ‌كريم به‌صورت اصولی و صحيح در ايران، مبتكر شيوه هم‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ كريم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربيت بسياری از قاريان و داوران بين‌المللی قرآن‌ كريم نام برد.

اين استاد پيشكسوت در سال 1354 جهت كسب و ارتقاء معلومات قرآنی به كشور مصر سفر می‌كند، كه در اين كشور از محضر اساتيدی چون مصطفی اسماعيل، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خليل‌الحصری، عبدالعزيز علی الفرج، عامر السيد عثمان، احمد الرزيقی و شيخ فتحی قنديل بهره‌همند می‌شود.

استاد محمد تقی مروت معلم قرآن

اهم فعاليت‌های مرحوم استاد مروت در مصر را می‌توان حضور مستمر در محافل و مجالس قرائت قرآن‌ كريم در شهرهای مختلف كشور مصر و بهره‌مندی از تلاوت اساتيد و قاريان برجسته اسلام، اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل و جلسات متعدد مصر، تلاوت قرآن ‌كريم در مراسم ترحيم استاد شيخ مصطفی اسماعيل و استاد سيد النقشبندی(كه به اصرار و پيشنهاد استاد محمود علی‌البناء، اين‌كار صورت می‌گيرد)، نشر و ترويج فرهنگ تشيع در جامعه قراء مصری و... را نام برد.

استاد محمد تقی مروت معلم قرآن
اين استاد بين‌‌المللی قرآن ‌كريم در سال 1359 به كشور كانادا سفر می‌كند و در آن كشور با حضور در جلسات قرآن ‌‌كريم، اجرای برنامه در مناسبت‌های مختلف و جذب علاقه‌مندان به قرآن ‌كريم و مفاهيم متعالی آن، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن‌ كريم(تجويد، صوت و لحن) در مساجد و مراكز قرآنی شهر تورنتو فعاليت‌های مستمر و مثمرثمری داشته است
.

از آثار و تأليفات استاد مروت می‌‌توان به آموزش تجويد به زبان انگليسی (بيش از 500 صفحه) برای اولين بار در جهان تشيع اشاره کرد.

در ادامه در گفت‌وگویی که با دختر مرحوم استاد محمدتقی مروت داشتیم بیشتر با شخصیت این استاد قرآنی آشنا شدیم که در ادامه می‌آید.

فرزند اول و تنها دختر محمدتقی مروت هستم. او پدری ایده‌آل بود، همیشه به تمامی اعضای خانواده چه من و چه برادرانم احترام زیادی می‌گذاشت. خاطرات فراوانی از مهر پدری‌اش دارم.

پدرم شخصی امین و حضور خدا همیشه در زندگی‌اش، ملموس بود. کاری را بخاطر پول انجام نمی‌داد و به دلیل عشقی که به قرآن داشت، علاقه‌مند بود تا قرائت قرآن را به همه آموزش دهد به گونه‌ای که جلساتی در خانه‌اش مخصوص آموزش قرآن داشت، بدون اینکه مبلغی دریافت کند، چون عشق یاد دادن این هنر خدایی‌ را به سایرین داشت. زندگی پدرم تمام قرآن بود و واقعا همه چیز در زندگی او فقط قرآن بود و غیر از آن نبود.
استاد محمد تقی مروت معلم قرآن

به یاد دارم در لحظات آخر عمر پدرم، فردی در کنار تختشان مشغول به قرائت قرآن شد با وجود اینکه پدرم نمی‌توانست صحبت کند، اما ایراد قرائت او را گرفت و این نشان‌دهنده میزان علاقه او به قرائت قرآن بود.

استاد محمد تقی مروت

از قاهره و قاریان مصری، تصاویر زیادی در ذهن دارم به گونه‌ای که در یادم هست، پدرم مورد احترامشان و مدام با قاریان بزرگ مصری در تماس بود؛ چون قرائت وی مشابهت با قرائت آنان داشت.

استاد محمد تقی مروت معلم قرآن
*استاد سال 1352 در مسابقات قرآن مالزی*
پدرم در این اواخر نیز در حال نوشتن کتاب دیگری بود که ان‌شاء‌الله سعی در چاپ آن داریم. همچنین حدود 171 لوح فشرده از قرائت‌های پدر به‌جا ‌مانده است که با تنظیم و تدوین آنها در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهیم داد
.ما، فرزندان استاد قرآنی محمدتقی مروت، همیشه به پدرمان و استعدادهای خدادادی‌اش،‌ تواضع، ‌انسانیت، مهربانی‌،‌ امانتداری‌اش و البته رابطه نزدیکش با خدای متعال، افتخار می‌کردیم و خواهیم کرد. واقعه فقدان پدر، هنوز برایم دردناک است. خداوند به ما برای گذر از این مرحله، صبر عنایت بفرماید.
استاد محمد تقی مروت معلم قرآن

در ادامه نیز در گفت‌وگوی کوتاهی که با خواهر مرحوم استاد محمدتقی مروت داشتیم، وی از خاطرات دوران کودکیش یاد کرد و گفت؛‌ یاد دارم در دورانی که به مدرسه می‌رفتم برادرم محمدتقی مرا همراهی می‌کرد و در تمام مسیر خانه تا مدرسه برایم قرآن تلاوت می‌کرد و هیچ وقت زمزمه قرآن‌ خواندش از ذهنم نمی‌رود و الان بعد از گذشت سال‌ها از آن زمان صدایش در گوشم زمزمه می‌شود.

استادان محمد تقی مروت مولایی خدام حسینی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۱۷:۲۵
0
1
خیلی عالی بود
captcha