وقف قرآنی، بستر توسعه فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3552679
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

وقف قرآنی، بستر توسعه فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه رادیویی افق با اشاره به اینکه وقف قرآنی بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی خواهد بود، گفت: اگر بخواهد تحولی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیفتد باید زیرساختی به نام وقف به خدمت فعالیت‌های قرآنی در بیاید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی افق که روزهای شنبه هر هفته به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود، این هفته با موضوع وقف قرآنی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، ‌رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پخش شد.
حجت‌الاسلام حسینی در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه با اشاره به اینکه یکی از بدیهی‌ترین توقعات که از نهاد وقف می‌تواند وجود داشته باشد،‌ انجام اقدامات لازم برای توسعه و ترویج وقف قرآنی است،‌ گفت: یکی از موادی که در ماده چهارم منشور توسعه فرهنگ قرآنی به آن اشاره شده است در زمینه وقف و توسعه وقف قرآنی است. این پیش بینی شده است که اگر بخواهد تحولی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیفتد باید زیرساختی به نام وقف به خدمت فعالیت‌های قرآنی در بیاید.
وی با اشاره به وظایف و انتظاراتی که از سازمان اوقاف در زمینه وقف قرآنی و برداشته شدن گام‌هایی از سوی این نهاد برای تعالی وقف قرآنی می‌رود، افزود: سال 1393 اولین نشست تخصصی بررسی راهکارهای لازم برای توسعه وقف قرآنی برگزار شد، هفته گذشته نیز دومین نشست از این دست نشست‌ها برگزار شد که بسیار پرخیر و برکت بود و اعضای شورای توسعه و مسئولان دستگاه‌های قرآنی در آن حضور مطلوبی داشتند.
حسینی اذعان کرد: یکی از خروجی‌های جلسه مورد اشاره ایجاد یک موقوفه مشارکتی با حضور اعضا بود که رئیس سازمان اولین نفر بودند که موافق این موضوع بودند. ما پیگیر کار هستیم تا یک موقوفه مشارکتی در زمینه ترویج وقف قرآنی ایجاد شود. خوشبختانه این موقوفه به وجود آمد و مقرر شد تا عواید آن برای ترویج فرهنگ قرآنی هزینه شود. این اقدام عملی مطلوبی بود و در برنامه‌های آتی گزارش این موقوفه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
برنامه افق رادیو قران
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این موضوع که شاید برای افراد این امکان نباشد که به تنهایی موقوفه‌ای را ایجاد کنند،‌ گفت: طبق اقداماتی که صورت گرفته است و نیز بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجلس زیرساخت وقف مشارکتی را ایجاد کرده است تا افرادی که به تنهایی امکان واقف شدن را ندارند با مشارکت دیگر افراد نسبت به ایجاد موقوفه‌هایی اقدام کنند.
وی در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به سوالی در مورد سیر صعودی یا نزولی داشتن وقف نیز گفت: در هفته‌ای که گذشت آمارهایی در جلسات مختلف ارائه شد که بر اساس همان آمارها میزان وقف‌های صورت گرفته از سال 89 تا کنون برابر تعداد تمامی وقف‌هایی که از ابتدای انقلاب تا سال 89 صورت گرفته بوده است. یقیناً شاهد رویه روبه رشدی هستیم که البته هنوز با میزان مطلوب فاصله داریم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور قرآنی همچنین در پاسخ به این سوال که تعریف وقف برای وقف چیست؟ به دو وظیفه سازمان اوقاف در زمینه وقف اشاره کرد و گفت: یکی از این وظایف احیاء موقوفات است و وظیفه دیگر نیز احیاء فرهنگ وقف است. وقتی وقف احیاء شود خودبه خود کمک خواهد کرد که موقوفات احیاء شوند، بنابراین وقف برای وقف یعنی موقوفه‌ای درست کنیم تا عواید آن برای فرهنگ سازی در وقف هزینه شود.
حسینی همچنین در مورد مصادیق و زمینه‌های وقف قرآنی نیز اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های وقف، وقف قرآنی است بنابراین باید تلاش کنیم تا جامعه متوجه نیاز به وقف قرآنی شود،‌ در این زمینه هیچ چیزی مانند رسانه‌ها نمی‌توانند کمک کننده باشند.
وی افزود: برای اینکه امروز یک هالیوود قرآنی داشته باشیم منابع لازم را در اختیار نداریم، صدا و سیما در این زمینه مشکلاتی دارد و اگر بخواهد کارهای قوی در مورد برنامه‌های قرآنی انجام دهد با محدودیت منابع مواجه است، بنابراین یکی از مصادیق وقف می‌تواند همین موضوع باشد که وقاف موقفه‌ای ایجاد کند که هزینه‌های آن صرف تولید فیلم و سریال و انیمیشن قرانی شود.
رئیس مرکز امور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه افق به طرح 10 میلون حافظ قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: آیا دولت‌ها یا نهادها و ... منابع لازم را برای رسیدن به این رقم در اختیار دارند،‌ بنابراین یکی از مصادیق وقف قرآنی می‌تواند وقف برای تربیت حافظ قران باشد. در زمینه چاپ قرآن، آموزش قرآن، مدارس قرآنی، محصولات قرآنی و ... نیز می‌توانیم موقوفه‌هایی داشته باشیم که همه از مصادیق وقف به حساب می‌آیند.
حسینی گفت: یکی از محصولاتی که در زمینه وقف برای وقف تولید شده است کتاب، «برای کتاب خدا» بوده است که رونمایی شد،‌ در این کتاب ضرورت‌های وقف و مصادیق وقف قرآنی معرفی شده است.
برنامه افق رادیو قران
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال مجری این برنامه در مورد دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم در اواخر هفته گذشته، گفت: این دوره دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان بود که از 17 تا 19 آذرماه با حضور 41 شرکت کننده که 20 نفر آنها در بخش دانش‌آموزی بود برگزار شد. بخش پایانی آن نیز تلاوت مجلسی بود که به صورت زنده از شبکه قرآن پخش شد. این دوره پایان یافت و نشست‌های جمع‌بندی مربوط به آن نیز در حال برگزاری است و امیدواریم تا طی این هفته بیانیه خود را صادر کنیم تا مشخص شود کدام قاری و حافظ در کدام مسابقات حضور می‌یابد.
حسینی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گلایه برخی شرکت کنندگان در دوره ارزیابی قاریان و حافظان حول موضوع پذیرایی‌ و تغذیه آنها، گفت: شایسته تر و مناسب‌تر است در مسابقات کشوری منویی در نظر گرفته شد و تغذیه از روی آن صورت بگیرد، همین هفته که برای مسابقات عازم ارومیه هستیم و این منو ابلاغ خواهد شد. در مورد این اردو هم بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.  
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان در مورد نحوه مشارکت مردم در وقف و وقف قرآنی، گفت: برای نیات عام که اگر کسی می‌خواهد موقوفه منفعتی که بیشتر مورد نیاز است، داشته باشد، همکاران ما در ادارات اوقاف در خدمت خواهند بود تا مشاوره‌های لازم را انجام دهند. کاری که در ستاد اجرایی در حال انجام آن هستیم نیز این است که مدلی برای تشکیل موقوفات مشارکتی است.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۹:۰۸
0
0
باید همه به تحقق این امر کمک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۰۹:۱۴
0
0
باید این موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد
captcha