گنبد حرم امام علی(ع) 17 ربیع الاول رونمایی می‌شود
کد خبر: 3552281
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲

گنبد حرم امام علی(ع) 17 ربیع الاول رونمایی می‌شود

گروه جامعه: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اعلام کرد: 17 ربیع الاول گنبد بازسازی شده حرم حضرت علی(ع) رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) همه زائرانی که در سال جاری به ویژه ایام اربعین به نجف اشرف مشرف شده بودند با حرم بدون گنبد حرم حضرت علی(ع) مواجه شدند و این سؤال برای آنها پیش آمد که بازسازی گنبد حرم حضرت در چه شرایطی و چگونه در حال انجام است. پاسخ این سؤال را از حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات جویا شدیم.

وی با اعلام این خبر که مرمت گنبد حرم حضرت علی(ع) تا 17 ربیع الاول به پایان می رسد و در این روز طی مراسمی رسمی از آن رونمایی خواهدشد، گفت: علم پرچم گنبد حضرت علی(ع) که کف دست خورشیدی شکل است نصب شده است که مرتفع ترین نقطه گنبد است و اکنون در حال نصب خشت های طلای مرمت شده گنبد هستیم.

خواست ایت الله سیستانی برای بازسازی گنبد حرم با خشت های قدیمی

پلارک با اشاره به اینکه بر اساس فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی و سایر مراجع تقلید آثار اعتاب مقدسه باید تعمیر شوند و تا جای ممکن از تعویض آنها باید ممانعت شود، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مسئولان عراقی با تولیت آستان امام علی(ع) قرار بود خشت های طلای گنبد تعویض شود که بر این اساس تمامی خشت ها را بدون دقت و ظرافت از گنبد جدا کردند؛ زمانی که آیت الله العظمی سیستانی از این مطلب مطلع شدند اعتراض شدیدی کرده و با این افراد برخورد کردند و از ما خواستند که این گنبد را با خشت های قدیمی بازسازی کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: به دلیل بی دقتی در جدا کردن خشت‌های قدیمی بسیاری از این خشت ها آسیب دیده بود که موجب شد گروه های صافکار به عراق اعزام و نسبت به تعمیر خشت ها اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: هر خشت طلای گنبد یک شماره ویژه و یک محل خاص به خود دارد و باید در محل خاص خود نصب شود. ما طی یک سال و دو ماه تمامی 19 هزار و 800 خشت طلای گنبد حرم حضرت علی(ع) را تعمیر و بازسازی کردیم و تا روز 17 ربیع الاول کار نصب این خشت ها به پایان خواهد رسید.

پلارک با اشاره به اینکه متبرع بازسازی گنبد حرم حضرت علی(ع) مردم خوزستان هستند، گفت: گلدسته های حرم هم باید مرمت شود که پس از پایان کار گنبد به سراغ گلدسته ها خواهیم رفت.

وی همچنین اعلام کرد: زیباترین فرش های دستباف جهان را مردم کرمان در 10 کارگاه بافت فرش با 600 بافنده برای صحن حضرت زهرا(س) در حال بافت هستند. با این کار هنر صنایع دستی کرمان هم فعال شده است. اکنون یک سال است که در این کارگاه ها فرش هایی متناسب و هماهنگ با آیینه کاری سقف و لوسترهای حرم در حال بافت است و کار بافت تمامی فرش ها تا دو سال دیگر هم ادامه خواهد داشت.

captcha