توضیحات وزیر علوم درباره وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و قانع‎شدن مشروط سؤال‎کنندگان
کد خبر: 3551896
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
در صحن علنی مجلس انجام گرفت؛

توضیحات وزیر علوم درباره وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و قانع‎شدن مشروط سؤال‎کنندگان

گروه سیاسی: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که برای پاسخ به سؤال ملی نمایندگان به صحن علنی مجلس رفته بود، با توضیحاتی که در رابطه با اردوهای مختلط، اختلالات فرهنگی عمیق در دانشگاه‌ها و دیگر مباحث فرهنگی، اعتقادی و مذهبی در دانشگاه‌ها ارائه کرد، طراحان سؤال را به صورت مشروط قانع کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره سؤال ملی حجت‌الاسلام والمسلمین نصر الله پژمان‎فر و محمدمهدی زاهدی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز، چهارشنبه، 17 آذرماه، در دستور مجلس شورای اسلامی قرار گرفت

برگزاری برنامه‎های خلاف شرع نظیر اردوهای مختلط و جشن‌های خلاف موازین اسلامی و چاپ نشریات موهن و متضاد با آرمان‌ها و باورهای انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها محورهای سؤال مطرح شده بودند که در تاریخ 27 مهرماه سال جاری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر به نمایندگی از سؤال‌کنندگان در رابطه با وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها سخنانی مطرح کرده و اظهار می‌کند: شاهد اتفاقات ناگواری در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم و گروهک‌ها و مجامعی که در تضاد با مبانی، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند اقدام به انتشار روزنامه می‌کنند و جمعیت‌هایی وابسته به گروه‌های چپ در حال ترویج و نشر اعتقادات خود هستند.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی نیز می‌افزاید: وضعیت اسفناکی در اردوهای دانشجویی وجود دارد که علی‌رغم هشدارهای رهبر معظم انقلاب هیچ اقدامی در رابطه با این موضوع صورت نگرفته است.

اختلالات عمیق فرهنگی در دانشگاه‌ها نظیر برگزاری جشن‌هایی بدون رعایت مسائل شرعی و مراسم‌هایی در تضاد با ارزش‌های اسلامی موضوع دیگری بود که در سؤال نمایندگان از وزیر علوم مطرح شد.

در این جلسه وزیر علوم در پاسخ به سؤالات مطروحه، بیان می‌کند: سی مورد اردوهای مختلط دانشجویی گزارش شده گه 24 مورد آن گارگاه آموزشی یا کلاسی خارج از دانشگاه و با هماهنگی دانشگاه بوده است؛ سه مورد نیز توسط بسیج دانشجویی برگزار شده و سه مورد نیز از طرف دانشجویان و بدون هیچ‌گونه هماهنگی صورت گرفته است.

وی در مورد اختلالات فرهنگی در دانشگاه‌ها نیز تأکید کرده که معاونت‌های فرهنگی ـ دانشجویی در این راستا اقدامات ایجابی را در دستور کار قرار داده‌اند.

پس از توضیحات وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات، نمایندگان از توضیح وزیر قانع نشده و این سواال در قلمرو سؤال ملی تشخیص داده شده و به صحن ارجاع داده شد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ابتدا نصرالله پژمانفر، منتخب مردم مشهد توضیحاتی در رابطه با سؤالات مطرح شده ارائه کرد و گفت: نگاه‌های سیاسی و جناحی و همچنین کوتاهی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌های مسئولان فرهنگی وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید و داشنجویان را سخت نگران کرده است؛ احزاب و شخصیت‌های سیاسی بر رویکرد‌های فرهنگی دانشگاه‌ها سایه انداخته و هر کدام به دنبال شاخه دانشجویی هستند.

وی همچنین اظهار کرد: نشریه دانشجویی باران در چند دانشگاه با هدف‌گذاری ترویج اندیشه‌های بنیاد باران مجوز گرفته‌ است؛ این نشریه همزمان با روز جهانی لغو اعدام، احکام قصاص را زیر سؤال می‌برند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: از خبرهایی که به دست آوردیم دستگاه‌های نظارتی شما در دانشگاه‌ها نسبت به این موضوع بسیار بسیار کوتاهی و اغماض داشتند و براساس برخی آمارهای موجود نشریاتی که هنجارشکنی کردند و از چارچوب نظام عبور کردند 307 نشریه هستند که با رویکرد ترویج هویت ایران باستانی از مرزهای گفتمان کشور عبور و چالش‌های زیادی را ایجاد کردند.

