برگزاری دومین جشنواره پیامبراکرم(ص) با عنوان«مشق صلوات»/ راه‌اندازی بنیاد پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 3552606
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

برگزاری دومین جشنواره پیامبراکرم(ص) با عنوان«مشق صلوات»/ راه‌اندازی بنیاد پیامبر اکرم(ص)

گروه هنر: دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با عنوان «مشق صلوات» در قالب هنر خوشنویسی و در 4 گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ و همچنین ترکیب «خط نقاشی» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با عنوان «مشق صلوات» پیش از ظهر امروز شنبه 20 آذر با حضور مجید مجیدی، رئیس این جشنواره، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و سیدمجتبی موسوی، دبیر دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) در سالن کنفرانس نگارخانه برگ برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمجتبی موسوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: نخستین دوره این جشنواره سال 92 به پیشنهاد مجید مجیدی، فیلمساز مطرح سینمای ایران برگزار شد و همانطور که می‌دانید آن زمان عنوان و موضوع این جشنواره نام‌نوشته «محمد رسول‌الله» بود که  قرار شد برای عنوان‌بندی فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» به کار رود.

وی ادامه داد: در آن دوره علاوه بر به‌کار رفتن اثر برگزیده به عنوان لوگوی این فیلم فاخر، از سایر آثار برگزیده که مورد داوری قرار گرفته بودند طی مراسمی تقدیر به عمل آمد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این دوره از جشنواره با رویکرد هنر خوشنویسی و در 4 گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ و البته یک گرایش ترکیبی «خط نقاشی» برگزار خواهد شد که عنوان کلی آن را دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) «مشق صلوات» تعیین کرده‌ایم و پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است که اشخاص و هنرمندان طراز اول در حوزه خوشنویسی این آثار را داوری کنند چرا که به دلیل اشرافی که در این حوزه دارند و در جریان آثار تولیدی هستند لذا کمتر با آثار سطح پایین و حتی کپی مواجه خواهیم شد و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا داوری‌ها از روی نسخه اصلی آثار صورت گیرد.

خلاقیت و ایده‌پردازی هنرمندان اولویت ارزیابی جشنواره

وی ادامه داد: خلاقیت و ایده‌پردازی هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره برای ما در اولویت ارزیابی قرار دارد و طبیعتاً هنرمندان درجه اول می‌توانند آثاری در سطح کیفی مطلوبی برای حضور در این جشنواره در چهار گرایش مورد اشاره ارائه کنند.

دبیر این دوره از جشنواره پیامبر(ص) تصریح کرد: ما در هر گرایش مورد اشاره سه برگزیده خواهیم داشت  و به این سه اثر برگزیده در هر گرایش دیپلم افتخار و به ترتیب 5، 4 و 3 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد و علاوه بر این در دو گرایش خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق، 10 هنرمند شایسته‌تقدیر معرفی خواهند شد و در دو گرایش ثلث و نسخ و همچنین خط نقاشی نیز 3 هنرمند شایسته‌تقدیر خواهیم داشت که در مجموع به هر یک از آنها یک سکه اهدا خواهد شد. علاوه بر این در هر رشته بنا به تشخیص و رآی هیئت داوران یک اثر نیز به عنوان دریافت‌کننده جایزه ویژه معرفی خواهد شد.

برگزاری دومین جشنواره پیامبراکرم(ص) با عنوان«مشق صلوات»/ارزیابی آثار همزمان با مبعث رسول(ص)

