تفاخر و رقابت؛ آفت آیین‌های مذهبی
کد خبر: 3552486
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
حجت‌الاسلام نصوری عنوان کرد:

تفاخر و رقابت؛ آفت آیین‌های مذهبی

کانون خبرنگاران نبأ: معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در کارگاه آموزشی مسئولین هیئت‌های مذهبی شهرستان کاشان گفت: توجه به قرآن و اهل بیت(ع) در هیئات مذهبی همخوانی ندارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در کارگاه آموزشی مسئولین هیئت‌های مذهبی شهرستان کاشان گفت: توجه به قرآن و اهل بیت(ع) در هیئات مذهبی همخوانی ندارد، فرهنگ دینی ما متشکل از دو بخش اصلی آموزه‌های قرآن و سیره معصومین(ع) است که هر دو مکمل یکدیگر و مؤید هم هستند.
نصوری یادآور شد: این دو بخش، میراث پیامبر(ص) برای جامعه دینی پس از خود است و حتی فرهنگ و نهضت عاشورا آمیخته و ممزوج به انس با قرآن و معارف آن است لذا باید در هیئت‌ها، تلاوت و تفسیر قرآن و فرهنگ قرآنی توسعه یابد.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به ظرفیت فراگیر هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: هیئت مذهبی ظرفیت کاملی برای نشر مفاهیم بلند اسلام است و ضروری است ابعاد این ظرفیت شناخته و از آن در جهت رشد معارف و تعالیم دینی بهره‌برداری شود.
نصوری با اشاره به برخی انحرافات و آسیب‌های موجود در برنامه‌های مذهبی کشور گفت: امروز تلاش‌های زیادی برای هجمه وارد کردن به اعتقادات مذهبی شیعه با هدف تغییر جهت و انحراف در این حرکت بی‌نظیر انجام می‌شود تا بنیه اعتقادات جامعه سست شود.

مداح و سخنران، دانش و انگیزه معنوی مخاطب را ارتقا دهد
این کارشناس دینی، مدیریت هیئت را مهم دانست و خواستار ارتقای آگاهی مسئولین هیئت‌های مذهبی شد و بیان کرد: مسئول هیئت باید خود یک آسیب‌شناس و آگاه به شرایط و موقعیت زمانه باشد و بداند سخنران و مداحی که دعوت شده و جمعیت هیئت را در اختیار گرفته به چه میزان زمینه نزدیکی مخاطبان را به معارف دینی و سیره اهل بیت(ع) فراهم می‌کند و فهم و دانش و انگیزه‌های معنوی مخاطب را ارتقا می‌دهد.
حجت‌الاسلام نصوری ضمن اشاره به پروژه نفوذ در هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: برخی سخنرانان و مداحان با ظاهری مناسب در صدد به انحراف کشیدن افکار نسل جوان هستند و این انحراف نیز گاها در یک بازه زمانی طولانی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و مخاطب را با نظرات و سخنان غلط خود همراه می‌کند.
این مبلغ حوزه علمیه قم، مرور فرمایشات رهبری در خصوص مدیریت هیئت و آسیب‌های موجود در آن را نقشه راه خوبی برای مسئولان هیئت‌های مذهبی دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری در چندین نوبت صریحا مسئله نفوذ و ظهور فرقه شیعه انگلیسی در فضای دینی جامعه را مطرح کرده‌اند و به تبیین ابعاد تفکر غلطی پرداختند که با نام امام حسین(ع) می‌خواهد حقیقت قیام و نهضت عاشورا ریشه کن کند.
نصوری افزود: این تفکر غلط می‌خواهد روحیه انقلابی، شهادت طلبی، حماسه، ایثار و فرهنگ عزت‌طلبی را در نسل جوان از بین ببرند و اختلافات فرقه‌ای و سبک‌های عزاداری موهن و غلط را جایگزین آن کند و چنین القا می‌کند که افراط در عزاداری ایراد ندارد.

تفاخر و رقابت، آفت آیین‌های مذهبی
این کارشناس مذهبی، خواستار پرهیز از خرافات و بدعت در برنامه‌های مذهبی شد و گفت: باید به طور جدی از بدعت‌ها و خرافات به نام نوآوری پرهیز شود زیرا دین نباید مطابق با سلایق و خواسته‌های ما تنظیم شود بلکه این ما هستیم که باید مطابق با آموزه‌های آن افکار، رفتار و تربیت فردی و اجتماعی‌مان را تنظیم کنیم.
حجت‌الاسلام نصوری در بخش دیگری از سخنان خود تفاخر و رقابت هیئت‌های را آفت آیین‌های مذهبی دانست و متذکر شد: شکل گیری پدیده رقابت و تفاخر در هیئت‌های مذهبی سبب می‌شود عزاداری از حقیقت اصلی آن که اخلاص است دور شده و ما را دچار نفسانیت کند و این زنگ خطر بزرگی برای همه مدیران هیئت‌های مذهبی است.
وی افزود: البته رقابت هیئت‌های مذهبی در ارتقاء معنوی و فرهنگی مخاطبان و ترویج خوبی‌ها قابل تحسین است اما این رقابت نباید جلب نظر مخاطبان را هدف اصلی قرار دهد، زیرا هدف رضای خداوند و خاندان اهل بیت(ع) است.

مدیریت جمعی در هیئت‌های مذهبی
این استاد حوزه، مدیریت هیئت‌های مذهبی مطلوب را مدیریت جمعی دانست و ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که بعضی اشخاص در هیئت‌ها دارند این است که متکی به تجربه خود هستند و تنها بر اساس نظر شخصی و فردمحور خود هیئت را مدیریت می‌کنند در حالی که مدیریت هیئت باید فضایی برای مشارکت دیگران فراهم کند.
حجت‌الاسلام نصوری افزود: قطعا انجام برنامه‌ها با تشریک مساعی دیگران و جلب همکاری و همراهی سایر علاقه‌مندان و دلسوزان به‌ویژه نخبگان، جوانان و فرهنگیان می‌تواند خروجی بهتری برای هیئت فراهم کرده و کارکردهای آن را افزایش دهد.
یادآور می شود؛ نخستین مجموعه کارگاه‌های آموزشی مسئولین هیئت‌های مذهبی با موضوع آسیب‌ها و بایدها و نبایدهای جلسات مذهبی با حضور مسئولین 600 هیئت مذهبی شهرستان کاشان برگزار شد.
captcha