فضایل ائمه(ع) را با حرف‌های نادرست مخدوش نکنیم
کد خبر: 3552708
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
آیت‎الله هادوی تهرانی:

فضایل ائمه(ع) را با حرف‌های نادرست مخدوش نکنیم

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: برخی در منابر داستان‌هایی در فضیلت ائمه(ع) می‌گویند که باور آن دشوار است و سبب سوء تفاهم در میان مردم می‌شود و نباید در منابر عمومی از این سخن‌ها گفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 20 آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون(ع) گفت: خداوند فرموده ما عمدا پیامبران را از جنس بشر فرستادیم زیرا کسی که به عنوان رسول فرستاده می‌شود باید بتواند برای مردم الگوی مناسب باشد و اگر قرار باشد پیامبر از جنس بشر نباشد دیگر قابل تبعیت کردن و الگویی ندارد در حالی که همین نکته که پیامبران بشر هستند نکته انکار منکران شده است.
وی اظهار کرد: اینکه ما صریحا و یا تلویحا ائمه(ع) را فوق بشر می‎دانیم و براساس برخی روایات آنان را انواری می‌دانیم که لباس بشری به تن کرده‌اند در حالی که باید این روایات با آیات قرآن تفسیر شود و اگر در مخالفت با قرآن باشد اعتباری ندارد یا گفته می‌شود که مقام امام علی(ع) از مقام پیامبر(ص) بالاتر است که این سخن‌ها هم درست نیست بنابراین هر مفهومی در روایات را باید با مجموعه ادله قرآنی و سایر روایات و عقل بسنجیم.
وی افزود: برخی در منابر داستان‌هایی در فضیلت ائمه(ع) می‌گویند که باور آن دشوار است و سبب سوء تفاهم در میان مردم می‌شود و نباید در منابر عمومی از این سخن‌ها گفته شود. اینکه عظمت ائمه(ع) را به قیافه و ... ربط دهیم کار درستی نیست زیرا علی(ع) اگر علی است به خاطر شجاعت و عبادت و بندگی اوست.
هادوی تهرانی تصریح کرد: اگر بشر عرض عریضی از اعلی علیین تا اسفل السافلین دارد ما چه مقدار در مسیر اعلی علیین گام برداشته‌ایم.
تفسیر سوره انبیاء
این استاد تفسیر همچنین در تفسیر سوره مبارکه انبیاء با بیان اینکه مرگ حادثه استثنایی‌ناپذیر در مسیر زندگی انسان است تصریح کرد: انسان در دنیا برای امتحان آمده است؛ امتحان با فقر و غنا و توانایی و ناتوانی و ... که خودمان ببینیم در مقابل این مسایل چه کاری می‌کنیم و آن به آن در معرض امتحان هستیم.
وی افزود: البته خدا می‌داند ما چه کاره هستیم ولی اتمام حجت برای ما هست که خودمان بدانیم چه کاره هستیم تا وقتی در قیامت پرده‌ها بالا رفت و برخی بالا بودند و برخی پایین اعتراضی نکنیم.
این استاد حوزه علمیه گفت: ممکن است کسانی در دنیا پولدار و رئیس جمهور و مرجع تقلید و ... باشند و در دنیا علی الظاهر بالا باشند ولی در آن دنیا پایین باشند و برعکس انسان‌هایی در این دنیا مورد توجه مردم نیستند و به اصطلاح پایین هستند ولی در آخرت بالاتر از دیگران خواهند بود بنابراین نه از فقر باید ناراحت باشیم و نه از ثروت احساس خوشحالی کنیم.
captcha