از اقدامات ارزشمند شیعیان در ترکیه تا تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی با خوی
کد خبر: 3554839
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
در مراسم استانبول عنوان شد؛

از اقدامات ارزشمند شیعیان در ترکیه تا تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی با خوی

گروه بین‌الملل: مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در مجتمع فرهنگی شهرداری کوچک چکمجه استانبول برگزار و طی آن پیرامون مسائلی چون اقدامات شیعیان در استانبول و تلاش برای عقد تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی با شهرستان خوی ایران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استانبول، مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) عصر روز گذشته، 28 آذرماه مطابق با 18 دسامبر با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خوی، شاکر سلماسی، استاد حوزه و دانشگاه، شیرعلی بیات، رئیس مؤسسه قرآن و عترت استانبول، شیخ حسن کارابلوت، رئیس شورای علمای شیعه جعفریه استانبول، جمعی از علما و روحانیون شیعه ترکیه و صدها نفر از شیعیان استانبول در مجتمع فرهنگی شهرداری کوچک چکمجه استانبول برگزار شد.
 اقدامات ارزشمند شیعیان در ترکیه
در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط یکی از قاریان کشور ترکیه، شیرعلی بیات، رئیس موسسه قرآن و عترت استانبول و دبیر برگزاری این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: هرچند که حرکت شیعیان ترکیه چندین دهه است که آغاز شده، اما طی این چندین دهه شیعیان ترکیه به ویژه در استانبول اقدامات ارزشمند و ماندگاری را انجام داده‌اند که از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت مساجد شیعه در استانبول اشاره کرد.
رئیس مؤسسه قرآن و عترت استانبول ادامه داد: اولین مسجد شیعیان در استانبول مسجد زینبیه است و ساخت آن آغازی برای حرکت مسجدسازی شیعیان در این شهر شد و پس از آن نیز مسجد امام علی(ع) در منطقه باغجیلار استانبول ساخته شد که این مسجد هزار متری به عنوان بزرگترین مسجد شیعیان استانبول به شمار می‌آید و علاوه بر فعالیت‌های عبادی و دینی در این مسجد، سایر برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و... نیز در این مسجد دنبال می‌شود.
شیرعلی بیات در ادامه گفت: با ساخت مسجد امام علی(ع)، چاپ نشریه علمدار به مدت پنج سال در این مسجد دنبال شد و همچنین در انتشاراتی که زیرنظر این مسجد فعالیت دارد، نیز تاکنون نزدیک به 60 اثر دینی و مذهبی مرتبط با تشیع به چاپ رسیده است و راه‌اندازی «رادیو علمدار» نیز از دیگر دستاوردهای شیعه بود که البته بعد از یک سال از سوی دولت تعطیل شد.
وی با اشاره به مراسم عاشورای حسینی که هرساله در منطقه هالکالی استانبول برگزار می‌شود، گفت: این مراسم که هرساله با حضور هزاران نفر از شیعیان استانبول برگزار می‌شود، در دنیا کم نظیر است و از طریق این مراسم است که ما توانستیم صدای خود را به دنیا برسانیم.
رئیس موسسه قرآن و عترت استانبول در ادامه به مرکز فرهنگی زینبیه که هم‌اکنون در منطقه هالکالی استانبول در حال ساخت است، اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم این مجتمع فرهنگی هر چه زودتر آماده شود تا جوانان شیعه استانبول بتوانند از آن استفاده کنند.
وی یادآور شد: ما به عنوان شیعیان ترکیه تاکنون هیچ مزاحمتی برای دولت و مملکت خودمان نداشته و هیچ کاری هم با مکاتب و مذاهب دیگر نداشته‌ایم و البته با مسائل سیاسی نیز کاری نداشته و فقط به دنبال مذهب و دین خود هستیم.
بیات در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه یک کانال تلویزیونی برای شیعیان ترکیه کافی نیست، عنوان کرد: باید چندین کانال تلویزیونی و رادیویی با محوریت برنامه‌های معارفی و فرهنگی راه‌اندازی کنیم و از سیاست به دور باشیم.