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: ما این جشنواره را فعلاً به شکل بین‌المللی برگزار نمی‌کنیم اما هر هنرمند مسلمانی می‌تواند در آن شرکت کند همچنانکه بسیاری از هنرمندان مسلمان ایرانی نیز ممکن است مقیم یکی از کشورهای خارجی باشند و متقاضی حضور در این جشنواره باشند و ما در هر صورت از این آثار نیز استقبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره در حوزه‌های دیگری همچون هنرهای دیجیتالی برگزار نمی‌شود گفت: این امکان وجود داشت که در حوزه‌های دیگر هنری نیز تحت عنوان این جشنواره ظرفیت ایجاد کنیم اما از آنجا که برطبق تحقیق تاکنون در زمینه پیامبر اکرم(ص) در زمینه خوشنویسی کار شاخصی صورت نگرفته بود لذا تصمیم گرفتیم تا آغازگر این جریان با هنر خوشنویسی باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره پیامبراکرم(ص) شخصاً برگزارکننده این دوره از آن با عنوان مذکور است گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و زیباسازی شهر تهران تنها  براساس رسالتی که دارند در این جشنواره مشارکت کرده و وظایفی میان آنها تقسیم شده است. برای اطلاع علاقه‌مندان باید به این نکته اشاره کنم که نحوه ثبت‌نام در این جشنواره  نیز با مراجعه به دبیرخانه مستقل این جشنواره مستقر در نگارخانه برگ است و البته با توافقی که با دفاتر انجمن خوشنویسیان ایران در سراسر کشور صورت گرفته است هنرمندان شهرستانی می‌توانند با مراجعه به این دفاتر در سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام و ارائه آثار خود اقدام کنند.

برپایی 6 کارگاه ایده‌پردازی و اجرا در بهمن‌ماه سال جاری

وی افزود: بهمن ماه سال جاری 6 کارگاه ایده‌پردازی و اجرایی ذیل این جشنواره برگزار خواهیم کرد و هنرمندانی که علاقه‌مند باشند می‌توانند با شرکت در این کارگاه‌ها که برای هر کدام از آنها یک استاد راهنما  نظر گرفته شده است آثار خود را تولید و به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند.

موسوی در پایان سخنان خود گفت: کتابی از آثار راه‌یافته به نمایشگاه این جشنواره منتشر خواهد شد که علاوه بر آثار برگزیده، آثار مدعوین و آثار قدما در آن با این موضوع به چاپ رسیده است که یک نسخه از آن در اختیار هر کدام از هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره قرار خواهد گرفت.

این گزارش حاکی است، مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله» و رئیس دومین جشنواره «پیامبر اکرم(ص)» دیگر سخنران این نشست بود که گفت: علاقه چندانی به حضور در محیط های رسانه‌ای ندارم اما به دلیل اوج و شکوه نام پیامبر اسلام(ص) خواستم که با این کار از برکات و فضائل معنوی وجود مقدس حضرتش بهره‌مند شوم و اکنون خرسندم که حدود 7 سال از عمر خود را صرف ساخت فیلمی در مورد دوران زندگی آن حضرت کردم.

برگزاری دومین جشنواره پیامبراکرم(ص) با عنوان«مشق صلوات»/ارزیابی آثار همزمان با مبعث رسول(ص)

وی با اشاره به اینکه کلید اسلام‌هراسی در اسلام زده شده است گفت: در این اوضاع و شرایط که تفاسیر غلطی از اسلام وجود دارد و عده‌ای مغرض به آن دامن می‌زنند، لزوم پرداختن به سیره پیامبر (ص) بیش از پیش احساس می‌شود و ما باید بتوانیم به کل دنیا یک قرائت درست از اسلام ناب محمدی است ارائه دهیم که تصور می‌کنم یکی از این ابزارهای مؤثر هنر است.

راه‌اندازی قریب‌الوقوع بنیاد پیامبر اکرم(ص)

کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» در ادامه گفت: در تلاش هستیم که بنیادی تحت‌عنوان «پیامبر اکرم (ص)» راه‌اندازی کنیم که فعالیت‌های هنری در حوزه تجسمی، ادبیات، سینما و تئاتر در آن به انجام برسد که البته جشنواره دوم پیامبر اکرم(ص) تحت عنوان «مشق صلوات» زیرشاخه‌ای از فعالیت‌های مقدماتی این بنیاد است و در ادامه در سایر رشته‌های فرهنگی و هنری نیز باید به فکر جریان‌سازی از سوی این بنیاد باشیم.

