ادامه اعتراضات جهانی علیه سرکوب اقلیت مسلمان میانمار
کد خبر: 3552417
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

ادامه اعتراضات جهانی علیه سرکوب اقلیت مسلمان میانمار

گروه بین‌الملل: مجمع جهانی علمای مسلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اینکه دیروز، 19 آذر، را «جمعه خشم» نامیدند، از مسلمانان جهان خواستند تا همبستگی خود را با اقلیت مسلمان روهینگیا نشان دهند.

ادامه اعتراضات جهانی علیه سرکوب اقلیت مسلمان میانمار

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی، مجمع جهانی علمای مسلمان در این بیانیه سکوت جهان اسلام و جامعه بین‌الملل در قبال نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را مورد انتقاد قرار دادند.

در این بیانیه از دولت‌های کشورهای عربی و اسلامی خواسته شد، مواضع دیپلماتیک سخت‌تری علیه میانمار اتخاذ کنند و از سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی، عربی و اسلامی نیز خواسته شد که به سرعت برای کمک‌رسانی به مسلمانان روهینگیا اقدام کنند.
تظاهرات پاکستانی‌ها علیه سرکوب مسلمانان روهینگیا

مردم پاکستان دیروز، 19 آذر در اعتراض به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در کراچی، بزرگترین شهر پاکستان، تظاهرات و سرکوب اسفناک این اقلیت را محکوم کردند.
معترضان با در دست‌ داشتن نوشته‌هایی، توجه به اقلیت مسلمان روهینگیا و توقف خشونت‌ علیه آن‌ها را خواستار شده و شعارهایی علیه دولت میانمار سر دادند.
نمایندگان سازمان ملل خواستار کمک‌رسانی به مسلمانان میانمار شدند

تعدادی از کشورهای غربی نیز روز جمعه خواستار همکاری مقامات میانمار برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین شدند.
این کشورها با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه مسئولان ایالت راخین تحویل کمک‌ها را لغو می‌کنند یا به تعویق می‌اندازند، تاکید کردند: ما از مقامات میانمار می‌خواهیم موانع را بردارند تا کمک‌ها به ده‌ها هزار انسان به ویژه کودکانی که به آن نیاز دارند، برسند.
سرگذشت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار
در سال 1982، دولت میانمار با تصویب قانونی، مسلمانان روهینگیا را با وجود نسل‌ها سکونت در میانمار، مهاجران غیرقانونی بنگلادش خواند و آنان را از حق تابعیت میانمار محروم کرد. از آن زمان خشونت‌ها علیه این اقلیت مسلمان که بیش از 1 میلیون نفر جمعیت داشتند و عمدتاً در ایالت راخین ساکن هستند، آغاز شد.
سال 2012 ایالت راخین صحنه خشونت‌های شدید افراط‌گرایان بودایی علیه مسلمانان روهینگیا شد که در جریان آن صدها نفر کشته و شمار زیادی خانه‌های خود را ترک کرده و در اردوگاه‌های آوارگان در شرایط بدی مستقر شدند و عده‌ای نیز به کشورهایی مانند بنگلادش، تایلند، مالزی و اندونزی پناه بردند و سرنوشت نامعلومی را برای خود رقم زدند.
حدود دو ماه پیش نیز دور جدید خشونت‌ها علیه این اقلیت مسلمان آغاز شده و دولت میانمار با نسبت دادن کشته شدن 9 افسر پلیس به مسلمانان روهینگیا در میانمار بار دیگر آنان را هدف تجاوز، قتل، تخریب خانه‌ها و آوارگی کرده است.

بنا براعلام سازمان ملل، روهینگیا از جمله اقلیت‌هایی است که قربانی بیشترین آزار و اذیت و خشونت در جهان بوده است
.
captcha