برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور
کد خبر: 3552183
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴

برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور

گروه دانشگاه: نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به ارائه گزارش حمید صابرفرزام از فعالیت‌های سازمان و بررسی گزینه‌های پیش رو به عنوان محل برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور اعضای شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی در سالن اجتماعات  دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، محمود صلاحی، استاد عباس سلیمی، حسن بیادی و حمید صابرفرزام، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در این جلسه حضور داشتند.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
در ابتدای جلسه، حمید صابرفرزام به ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های سازمان طی سال‌های اخیر، در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت. ارتقای جایگاه خبرگزاری بر اساس شاخص‌های کیفی، راه‌اندازی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، مرکز رشد و مرکز آموزش‌های قرآنی در بعد درون‌سازمانی، برگزاری همایش‌هایی در قالب طرح هفت شهر شایستگی در بعد ملی و برگزاری پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان، همایش وحدت اسلامی و مشارکت در نمایشگاه‌هایی در مسکو و پاریس در سطح بین‌الملل، بخشی از مواردی بود که رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در گزارش خود به آن اشاره کرد.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
ضرورت اطلاع‌رسانی درباره اقدامات شایسته سازمان فعالیت‌های قرآنی
بر اساس این گزارش، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در ادامه این جلسه، در جریان بودن جامعه قرآنی از فعالیت‌های انجام شده در سازمان را امری ضروری دانست و گفت: فکر می‌کنم جامعه قرآنی از انجام این فعالیت‌های شاخص خبر ندارند؛ لذا این را به عنوان دستاورد این جلسه در خبرگزاری منعکس کنید تا همه در جریان باشند که چه خدماتی ارائه شده است.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
مسیر روبه رشد فعالیت‌های قرآنی
همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه قرآنی کشور استفاده از ظرفیت‌های قرآنی و مرکز رشد را نقطه عطف سازمان دانست و خاطرنشان کرد: مسیر رو به رشدی را طی این 33 سال فعالیت‌های قرآنی از سال 62، به خصوص در چندسال اخیر، شاهد بودیم. نحوه پیگیری و اصرارهای رئیس سازمان برای ما ارزشمند بود. حمایت از مرکز رشد یکی از نقاط عطف سازمان است. این پنج مرکز یک انقلاب در جهاد دانشگاهی و سازمان فعالیت‌های قرآنی است. یک سازمان به پنج مرکز فعال تبدیل شده است.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
استقرار اولین مرکز رشد فناوری‌های هنر قرآنی
بر اساس این گزارش، در ادامه سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به بیان نکاتی درباره مراکز رشد پرداخت و گفت: اولین پارک فناوری‌های نرم در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مستقر شده است. همچنین مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی نیز در سازمان تاسیس شده است و اخیرا هم شورای نظارت و گسترش تجاری‌سازی و اشتغال، مجوز یک مرکز رشد دیگر تحت عنوان صنایع فرهنگی را به زنجان داد که آن هم مجموعه‌ای است که در زمینه تولید فیلم و انیمیشن مشغول فعالیت است. یک نشان (برند) در حوزه کارآفرینی به نام «طلوع برکت»؛ برای سازمان فعالیت‌های قرآنی به ثبت رسیده است که هدف آن پیدا کردن مدل‌های کسب‌وکار در سازمان تجاری‌سازی است. 10 همایش «طلوع برکت» برگزار شده که برای ایده‌های کسب‌وکاری که دانشجویان پیشنهاد می‌کنند، سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
80درصد منابع مالی سازمان از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه به دست می‌آید
دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در پایان سخنان اعضای شورا گفت: موفقیت‌ها و تلاش‌های دوستان در سازمان فعالیت‌های قرآنی، چشمگیر است. بخشی از این را مرهون حمایت‌های گذشته و جمع حاضر است. سازمان بحمدالله برنامه و ایده دارد. 20 درصد بودجه سازمان، از بودجه عمومی کشور تامین و مابقی از فعالیت‌های خود سازمان حاصل می‌شود، این درحالی‌ است که بخش عمده آن از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه است که به شدت در آن حوزه مشکل داریم. پیشرفته‌ترین فناوری را تولید می‌کنیم، اما در مصرف و بازار برنامه‌ریزی نداریم. چین 17 درصد جایزه صادراتی به فعالان می‌دهد، تا صادرات رونق بگیرد. ارتش این کشور در خدمت حمل‌ونقل کالاهای کشورش به نقاط مختلف جهان است.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
شش نامزد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان امسال
بر اساس این گزارش، پس از سخنان طیبی، صابرفرزام با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، اظهار کرد: آخرین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با یاری آقای صلاحی در تهران برگزار شد و  برای ششمین دوره، شش نامزد داشتیم: استانداری خوزستان، سیستان، خراسان رضوی، شهرداری اصفهان و همچنین شهرهای مسکو و عمان. که در نهایت با استقبال استانداری خراسان رضوی ،مشهد به عنوان میزبان انتخاب شد لاکن  تا کنون با وجود فرصت  اندک تا زمان مسابقات هیچ اقدام عملی حمایتی از مسئولان استانی ندیدیم که لازم است هر چه سریعتر در این باره تصمیم گیری شود. در زمینه مسابقات، دبیرخانه سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، فعالیت خوبی را داشته است و جا دارد از آنها تشکر کنیم. نمایندگان 71 کشور برای شرکت در مسابقات معرفی شدند. کار خوبی هم که انجام شده، این است که در هر رشته‌ای اجازه معرفی تنها یک نماینده را ندادیم، در هر زمینه‌ای سه نماینده معرفی کردند و در آزمونی، بهترین آن‌ها انتخاب شدند. ویزاها هماهنگ شده، اساتید داوری که برای مسابقات قرار است حضور یابند و اساتید تراز اول قرآنی برای پژوهش‌ها دعوت شدند.
فعالیت مناسب دبیرخانه
محمود صلاحی در ادامه با طرح این موضوع که قرآن باید فصل مشترک همه سازمان‌ها و مسئولان باشد، گفت: باید کاری کنیم که سازمان‌ها و مسئولان برای قرآن سر یک میز بنشینند. در بحث قرآن اختلافات سیاسی معنایی ندارد.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
ثمرات حضور جمعی در مذاکرات
سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی حضور جمعی را موثرتر دانست و یادآور شد: اتفاق خوبی که افتاد، جمعی با حضور آقایان دکتر طیبی، محمدی، صلاحی و بیادی به مشهد رفتند. حضور جمعی حامیان مسابقات در جلسات موثرتر از حضور فردی رئیس سازمان است. توافقات اولیه انجام شده است. دوستان باید همت کنند وقت بگذارند و از حیثیت و آبروی اجتماعی سازمان حمایت کنند.
گزینه مناسب برای برگزاری مسابقات
در پایان این جلسه، حسن بیادی، ضمن بیان سخنانی درباره میزبانی مسابقات قرآن دانشجویان، اصفهان را گزینه‌ای مناسب‌تر برای برگزاری مسابقات دانست و گفت: شهر مشهد را اکثر جهان اسلام دیده‌اند، اما اصفهان را ندیده‌اند و اصفهان برای توریست خارجی دیدنی‌تر است. همچنین باید بحث مسابقات را از این به بعد در بودجه سازمان لحاظ کنیم.
برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
در پایان این جلسه که در روز ۱۷ آذرماه برگزار شد، مقرر شد، جلسات شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور، با اعضای 8 نفره، هر دوماه یک‌بار برگزار شود.
captcha