مجیدی تصریح کرد: در دوره دوم این جشنواره بنا داریم تا همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) مصادف با چهارم اردیبهشت  سال آینده مجموعه آثاری را در قالب خوشنویسی که به عبارت صلوات پرداخته‌اند را تحت عنوان «مشق صلوات» داوری کرده و آنها را به نمایش درآوریم که ایران اسلامی به این واسطه متبرک و عطرآگین از رایحه فرح‌بخش صلوات شود.

رئیس جشنواره «پیامبر اکرم(ص)» افزود: همان‌طور که اشاره شد آثار این جشنواره توسط چهره‌های نام‌آشنا در عرصه هنر خوشنویسی داوری خواهد شد که نام آنها متعاقباً اعلام خواهد شد و البته از همان ابتدا دغدغه من ایجاد اکسپویی بود که بتوانیم در آن آثار هنری با موضوع دینی و ارزشی را به فروش برسانیم که امیدوارم در جریان جشنواره دوم این امر نیز محقق شود.

وی با اشاره به اینکه آثار برگزیده و منتخب این جشنواره در نمایشگاه‌هایی در سراسر کشور به نمایش درخواهند آمد و جشنواره پیامبر اکرم(ص) زین پس به شکل دوسالانه برگزار خواهد شد در مورد اکران فیلم «محمد رسول‌الله» در خارج از کشور نیز گفت: این فیلم علی‌رغم موضع تند برخی افراطیون و وهابیت در ترکیه اکران و با استقبال خوبی روبرو شد و درصدد هستیم تا آن را در روسیه نیز به اکران درآوریم.

مجیدی ادامه داد: داغستان به عنوان مکان ورود اسلام به روسیه در جهان مطرح است و مقصد بعدی اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» که اکنون در حال دوبله آن به زبان روسی هستیم این شهر است، از آنجا به تاتارستان، آذربایجان و چچن خواهد رفت ضمن آنکه دو هفته‌ای نیز در بغداد اکران داشتیم و قرار است در سایر شهرهای عراق نیز اکران شود.

پخش و توزیع فیلم «محمد رسول‌الله» در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به زودی

کارگردان فیلم سینمایی«محمد رسول‌الله» در پایان سخنان خود گفت: در آینده نزدیک شاهد پخش فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» از تلویزیون نیز خواهیم بود ضمن آنکه سال آینده این فیلم در شبکه نمایش خانگی نیز توزیع خواهد شد.

سخنران سوم این نشست عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره بود که در سخنانی گفت: بنیاد پیامبر اکرم(ص)، بنیادی مستقل است که ایده و دغدغه‌اش نیز متعلق به مجید مجیدی است و سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تنها حامیان و همراهان این بنیاد در جشنواره‌های برگزار شده هستند.

برگزاری دومین جشنواره پیامبراکرم(ص) با عنوان«مشق صلوات»/ارزیابی آثار همزمان با مبعث رسول(ص)

وی گفت: دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص) با موضوع طراحی صلوات در واقع دغدغه این کارگردان مطرح کشورمان در مورد پیامبر در جهان امروز بود که علاقه‌مند بود از منظر هنری به آن نگاه شود و سازمان زیباسازی شهر تهران حامی این حرکت شد و لذا سازمان زیباسازی شهر تهران در حوزه اجرایی ،دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص) را یاری خواهد کرد و سازمان فرهنگی هنری نیز بخش تخصصی آن  را بر عهده خواهد داشت.

علیزاده تصریح کرد: همزمان با برگزاری جشنواره درصد قابل توجهی از بیلبوردهای تجاری و فرهنگی شهر تهران را به اکران آثار صلوات اختصاص خواهد یافت ضمن آنکه همزمان با اعلام فراخوان، کارگاه‌هایی را برگزار خواهیم کرد که هنرمندان علاقه‌مند در آنها  شرکت خواهند کرد و آثارشان را به دبیرخانه ارسال خواهند کرد و آثارشان در بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

امیرسجاد دبیریان

captcha