پژمانفر با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط گفت: متأسفانه اردوهایی که امروز انجام می‌شود و اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها در حال صورت گرفتن است از چارچوب نظام عبور کرده و هنجارشکنی شده است؛ آقای وزیر توصیه و بخشنامه کرده که اردوهای مختلط از طریق دانشگاه‌ها برگزار نشود اما امروز اردوهای مختلط با جمع دختران و پسران دانشگاهی بیرون از دانشگاه در قالب تشکل‌های دانشجویی برنامه‌ریزی می‌شود اما در بردهای دانشجویی نصب و در این رابطه داخل دانشگاه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های گروهک‌های مخالف با نظام اظهار کرد: چرا جریان‌های سوسیالیستی، کمونیستی، جریان‌های ضد انقلاب، مجاهدین خلق و نفاق در دانشگاه‌ها فعال هستند؛ امروز چرا باید جریان قومیت‌گرایی در دانشگاه جریان داشته باشد؟

منتخب مردم مشهد در مجلس اظهار کرد: سؤال من این است آیا دانشگاه‌‌ها به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی رشد داشته است؛ چرا در دانشگاه‌های ما رشد خودکشی و بی‌بند و باری شایع شده است؛ چرا مسئولان حراست‌های ما نمی‌توانند حتی جلوی برخی از این لباس‌های ناهنجاری که دور از شأن یک انسان است را بگیرند.

در ادامه محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار کرد: در مورد اردوهای دانشجویی وزارت علوم به کرات در این باره کتبی و شفاهی اظهار نظر کرده که برگزاری این نوع اردوها با سیاست‌های وزارتخانه همخوانی ندارد؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مفصل به بحث اردوهای دانشجویی مختلط پرداخته شده است و آنجا نیز اعلام کرده‌ایم که این اردوها با دروازه‌های فرهنگی این وزارتخانه سازگار نبوده و مورد پشتیبانی ما قرار ندارند.

وی افزود: برخی از اردوهای انجام شده از سوی دانشگاه‌هایی انجام شده که مورد نظارت وزارت علوم نیستند و برخی نیز اساساً امور علمی در آنها انجام شده است؛ طبق دستورالعمل آیین‌نامه‌ها برگزاری این تعداد از اردوهای دانشجویی مختلط براساس قانون بوده و برگزاری آنها بلامانع است و از آنجا که منظر متعالی ما توسعه علمی است در بسیاری از رشته‌ها حضور در میدان و کار میدانی کردن تکمیل موارد درسی و آموزشی است.

فرهادی ادامه داد: برخی اردوها نیز مذهبی بودند از جمله اعزام 13 هزار دانشجو در سال 94 به مشهد مقدس که برای اولین بار صورت گرفت و امسال نیز برای اعزام 50 هزار دانشجو برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین 16 جشنواره ملی رضوی و ده‌ها کنگره شهدا در 31 استان برگزار شده و برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها درحال برگزاری است و صدها کرسی آزاداندیشی نیز برپا شده که همه آنها مطابق با ضوابط و مقررات انجام می‌گیرد.

وزیر علوم در مورد برگزاری جشن‌ها بدون رعایت موازین شرعی در دانشگاه‌ها گفت: اصل برگزاری جشن مطرح نبوده، بلکه حواشی و پیامدهای احتمالی آن که بعضاً غیرقابل پیش‌بینی است مدنظر بوده که یکی از این جشن‌ها مربوط به جشن فارغ‌التحصیلی است که حدود 4 یا 5 ساعت طول کشیده است که با قرائت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد اما در پایان این مراسم اتفاقاتی افتاد که با آنها برخورد کردیم.

فرهادی در مورد نشریات دانشجویی نیز اظهار کرد: حدود 4 هزار و 300 نشریه دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر می‌شود که از سوی هیئت نظارت بر نشریات مجوز گرفته‌اند، با این حال با هرنوع تخلفی برخورد جدی می‌شود؛ در نشریات دانشجویی طی سال جاری 13 دانشگاه تخلف کردند که طبق بررسی‌ها 8 مورد اهانت به افراد و نهادها، 34 مورد عدم رعایت ضوابط انتشار، 3 مورد مسائل اقتصادی، 2 مورد مسائل قومی و 3 مورد نیز مربوط به سایر مسائل بوده است.

سپس نوبت به نماینده طراحان سؤال از وزیر علوم بود که بار دیگر توضیحاتی خود را ارائه کند. نصرالله پژمانفر در توضیحات خود به این مسئله تأکید کرد که سؤالات مطرح شده نسبت به عملکرد شخص وزیر نبوده و سؤالات در مورد تشکیلات وزارت علوم است؛ نسبت به عملکرد وزارت علوم در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اشکال وجود دارد و این اشکلات همچنان پابرجاست.

وی افزود: سؤالات ما به معنای عدم اعتماد به شخص وزیر نیست بلکه به معنای عدم باور معاونان و دستگاه‌های مختلف وزارتخانه نسبت به اشکالات مطرح شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر وزیر علوم قول بدهند که این مشکلات را مورد توجه قرار دهند و برای رفع آنها تلاش کنند از توضیحات وزیر قانع می‌شود و دیگر نیازی به رأی‌گیری نیست.

علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در توضیحاتی گفت: البته آقای وزیر فرصت صحبت مجدد ندارند اما اعلام کردند که این نقایص را برطرف خواهند کرد.

مطهری افزود: وزیر علوم آنچه در حوزه مسائل فرهنگی است را قبول دارند اما نمی‌توانند در مورد تغییر معاونان قولی بدهند.

پس از توضیحات رئیس جلسه، پژمانفر اعلام کرده که از توضیحات وزیر علوم قانع شده و ابراز امیدواری کرد که در طول ماه‌های آینده وزیر علوم به قول‌هایی که دادند عمل کنند.

captcha