وی ادامه داد: تنها اهل بیت(ع) هستند که دین پیامبر(ص) را به درستی برای ما تبیین کرده‌اند و هدف ما شیعیان نیز باید نشان دادن این واقعیت باشد و باید بتوانیم اسلام ناب محمدی و اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم.
این روحانی شیعه در ادامه خطاب به حاضران در سالن گفت: با توجه به تبلیغات منفی که هم‌اکنون علیه شیعیان وجود دارد، شما نباید احساسی عمل کنید بلکه باید عاقلانه رفتار کنید و در تصمیم‌گیری‌ها و واکنش‌های خود به علمای خود نگاه کنید و از آنها مشورت بگیرید.
در این بخش از مراسم «شنر کوجا»، از مداحان ترکیه به اجرای برنامه و شعرخوانی در وصف پیامبر اکرم(ص) پرداخت و در ادامه نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمیین شکوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خوی به بیان مطالبی در جمع شیعیان استانبول پرداخت.
تلاش برای عقد تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی با شهرستان خوی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خوی که از سوی مؤسسه قرآن و عترت استانبول به این مراسم دعوت شده بود ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص)، ولادت امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، اظهار کرد: همچنین بر خود وظیفه می‌دانم شهادت هم‌وطنان شما مردم ترکیه را که طی چند روز گذشته در بمب‌گذاری‌ها به شهادت رسیده‌اند، تسلیت بگویم. همچنین تشکر می‌کنم از جوانانی که در این مراسم حضور دارند چرا که همین جوانان در حال حاضر می‌توانستند در دیگر تفریحات باشند اما به احترام پیامبر اکرم(ص) در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند.
وی افزود: همه مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی، برادر و از امت پیامبر(ص) هستند به ویژه مسلمانان ایران و ترکیه که سال‌های سال است در کنار هم بوده، هستند و خواهند بود اما باید مواظب باشیم که دشمنان نتوانند بین ما تفرقه و دشمنی بیاندازند.
امام جمعه شهرستان خوی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها به مسلمانان داخل و خارج کشور توصیه کرده‌اند که وحدت بین خود را حفظ کنند و دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود قرار دهند.
شکوری اظهار کرد: سفر من به استانبول مقدمه‌ای برای همکاری‌های جدی در آینده خواهد بود و هدف ما این است تا تفاهم‌نامه‌ای بین مؤسسه قرآن و عترت استانبول و علمای ترکیه با شهرستان خوی داشته باشیم تا در این میان تبادل علمی، فرهنگی و تحقیقاتی صورت بگیرد.
در این بخش از مراسم، سیدحسین شربیانی، از مداحان اهل بیت(ع) کشورمان از تبریز به مداحی و شعرخوانی در وصف پیامبر اکرم(ص) پرداخت.
همچنین در ادامه، شیخ حسن کارابلوت، رئیس شورای علمای جابر استانبول به بیان مطالبی پرداخت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به بمب‌گذاری‌های اخیر ترکیه و شهادت جمعی از جوانان ترکیه در این بمب‌گذاری‌ها، اظهار کرد: ما یکبار دیگر به کسانی که این پروژه‌ها را مدیریت کرده و اجرا می‌کنند، لعنت می‌فرستیم.
وی با اشاره به وقایع تروریستی که علیه مسلمانان دنیا اتفاق می‌افتد، گفت: خداوند به ما می‌گوید که راه نجات را یاد بگیرید تا از بلاها و گرفتاری‌ها نجات پیدا کنید و شاید دلیل این همه جنگ و درگیری بین مسلمانان این است که ما راه نجات را هنوز پیدا نکرده‌ایم.
کارابلوت با طرح این پرسش که چرا در دنیا شاهد چنین اتفاقات تروریستی علیه مسلمانان هستیم، اظهار کرد: این اتفاقات معمولا به این دلیل است که نگاه ما به همه چیز نگاه دنیایی شده و از پیامبر خود و از خدای خود دور شده‌ایم و فاصله گرفته‌ایم و ارزش‌های دینی و قرآن دیگر برای ما در درجه اول اهمیت نیستند و به همین دلیل است که چنین مشکلاتی دامن‌گیر ما شده است. ما پیامبری را که وسیله نجات بشریت است، کنار گذاشته‌ایم و به همین دلیل نیز از مشکلات رهایی پیدا نمی‌کنیم.

captcha