شیعیان همواره به دنبال وحدت بین مسلمانان بوده‌اند
کد خبر: 3554835
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام شکوری:

شیعیان همواره به دنبال وحدت بین مسلمانان بوده‌اند

گروه بین‌الملل: نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خوی اظهار کرد: شیعیان در طول تاریخ همواره به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمانان دنیا بوده‌اند و این در حمایت ایران از فلسطین که مسلمانان آن اهل سنت هستند، کاملا مشهود است.

شیعیان همواره به دنبال وحدت بین مسلمانان بوده‌اند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استانبول، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خوی در ویژه‌برنامه سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) که عصر روز گذشته، 28 آذرماه، برابر با 18 دسامبر در استانبول برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص)، ولادت امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، اظهار کرد: بر خود وظیفه می‌دانم شهادت هم‌وطنان شما مردم ترکیه را که طی چند روز گذشته در بمب‌گذاری‌ها به شهادت رسیده‌اند، تسلیت بگویم.
وی افزود: همچنین تشکر می‌کنم از جوانانی که در این مراسم حضور دارند چرا که همین جوانان در حال حاضر می‌توانستند مشغول دیگر تفریحات باشند، اما به احترام پیامبر اکرم(ص) در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند.
وی افزود: همه مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی، برادر و از امت پیامبر(ص) هستند، به‌ویژه مسلمانان ایران و ترکیه که سال‌های سال است در کنار هم بوده، هستند و خواهند بود اما باید مواظب باشیم که دشمنان نتوانند بین ما تفرقه و دشمنی بیاندازند.
امام جمعه شهرستان خوی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها به مسلمانان داخل و خارج کشور توصیه کرده‌اند که وحدت بین خود را حفظ کنند و دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی در ادامه گفت: امروز دومین مجموعه‌ای که از نظر جمعیت بیشتر از همه ادیان هستند، دین اسلام است و بیش از یک میلیارد و 800 میلیون نفر در دنیا مسلمان هستند اما در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) با تأسف بسیار لازم می‌دانم، بگویم این همه جمعیت مسلمان در اثر فعالیت‌های دشمنان درگیر تروریسم شده‌اند.
شکوری ادامه داد: در این میان چیزی که انسان را خیلی غمگین می‌کند، این است که پول، سرمایه و امکانات مسلمانان که باید در جهت وحدت میان مسلمانان صرف شود برای حمایت از تکفیری‌ها هزینه می‌شود. ما نباید دشمنان خود را کوچک بشماریم چرا که همه دشمنان اسلام قسم خورده و شبانه‌روز در تلاش هستند تا آرامش مسلمانان را به خطر بیاندازند.
وی با بیان اینکه ابزار وحدت بین مسلمانان بسیار است، افزود: خدای ما یکی است، پیامبر ما یکی است، کتاب ما یکی است، قبله ما یکی است، حج ما در یک روز است و اعیاد مذهبی ما نیز در یک روز هستند پس باید بتوانیم از این ابزار در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان استفاده کنیم.
نماینده ولی فقیه در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: اتحادیه اروپا که با حضور کشورهای اروپایی تشکیل شده است کشورهایی هستند که یک قاره دارند و به دلیل قرار گرفتن در یک قاره، اتحادیه تشکیل داده‌اند و پول خود را یکی کرده و مرزها را برداشته‌اند اما جای تأسف است که مسلمانان با این همه ابزار وحدت، پراکنده هستند.
وی ادامه داد: تمامی آب‌راه‌های مهم دنیا که غربی‌ها و اروپا را به جان هم انداخته برای مسلمانان است و غربی‌ها ذخایر و معادن ما را از این آب راه‌ها عبور می‌دهند و به نفع خود استفاده می‌کنند.
شکوری در ادامه گفت: حتی زمانی که عثمانی‌ها بر ترکیه حاکم بودند، بخش عمده‌ای از آسیا و اروپا در دست آن‌ها بود. اما انگلستان آن زمان که استعمارگر بود به این دلیل که عثمانی‌ها مسلمان بودند، آمد و این خاک‌ها را از عثمانی‌ها گرفت و مسلمانان را تقسیم کرد.
وی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین نیاز جوامع اسلامی، وحدت و انسجام است، اظهار کرد: اگر بتوانیم جریان تروریستی و گروه‌های تکفیری را برچینیم به وحدت رسیده‌ایم، مسلمانان باید همانند پیامبر خود منادی وحدت باشند.
امام جمعه شهرستان خوی در ادامه به چند نمونه از توطئه‌های استکبار جهانی از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت: ناامن کردن کشورهای اسلامی از توطئه‌هایی است که توسط استکبار جهانی شکل گرفته و متأسفانه در حال حاضر به غیر از ایران، همه کشورهای اسلامی ناامن هستند.
وی یادآور شد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها روز به روز رژِیم اشغالگر قدس را تقویت می‌کنند، در حالی که ایران همیشه در این مسئله مقابله کرده است. در فلسطین حتی یک نفر شیعه هم وجود ندارد و فلسطینی‌ها اهل سنت هستند اما ایران همیشه از آنها حمایت کرده است و البته در طول دوره‌های مختلف تاریخی، شیعیان ثابت کرده‌اند که به دنبال وحدت بین مسلمانان هستند و این وحدت باید بین شیعه و اهل سنت ایجاد شود.
شکوری در پایان ضمن تقدیر و تشکر از علما و روحانیون حاضر در مراسم، اظهار کرد: سفر من به استانبول مقدمه‌ای برای همکاری‌های جدی در آینده خواهد بود و هدف ما این است تفاهم‌نامه‌ای بین مؤسسه قرآن و عترت استانبول و علمای ترکیه با شهرستان خوی داشته باشیم تا در این میان تبادل علمی، فرهنگی و تحقیقاتی صورت بگیرد.
captcha