مرحوم استاد زکی راضی را بیشتر بشناسید + عکس
کد خبر: 3552378
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

مرحوم استاد زکی راضی را بیشتر بشناسید + عکس

گروه بین‌الملل: مرحوم استاد عبدالواحد زکی راضی، متولد اول جولای 1936 میلادی(1315 شمسی)؛ در روستای شبرامنت، واقع در استان الجیزه مصر متولد شد.


مرحوم شیخ زکی راضی را بیشتر بشناسید
مرحوم استاد عبدالواحد زکی راضی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از کانال تلگرامی اکبرالقراء، عبدالواحد از سنین کودکی و به تشویق پدر و مادرش در مکتبخانه روستا شروع به حفظ قرآن کرده و در 9 سالگی حافظ کل قرآن شد، این طور که استاد در خاطراتش گفته، بعد از این که حفظ را به پایان رساند، خانواده‌اش جشن بزرگی برگزار کردند و بین اهالی روستا و مناطق اطراف شربت و شیرینی پخش کردند.
 وی در ادامه زیرنظر شیوخ محلی مانند شیخ ﺳﻴﺪ ﻣﺼﻄﻔﻰ ﻟﻴﻤﻮﻥ ﻭ شیخ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﻴﺪ غالی، علوم قرآن و قرائات را فرا گرفت و خیلی زود به عنوان قاری معروفی در سطح استان الجیزه شناخته شد.
سال 1975 به‌عنوان قاری رسمی صداوسیمای مصر پذیرفته شد، و بعد از آن در مجالس رسمی و پخش زنده مانند تلاوت فجر و نمازجمعه و... تلاوت می‌کرد.
ماجرای پیوستن ایشان به رادیو بسیار جالب و خواندنی است. وی در این باره گفته است:
در سال 1974 میلادی بود که در جشنی بزرگ که در خیابان سعد جیزه برگزار شد، حضور یافتم. در این مراسم برخی مسئولان مصری همچون استاندار و نیز رئیس رادیو مصر، استاد محمود حسن اسماعیل نیز حضور داشتند و صوت تلاوت مرا شنیدند. رئیس رادیو از استاد شیخ راغب غلوش که در کنار او نشسته بود، درباره من پرسید و مرحوم استاد غلوش گفت: او شیخ عبدالواحد زکی راضی از منطقه شبرامنت استان جیزه است. سپس رئیس رادیو مصر گفت: او صوت زیبایی دارد چرا تا به الان به رایو معرفی نشده است. بعد از آن مرا صدا کردند و گفتند شما صوت نیکوئی دارید. چرا خودتان را به رادیو معرفی نکرده‌اید؟ من هم گفتم «من در سطح رادیو نیستم». وی در پاسخ گفت: تلاوت شما و قرائتی که از قرآن کریم داشتید همانند قاریان برجسته بود. شما باید به رادیو بیایید. سپس ورق و قلمی گرفت و درخواست‌نامه حضور در رادیو را شخصا نوشت. من هم در موعد مقرر به رادیو رفتم. هنگام ورود اعتماد به نفس عجیبی داشتم  با اطمینان و دقت شروع به تلاوت کردم و به تمام سؤالاتی که از من شد، پاسخ دادم ﻭ به لطف پروردگار در همان جلسه اول جواز قرائت در رایو را گرفتم و قاری رادیو مصر شدم(1975). 
استاد عبدالواحد زکی راضی، جهت تلاوت قرآن به بیش از 30 کشور آفریقایی و آسیایی و آمریکایی و... سفر کرد. البته چون سفری به ایران نداشتند، در کشور ما شناخته شده نیستند. از جمله در دهه هشتاد میلادی با مرحوم غلوش به کشور امارات رفته و یک دوره کامل ترتیل قرآن در این کشور قرائت کردند، که اولین مصحف مرتلی بود که هم‌زمان به‌صورت صوتی و تصویری و برای رادیو و تلویزیون ضبط میشد.
وی از سال 1987 به عنوان قاری رسمی مسجد صلاح‌الدین قاهره انتخاب شد، که تا آخر عمر در همین مسجد تلاوت می‌کرد.
 استاد زکی راضی در ساعات اولیه صبح جمعه، 19 آذرماه 1395 دار فانی را وداع گفت.
 به‌ گفته یکی از نزدیکان شیخ، ایشان بیش از همه به شنیدن تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل علاقه داشتند.
در این لینک می‌‌توانید فیلمی از تلاوت استاد مرحوم عبدالواحد زکی راضی را که رمضان گذشته در مسجد الازهر مصر داشت، مشاهده کنید.
مرحوم شیخ زکی راضی را بیشتر بشناسید
عکسی از دوران جوانی استاد عبدالواحد راضی /سال 1968
captcha